وکیل آنلاین

دولت هوشمند تا پنج سال دیگر گسترده می شود

دولت-هوشمند

 دولت هوشمند تا پنج سال دیگر گسترده می شود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: خدمات دولت هوشمند که مرحله بلوغ دولت الکترونیک است، تا پنج سال آینده ارائه می شود.

تدوین سند استقرار برنامه جامع دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران با همکاری آژانس ملی توسعه صنعت فناوری اطلاعات جمهوری کره (NIPA) از تیرماه سال 1395 کلید خورد و پس از اعمال آخرین تغییرات در بهمن ماه همان سال آماده شد.

هدف این سند پایه گذاری دولت هوشمند کارا، نظام مند و بهره ور برای رسیدن به وضعیت دولتمردی خوب و توسعه اجتماعی و اقتصادی عنوان شده است.

در همین پیوند «رسول سراییان» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پیمانکار کره ای که قرار بود طرح استقرار برنامه جامع دولت هوشمند را تهیه کند، آن را آماده کرده و اکنون آماده اجرا است.

وی، دلیل انتخاب کره جنوبی برای طراحی آن را پیشرفته بودن این کشور در بحث فناوری اطلاعات دانست که سبب شد تدوین طرح دولت هوشمند کشورمان با همکاری این کشور انجام شود.

سراییان ادامه داد: تفاوت دولت هوشمند و دولت الکترونیک در بلوغ خدمات در دولت هوشمند است به این صورت که نیاز افراد را خود تشخیص داده و برنامه ریزی می کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: خدمات در دولت هوشمند به این صورت است که به محض تولد نوزاد در بیمارستان اطلاعات تولد وی به سازمان ثبت احوال هوشمندانه ارسال شده همزمان کد ملی اختصاص داده می شود؛ همین اطلاعات به وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال می شود.

«با ارسال این اطلاعات پردازش شده در وزارت بهداشت و درمان، پرونده سلامت الکترونیک شکل می گیرد و هوشمندانه موعدهای لازم برای انجام واکسیناسیون پیش از اقدام خانواده ها به آنان اطلاع رسانی می شود».

به گفته وی، با ارسال اطلاعات به وزارت آموزش و پرورش، نیازهای آموزشی این نوزاد آماده شده به هنگام فرارسیدن زمان مدرسه نزدیک ترین مدارس را به خانواده معرفی می کند، ثبت نام های لازم را انجام و توصیه ها را نیز پیشتر به خانواده ها ارائه می دهد.

سراییان خاطرنشان ساخت: همچنین خدمات دولت هوشمند زمان رسیدن نوزاد به سن قانونی را به نهادهای ذی ربط اعلام می کند، هماهنگی های لازم را تدارک می بیند و نیازها را اطلاع رسانی می کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ویژگی خدمات دولت هوشمند و تفاوت آن با دولت الکترونیک وجود هوشمندی در سمت خدمات دولت است و قبل از افراد فکر کرده نیازها را سنجیده و اطلاع رسانی می کند.

به گفته وی، دولت هوشمند پیش از اعلام نیاز فرد، این نیازها را تشخیص داده و براساس شرایط برنامه ریزی لازم را انجام داده نتیجه را اعلام می کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در باره زمان اجرایی شدن خدمات دولت هوشمند اضافه کرد: اگر بتوان خدمات اصلی دولت الکترونیک را تا پایان سال 1399 کامل کرد و به اتمام رساند، می توان به سمت خدمات دولت هوشمند رفت.

سراییان افزود: خدمات دولت هوشمند خدمت به خدمت اجرایی خواهد شد و از آنجا که تجربه ای آزموده شده در جهان است و تنها به اتصال اطلاعات و تحلیل داده ها نیاز دارد، می توان در مدت زمان حداکثر پنج سال پیاده سازی کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان ساخت: یکی از مشکلات امروز این است که با مرگ افراد، اطلاعات آنان به صورت همزمان ارسال نمی شود؛ حال اگر این اطلاعات همان زمان مرگ به همه نهاد ها و دستگاه ها الکترونیک ارسال شود، امور مالیاتی، بانک ها و سایر نهادها در جریان قرار می گیرند و مانع برخی تخلفات و سوءاستفاده ها می شود.

وی افزود: یکپارچگی و اتصال به شبکه، نقش تعیین کننده ای در استقرار دولت هوشمند دارد و تا پنج سال آینده می توان در این بخش ظرفیت مناسبی داشت.

 دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و ارایه خدمت بموقع، دقیق و کارا در همه ساعت های شبانه روز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، تلفن ثابت، اینترنت و شبکه های اجتماعی است که بکارگیری آن در بخش های مختلف دولت برای افزایش بهره وری و ارتقای سطح خدمات رسانی بوده و مهمترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است.

با استفاده از دولت الکترونیک دیگر نیازی نیست شهروندان برای دریافت خدمت مورد نیازخود مسیری کوتاه یا طولانی طی کرده تا با مراجعه حضوری به آن دستگاه خدمت مورد نظر را دریافت کنند بلکه می توانند در منزل یا محل کار خود فقط با زدن چند دکمه هر نوع خدمت مورد نیاز را به طور غیرحضوری دریافت کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه