وکیل آنلاین

سفر ظریف به سوریه؛ نقطه عطف روابط سیاسی در پسابحران

سفر-ظریف-به-سوریه

سفر ظریف به سوریه؛ نقطه عطف روابط سیاسی در پسابحران

سفر مهم و راهبردی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دمشق، تحولی بزرگ برای آینده روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور به ویژه پس از جنگ حدود هشت ساله در سوریه به شمار می رود.

 

سفر ظریف به عنوان بالاترین مقام ارشد دیپلماتیک و سیاسی به سوریه آن هم در شرایط پسابحران (جنگ حدود هشت ساله) در این کشور، سرآغازی در روابط عالی میان تهران و دمشق قلمداد می شود.

این دومین سفر رسمی وزیر خارجه جمهوری اسلامی به سوریه از حدود هشت سال پیش است که این امر نقطه عطفی در روابط سیاسی تهران – دمشق خواهد بود.

رابطه سیاسی و فرهنگی میان ایران و سوریه در چهار دهه اخیر بر اساس منافع و مصالح مشترک بوده و این روابط همچنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با شتاب زیادی برقرار است.

روابط دو جانبه تهران و دمشق در طول جنگ حدود هشت ساله تروریسم علیه سوریه با حمایت کامل کشورمان از ملت این کشور روبرو بود به طوری که مجموعه وزرات خارجه ایران در راه حل سیاسی در مجامع بین المللی از این کشور با تمام وجود در برابر زیادی خواهی استکبار حمایت کرده است.

روابط سیاسی و فرهنگی میان ایران و سوریه هر روز در حال گسترش است که در سفر مقام عالی وزارت خارجه کشورمان نشان داد که این رابطه فروشی و شکستنی نیست.

بارها دشمنان منطقه ای و بین المللی ایران و سوریه، درصدد ایجاد شکاف و تفرقه بین این دو متحد راهبردی بودند که هر بار با موضع گیری رسمی مقامات دو کشور توطئه های آنان خنثی شده است.

سوریه هم اینک در آستانه پیروزی کامل بر تروریسم است و همین امر سبب شده تا این کشور مرحله جدیدی را آغاز کند و سفر رسمی ظریف به دمشق گامی جدید در روابط پسابحران در ابعاد مختلف به ویژه سیاسی محسوب می شود.

سفر مقامات کشورمان به سوریه از ماه ها قبل شتاب بیشتری به خود گرفته است که تاکنون وزرای دفاع و راه و شهرسازی برای قراردادهای مهم نظامی و افتصادی به این کشور آمدند.

در دیدارهای مقامات بلند پایه سوریه به ویژه بشار اسد رئیس جمهوری این کشور با مسئولان ارشد ایرانی هر دو کشور بر گسترش روابط میان یکدیگر تاکید فراوانی داشتند.

سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز بر اساس گسترش روابط سیاسی میان ایران و سوریه است و این سفر پازل روابط دو کشور را در زمینه های اقتصادی، نظامی و سیاسی تکمیل می کند.

**رابطه ایران و سوریه فروشی نیست
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ماه گذشته در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه عربستان سعودی پیشنهاد قطع رابطه تهران- دمشق را ارایه کرده است، گفت: سعودی ها پرداخت هزینه قطع این رابطه را مطرح کردند اما روابط ایران و سوریه قابل فروش نیست.

اسد افزود: روابط ایران و سوریه قابل فروش نیست و هیچ کس جرات ندارد بهایی برای آن تعیین کنند.

وی اظهار داشت: برخی کشورها از جمله عربستان در ابتدای جنگ در سوریه و در مراحل مختلف چنین موضوعی را مطرح کردند.

رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت: عربستان سعودی پیشنهاد داده بود که اگر ما روابط خود را با ایران قطع کنیم، اوضاع در کشورمان به وضع عادی بازخواهد گشت، اما این اصل از نظر ما مردود است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع رابطه سوریه با ایران راهبردی است، اظهار داشت: مواضع عربستان در خصوص رابطه دمشق و تهران یک موضوع علنی است.

**روابط استراتژیک ایران وسوریه
ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز دو روز قبل در گفت و گو با روسیا الیوم در مسکو رابطه کشورش با ایران را روابطی راهبردی توصیف و تاکید کرد که در مورد این رابطه با هیچ طرفی سازش نمی‌کنیم، زیرا این رابطه محکم و استوار است و همچنان باقی می ماند.

وی افزود: روابط سوریه و ایران، به شکلی سریع و عمیق گسترش یافته است. حالا هر چقدر هم پیشنهادها وسوسه‌انگیز باشد،‌ باید اعلام کنیم که رابطه با ایران محل چانه‌زنی ندارد.

معلم با اشاره به اینکه برخی کشورهای عربی پیشنهاد کرده‌اند که در مقابل کاهش روابط با ایران، به بازسازی سوریه کمک می‌کنند، گفت: روابط سوریه و ایران قابل چانه‌زنی از جانب هیچ کس نیست و این روابط راهبردی است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 شکل گرفته و این به دلیل موضع ایران در مقابل فلسطین است.

اظهار نظرهای رسمی مقامات ارشد کشور سوریه نشان می دهد روابط میان دمشق و تهران قابل مذاکره نیست و این روابط هر روز شکل جدید و محکمی به خود می گیرد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) برای انجام سفری یک روزه، وارد دمشق پایتخت سوریه شد و در فرودگاه بین المللی دمشق مورد استقبال فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه، جواد ترکابادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق وشماری دیگری از مقام های دو کشور قرار گرفت.

وزیر خارجه کشورمان بعد از استقبال رسمی توسط معاون وزیر خارجه سوریه برای زیارت حرم حضرت زینب(س) به منطقه زینبیه در حومه دمشق عزیمت و پس از آن دیدارهایی با مقامات سوری از جمله بشار اسد رئیس جمهوری سوریه خواهد داشت.

هدف از سفر وزیر خارجه کشورمان ضمن دیدار با مسئولان ارشد سوریه، استمرار رایزنی ها با طرف سوری به عنوان شریک راهبردی در آغاز برگزاری اجلاس سه جانبه که در روز های آینده در ایران برگزار می شود .

این دومین سفر ظریف به سوریه در مسئولیت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی ظریف را همراهی می کند.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز