وکیل آنلاین

رای شماره ۱۴۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره ۱۴۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع: ابطال بند ۱ قسمت (ب) مصوبه شماره ۴۸۷/ت/۱۹ ـ ۱۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۸ شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی 

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۴۱۱ مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۹ با موضوع: «ابطال بند ۱ قسمت (ب) مصوبه شماره ۴۸۷/ت/۱۹ ـ ۱۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۸ شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ یدالله اسمعیلی فرد

تاریخ دادنامه : ۱۴۰۰/۵/۱۹ شماره دادنامه: ۱۴۱۱ شماره پرونده : ۹۹۰۳۲۴۴

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : خانم مهدیه حسینقلی زاده آلاشتی

موضوع شکایت و خواسته : ابطال بند ۱ قسمت (ب) مصوبه شماره ۴۸۷/ت/۱۹ ـ ۱۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۸ شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی

گردش کار : شاکی به موجب دادخواستی ابطال بند ۱ قسمت (ب) مصوبه شماره ۴۸۷/ت/۱۹ ـ ۱۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۸ شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

” اینجانب مهدیه حسینقلی زاده آلاشتی دانشجوی دکترای ورودی سال ۱۳۹۲ برق ـ کنترل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به شماره دانشجویی ۹۲۲۰۲۹۶ هستم. در دستورالعمل اجرایی دوره دکترا ورودی ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ (مصوبه ۱۳۹۰/۳/۳۱) شرط دفاع از رساله دکترا داشتن حداقل دو مقاله در مجلات علمی پژوهشی معتبر و دارای نمایه بین المللی است. در حالی که شورای آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه در اطلاع رسانی شماره ۴۸۷/ت۱۹ ـ ۱۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۸ شرط دفاع از رساله دکترا را در بند ۱ تغییر داده است و الزام کرده است که حداقل یکی از مقالات باید در مجلات با نمایه ISI باشند. با این کار قانون ورودی ۱۳۹۲ در سال ۱۳۹۷ تغییر کرده است و این کار طبق ماده ۴ قانون مدنی خلاف قانون است و عطف بماسبق شده است که کاری باطل است. شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه با تصویب این مصوبه تغییر قانون دفاع دوره اینجانب با درخواست دفاع اینجانب با دو مقاله علمی پژوهشی و دارای نمایه بین المللی مخالفت کرد. “

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

«صورتجلسه شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه»

شماره ۱۹۷ ـ ۱۹/ت/۴۸۷ مورخ ۸/۱۱/۱۳۹۷

ب ـ مصوبات عمومی مقاطع تحصیلات تکمیلی:

ردیف  موضوع  مصوبه
۱ بررسی شرایط مقالات دانشجویان دکتری ۸۹ الی ۹۳ موضوع مقالات قابل قبول برای صدور مجوز دفاع از رساله دانشجویان دکتری ورودی سالهای ۸۹ الی ۹۳ مطرح و پس از بحث و تبادل نظر، مقرر گردید حداقل یکی از مقاالت باید در مجالت با نمایه ISI و دارای ضریب تأثیر در گزارش JCR باشد.

در پاسخ به شکایت مذکور، معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به موجب لایحه شماره ۲۹۱۶/م ـ ۱۴۰۰/۲/۷ توضیح داده است که:

” بازگشت به نامه شماره پرونده ۹۹۰۹۹۸۰۹۰۵۸۰۲۴۸۲ـ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ در خصوص نسخه دوم دادخواست خانم مهدیه حسینقلی زاده آلاشتی مبنی بر درخواست ابطال مصوبه ۴۸۷/ت/۱۹ ـ ۱۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۸ مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه به استحضار میرساند براساس تبصره ۳ ماده ۸ آیین نامه آموزشی مقطع دکتری مصوب شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سال ۱۳۸۸) ،احراز کفایت دستاوردهای علمی رساله تابع دستورالعملی است که به تصویب شورای مؤسسه رسیده باشد. بر این اساس دستورالعمل اجرایی دوره دکتری در تاریخ ۱۳۹۰/۳/۳۱ به تصویب شورای دانشگاه رسید و مجددًا بند مربوط به مقالات در جهت شفافیت امر برای دانشجویان تا پیش از رسیدن به مرحله دفاع از رساله و همچنین ایجاد وحدت رویه در دانشکده ها، در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۸ شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطرح و وضوح آن مورد تأکید قرار گرفت طی نامه شماره ۱۸۶۹۰/آ ـ ۱۳۹۹/۷/۱۳ جهت رعایت ابلاغ شده است. لذا هر آنچه که شاکی مغایر با مصوبات مذکور دانسته و خواهان ابطال نامه فوق الذکر شده است بر اساس اختیارات مصوب و در چارچوب قوانین و مقررات شورای عالی برنامه ریزی وزارت عتف بوده است از طرف دیگر در این خصوص پرونده ای تحت شماره ۹۹۰۹۹۸۰۹۰۰۲۰۴۹۵۰ در شعبه ۳۵ دیوان عدالت اداری مطرح و در جریان رسیدگی است لذا رد شکایت مطروحه مورد استدعاست. “

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۰/۵/۱۹ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

برمبنای ماده ۸ آیین نامه دوره دکتری مصوب ۱۳۸۹/۸/۸ شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی که بر دانشجویان ورودی قبل از سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ حاکم است، دانشجو پس از تدوین رساله و تأیید استاد راهنما و به شرط کفایت دستاوردهای علمی رساله (چاپ حداقل یک مقاله برای دانشجویان در شیوه آموزشی ـ پژوهشی و دو مقاله برای دانشجویان شیوه پژوهشی در مجالت علمی ـ پژوهشی دارای نمایه معتبر بین المللی) مو ّظف است در حضور هیأت داوران از رساله خود دفاع کند. بنا به مراتب فوق، بند (۱) قسمت «ب» مصوبه شماره ۴۸۷/ت/۱۹ ـ ۱۹۷ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۸ شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که براساس آن صدور مجوز دفاع برای دانشجویان دکتری ورودی سال های ۱۳۸۹ الی ۱۳۹۳ به چاپ حداقل یکی از مقالات در مجلات با نمایه ISI و دارای ضریب تأثیر در گزارش JCR منوط شده، خارج از حدود اختیار مرجع تصویب کننده آن است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمت علی مظفری

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز