وکیل آنلاین

شاخص در روز آرام بورس ۲ پله پایین آمد

بورس3

شاخص در روز آرام بورس 2 پله پایین آمد

بورس امروز (سه شنبه) بازاری کم رمق و کم حجم را تجربه کرد به طوری که شاخص کل 2 پله کاهش یافت و در رقم 110 هزار و 484 واحدی تثبیت شد.

در معاملات امروز 748 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 940 میلیارد ریال در 57 هزار و 533 نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، کمتر از یک واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 64 واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز 46 واحد افت کرد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

همچنین شاخص آزاد شناور 164 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 47 واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز 235 واحد بالا رفت.

گروه فلزات اساسی برپایه معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 83 میلیون سهم به ارزش 319 میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه شیمیایی به ارزش 214 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 168 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه خودرو با دادوستدی به ارزش 145 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه فراورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 68 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

همچنین در معاملات امروز، نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس) و فولاد (فولاد مبارکه) بالاترین تاثیر مثبت و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز بیش از 2 واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 237 واحدی قرار گرفت.

برپایه معاملات در بازار فرابورس، بیش از 361 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 2 هزار و 778 میلیارد ریال دادوستد شد.

علاوه براین در معاملات امروز، نمادهای مارون و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بیشترین تاثیر مثبت و دماوند (نیروی برق دماوند) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بالاترین تاثیر منفی را وارد کردند.

این روزها بازار سرمایه ایران تحت تاثیر عوامل داخلی و بین المللی از جمله جنگ تجاری و تعرفه ای آمریکا، چین و اروپا که افت قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) را به دنبال داشته، وارد مرحله اصلاح و تعدیل شده است.

نگاهی به روند تحولات بازار سرمایه نیز نشان می دهد بورس ایران، با بازارهای کامودیتی در عرصه بین المللی ارتباط و وابستگی نزدیک دارد؛ یعنی با رشد بهای کامودیتی ها، بورس ایران رونق گرفته و با افت نرخ کامودیتی ها، بورس ایران روندی نزولی را تجربه می کند.

بتازگی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا با کشورهای مختلف بویژه چین، اروپا و کانادا یک جنگ تعرفه ای و تجاری را آغاز کرده که سبب افت قیمت این مواد پایه و معدنی در بازار های جهانی شده است.

با توجه به اینکه چین بزرگ ترین مصرف کننده مواد پایه و معدنی در جهان به شمار می رود، این جنگ تجاری باعث کاهش تولید این کشور و به تبع آن کاهش نیاز پکن به مواد پایه و معدنی می شود.

بر این اساس، حجم خرید و واردات مواد پایه و معدنی چین از سایر کشورها کاهش می یابد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان این مواد پایه که بخش عمده ای از آنها شرکت های بورسی ایرانی اند، با افت فروش محصولات خود روبرو می شوند.

دامنه جنگ تجاری آمریکا به چین خلاصه نمی شود و اروپا، کانادا و شماری دیگر از کشورها را نیز در برمی گیرد اما تاثیر تنش با چین بر اقتصاد جهانی نسبت به سایر کشورها بیشتر است.

«حسین استاجی» کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره چشم انداز بازار سرمایه گفت: اکنون بهای برخی کامودیتی ها در بازارهای جهانی مانند مس و روی روندی کاهشی دارد که علت اصلی آن به جنگ تجاری چین و آمریکا بازمی گردد.

افزود: همچنین برخی از سیاست های اقتصادی آمریکا مانند افزایش نرخ بهره، باعث تقویت ارزش دلار شده است که کاهش قیمت کامودیتی ها را به دنبال دارد.

وی یادآوری کرد: در ابتدا تصور می شد ترامپ در حملات لفظی به چین و اروپا و … فقط به دنبال جنگ رسانه ای است و تهدیداتش عملی نمی شود، اما در عمل دیدیم در هفته های اخیر اجرای برنامه ها و وعده های خود را آغاز کرده است.

«ترامپ به افزایش تعرفه های واردات محصولات اروپایی، کانادایی و چینی اقدام کرده و جنگ اقتصادی راه انداخته است».

استاجی گفت: کارشناسان برای اقتصاد چین در سال 2018 رشد اقتصادی هفت درصدی را پیش بینی می کردند که بر اساس آن به واردات انواع کامودیتی ها مانند فولاد و مواد معدنی نیاز داشت اما با توجه به جنگ اقتصادی که آمریکا به راه انداخته و تعرفه ها را بالا برده، در میزان رشد اقتصادی چین و به تبع آن میزان مصرف کامودیتی ها، ابهاماتی رخ داده است.

وی خاطرنشان ساخت: جنگ تجاری آمریکا و چین این نگرانی را ایجاد کرده است که قیمت کامودیتی ها کاهش یابد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به علت رشد شتابان شاخص بورس در هفته های گذشته، لازم بود بورس برای مدتی وارد مرحله اصلاح و تعدیل شود.

وی افزود: شاخص بورس در موج جدید صعود خود از کانال 98 هزار به 115 هزار واحد رشد کرد که رقم سنگینی به شمار می رود، بر این اساس همه کارشناسان منتظر بودند اصلاح و تعدیل شاخص انجام شود که این موضوع، در روزهای اخیر آغاز شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز