وکیل آنلاین

سرمایه گذاری در حوزه سلامت هزینه نیست

وزیر-سابق-بهداشت

سرمایه گذاری در حوزه سلامت هزینه نیست

 وزیر سابق بهداشت گفت: باید سیاست  گذاران را متقاعد کرد که بخش بهداشت و درمان جزو بخش‌هایی است که هزینه حساب نمی‌شود. سرمایه گذاری در این حوزه، سرمایه گذاری برای اقتصاد کشور است، زیرا محور توسعه، انسان سالم است.

سید حسن هاشمی روز شنبه در جلسه معاونان وزارت بهداشت که با حضور سعید نمکی، سرپرست جدید این وزارتخانه برگزار شد، افزود: نباید تسلیم فضاسازی‌ها و شعارهایی مبنی بر اینکه در این حوزه خرج بیهوده صورت می‌گیرد، شویم. مثلا مصرف دارو یا خدمات درمانی را در ایران با سایر کشورها مقایسه کنید. میزان آندوسکوپی بی مورد در کشور آمریکا

60 درصد است و عمل پروتز بی مورد نیز در آن کشور آماری بالاتر از 20 درصد دارد. ممکن است فردی بگوید چرا تا این میزان ام آر آی در کشور ما انجام می‌شود یا چرا عمل سی تی اسکن انجام می‌دهیم. ممکن است برای 100 نفر سی تی اسکن انجام شود و در بین آنها 15 نفر که تومور مغزی دارند شناسایی شوند، بنابراین انجام روش های تشخیصی به این معنی نیست که عملی بیهوده و بیجا صورت گرفته است. این اقدامات، طبیعت حرفه پزشکی است و باید در این زمینه افرادی اظهارنظر کنند که شناخت و آگاهی دارند.

* وزارت بهداشت با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد

وی بیان کرد: دکتر نمکی در سمت سرپرست وزارت بهداشت، مسئولیت خطیری را برعهده گرفته است. وزارت بهداشت یکی از مهمترین بخش های دولت است که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد. این وزارتخانه یکی از وزارتخانه‌های حساس و پر زحمت محسوب می‌شود و ارزش آن به داشتن پرسنل خدوم، فداکار، کم توقع و پرکاری است که در سراسر کشور به صورت شبانه روزی به خدمت رسانی به مردم در حوزه های بهداشتی، آموزشی، درمانی و پژوهشی فعالیت دارند.

وزیر سابق بهداشت گفت: این کارکنان فداکار در طول دولت یازدهم و دوازدهم در کنار مدیران پاکدست و خدوم این حوزه افتخارات بزرگی را آفریدند و از این پس نیز کار را با قوت و دلگرمی بیشتری ادامه خواهند داد. این افراد سرمایه های اصلی این وزارت بهداشت هستند.

هاشمی افزود: اطمینان دارم با حل مشکلات مالی که در طول این سال ها با آن دست به گریبان بودیم و همچنین رفع مشکلات پرسنلی در حوزه خدمت رسانی و اجرای تعهدات بودجه ای برای اجرای طرح تحول سلامت، در دوره مدیریت دکتر نمکی، طرح تحول سلامت با قوت و مشکلات کمتری ادامه پیدا کرده و پیش خواهد رفت. امیدوارم خداوند متعال خدماتی را که با نیت خالص برای رفاه ایرانیان و کمک به کشور در طول این دوره انجام دادیم را از همه ما قبول کند.

* ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی طی سال‌های اخیر

وزیر سابق بهداشت گفت: معتقد هستم در سال‌های اخیر، با وجود تمام تنگناها و مشکلاتی که وجود داشت، در حوزه ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی، عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و جایگاه علمی و پژوهشی کشور، کارنامه قابل قبولی ارائه دادیم.

وی افزود: اگر بر سند آمایش سرزمین که یکی از دستاوردهای بزرگ است تاکید کنیم و اجازه ندهیم تحت فشارهای سیاسی گسترش بی موردی در زمینه آموزش عالی صورت گیرد، بیشترین مراقبت را از علم کرده ایم. در عین حال اگر در مورد سهمیه ها تلاشی را که ما آغاز کردیم و در آستانه به ثمر رسیدن آن هستیم، به دست شما و اراده رئیس جمهور عملیاتی شود، در حوزه آموزش عالی به عدالت نزدیک تر خواهیم بود.

وی درباره پژوهش نیز بیان کرد: در حوزه پژوهش که سکاندار آن افراد برجسته ای هستند و همچنین نیروهای جوان و مستعد بسیاری به فعالیت در این حوزه علاقه دارند، باید به سمت کاربردی پیش رود. در این دوره شرکت های دانش بنیان اقدامات خوبی را آغاز کردند و محصولات پژوهشی خوبی را نیز ارائه دادند.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت گفت: در حوزه بهداشت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و همچنین تایید این سازمان راجع به موضوعاتی همچون شبکه بهداشت و خدماتی که باید ارائه شود، بسته پایه خدمات بهداشتی و خرید خدمت از بیرون، به جمع بندی رسیدیم و اگر این موضوع نیز با هماهنگی بخش درمان ادامه پیدا کند و پرونده الکترونیک سلامت کامل شود و نظام ارجاع که آغاز شده نیز ظرف چند سال به سرانجام برسد، کار بزرگی صورت خواهد گرفت.

وزیر سابق بهداشت درباره رویکرد بخش درمان در وزارت بهداشت بیان کرد: در حوزه درمان نیز اقدامات بزرگی انجام شده است. هدف گیری اصلی ما اجرای فرمان رهبری بود مبنی بر اینکه بیمار به جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشند و برای رسیدن به این هدف، نیاز به هزینه کردن است.

هاشمی ادامه داد: با اینکه دولت دکتر روحانی رویکرد سلامت محوری دارد و کلید خوردن طرح تحول سلامت توسط رئیس جمهوری بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، اما اگر در مقوله سلامت به جایگاه ایران در منطقه نگاه کنیم، در مقایسه با سابقه تمدنی ایران، جایگاه مناسبی نداریم.

* تسلیم سلیقه پردازی‌ها نشویم

هاشمی گفت: در بخش حقوقی، امور مجلس و امور دانشجویی نیز آرامش برقرار است. اگر بر اجرای مقررات تاکید شود و سلیقه پردازی صورت نگیرد و تسلیم زیاده خواهی برخی افراد نشویم، دچار تصمیم گیری‌های تبعیض آمیز نخواهیم شد و مشکلاتی که زمانی بر این بخش حاکم بود، باز نخواهند گشت و اطمینان دارم دکتر نمکی با روحیه آزادمنشی که دارند، تسلیم سلیقه پردازی ها نمی شوند.

وزیر سابق بهداشت خطاب به سرپرست جدید وزارت بهداشت درباره حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: دکتر نمکی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی صاحبنظر هستند. مشکلات گذشته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تقریبا حل شده و بازار آرامش دارد. مهمترین مساله در این حوزه، تزریق نقدینگی است و امیدوارم سازمان برنامه و بودجه مطابق آنچه در بخش معوقات بیمه سلامت و پرداخت 500 میلیون یورو وعده کرده، عمل کند. از طرفی تامین اجتماعی تعهد کرده بود که مبلغ 4 هزار میلیارد تومان تا پایان آبان پرداخت کند، تصور می کنم حضور دکتر نمکی و دکتر شریعتمداری کمک خواهد کرد که این بدهی نیز وصول شود.

هاشمی افزود: اگر مشکل نقدینگی حل شود، قیمت گذاری نیز با روال معمول انجام شده و بعد از آن، نیاز به هیچ مداخله دیگری نیست و بعید می دانم با برنامه ریزی که دوستان دارند، تا پایان سال 98 در مورد تولید دارو و واردات، مشکلی وجود داشته باشد.

* تامین نیروی انسانی پرستاری

وزیر سابق بهداشت، تامین نیروی انسانی در بخش پرستاری را یکی از مطالبات آنها عنوان کرد و گفت: در عین حال جامعه پرستاری و بهداشت کشور نیز انتظاراتی دارند، حداقل انتظارات آنها که باید برآورده شود، نیروی انسانی است. اگر در بحث تعرفه گذاری که در قانون ذکر شده و تاکنون کمبود منابع مالی مانع از آن اجرای شده نیز کمکی شود، خوب است.

هاشمی با تقدیر و تشکر از تمام پرسنل حوزه بهداشت و درمان کشور بیان کرد: از همه افرادی که در این سال‌ها ما را همراهی کردند، تشکر می کنم و درخواست دارم نهایت همراهی و مساعدت را با سرپرست جدید وزارت بهداشت داشته باشند، زیرا این خدمات وابسته به افراد نیست. خدماتی است که قابل مقایسه با هیچ خدمت دیگری نبوده، عمل صالح محسوب می شود. بنده نیز از هیچ خدمتی در قالب کمک فکری و مشورتی مضایقه نخواهم کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز