وکیل آنلاین

درهای این زندان را نیک اندیشان بگشایند

درهای-این-زندان-را-نیک-اندیشان-بگشایند

درهای این زندان را نیک اندیشان بگشایند

گاهی از ناچاری می گوییم اتفاقی است که افتاده و کاری نمی توان کرد اما همیشه چنین سخنی مصداق ندارد زیرا می توان برای برخی اتفاقات و گرفتاران و خانواده های آنان کاری کرد

قصه دلتنگی و مواجهه با کوله باری از مشکلات، نقطه اشتراک یک هزار و 200 خانواده زندانی جرائم غیرعمد استان فارس است که اغلب سرپرستان این خانواده ها در زندان به سر می برند و می توان با نیک اندیشی کاری برای این افراد کرد.
اعضای خانواده هر روز را با رویای آزادی پدر، زندگی که نه بلکه روزگار می گذرانند و هر روز چشم به راه دوخته اند تا خیری نیک اندیش زندانی شان را با نیکوکاری از بند برهاند تا آنها نیز روی خوش زندگی را لمس و سایه پدر را بر سر خود احساس کنند.
زنان، دختران و فرزندان خانواده همه زندانیان، جرمی مرتکب نشده اند ولی به واسطه جرم عمد و یا غیر عمد، برچسب خانواده زندانی می خورند و در جامعه با انواع ناملایمت ها روبه رو می شوند و در بسیاری از موارد به سختی و با چنگ و دندان زندگی خود را حفظ می کنند.
سرپرستان خانواده هایی که به دلیل شرایط بد اقتصادی،جرم عمد و یا بدهکار شده و راهی زندان می شوند و در پی زندانی شدن نان آور خانه،خانواده آنها نیز در معرض جدی بسیاری از آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قرار می گیرد و با سخت ترین شرایط ممکن روبه رو می شوند و چه بسا که این موقعیت خود سرآغاز ظهور جرائم و مجرمان جدیدی در جامعه باشند.
اصلی ترین دغدغه ملموس خانواده زندانیان مشکلات اقتصادی است که در پی زندانی شدن سرپرست آنها ایجاد می شود و اگر راه حل مناسبی برای تامین هزینه های زندگی در دسترس این خانواده ها قرار نگیرد چه بسا جرائم بعدی بروز کند و در صورت عدم حمایت کافی از این خانواده ها؛ طلاق همسران زندانیان، بروز ناهنجاری های اجتماعی و روانی، ترک تحصیل فرزندان و گرایش اعضای خانواده زندانیان به مشاغل کاذب و بروز بزهکاری در این خانواده ها امری محتمل خواهد بود.
انجمن حمایت از زندانیان، جشن نسیم مهر را با هدف جمع آوری کمک های مالی خیرین برای خانواده زندانیان و همچنین آزادی افرادی که با انجام جرائم غیرعمد در زندان به سر می برند در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان در شیراز برگزار کرد که در حاشیه این جشن خبرنگار ایرنا با برخی از افراد خانواده زندانیان گفت و گو کرد.
آستانه تحمل سختی و دلتنگی خانواده زندانیان در این مراسم به حدی پایین آمده بود که با هر بیت شعر و یا سخنی از جانب مجری و دیگر عوامل، اشک های آنها سرازیر می شد.

** سرافکنده تر از خود زندانی
زهرا دختر 19 ساله ای که پدرش به دلیل ارتکاب جرمی غیرعمد در زندان به سر می برد به خبرنگار ایرنا می گوید: یک بیت شعر همیشه اشک مادرم را جاری می کند و آن این است که ترسم که شفاعت کند از قاتل خویش، بس که کرم دارد و آقاست حسین.
«برکات ماه مبارک رمضان غیرقابل وصف بوده و این ماه، ماه بخشندگی، رافت، عطوفت و دستگیری از خانواده زندانیان و باز کردن گره از مشکلات آنها است.»
زهرا که قطره اشکی از گوشه چشمانش سرازیر می شود صحبتش را این گونه ادامه می دهد که جواب هر بدی را که نباید با بدی داد؛ آرزو دارم در این ماه مبارک پدرم پیش ما باشد و بتوانم بعد از مدت ها او را در آغوش بگیرم و با او از مصیبت های دوران فراق بگویم و همچنین شب های قدر با هم به مسجد برویم و قرآن بر سر گیریم.
زهرا به این نکته اشاره کرد: زمانی که در مراسم ختم، عزا و عروسی حاضر می شویم سر مادرم به زیر افکنده است چون پدر پشت میله ها است و خانواده او بین مردم زندگی می کنند.
او می گوید: خدا می داند که مادرم چه زجری تحمل می کند زمانی که اقوام و همسایه ها این سوال تکراری را هر روز از او می پرسند که مجید آزاد نشده؟

** زمانی که خواستگار متوجه می شود پدر دختر زندانی است
زهرا اضافه کرد: خیلی سخت است وقتی خواستگار می آید و پی می برد که پدرم زندانی است و از خواسته خود منصرف می شود.
او ادامه داد: خدا به بعضی انسان ها آن قدر لطف عطا کرده که بتوانند دست نیازمندی را بگیرند و زنجیر از پای یک پشیمان باز کنند.
زهرا با بیان اینکه احساس خوشحالی دارد از اینکه در این سرزمین هنوز کسانی هستند که طاقت دیدن اشک های امثال او را ندارند گفت: از خیرین و نیک اندیشان تقاضا دارم هر تعداد زندانی بی گناهی را که توان دارند آزاد کنند و خانواده های آنها را از مشکلاتی که با آنها مواجه هستند رهایی بخشند و دل فرزندانشان را شاد کنند.

** زندانی شدن همسر، بنیان زندگی سه خانواده را از هم پاشیده است
خانم اولیایی که همسرش به واسطه ناتوانایی در پاس کردن چک به زندان افتاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اکنون با چهار فرزند در خانه ای خشت و گلی و فرسوده در یکی از روستاهای اطراف خرامه به سختی در حال گذران زندگی هستم.
او ادامه داد: شوهرم به دلیل ناتوانی در پرداخت مبلغ 30 میلیون تومان، 9 ماه گذشته را در زندان به سر برده و من و چهار فرزند پنج تا 22 ساله با مشکلات بسیاری روبه رو شده ایم.
خانم اولیایی با اشاره به اینکه زندگی سه خانواده به دلیل زندانی شدن همسرش از هم پاشیده شده و یا در حال فروپاشی است، اضافه کرد: دامادمان دخترم را طلاق داد و پسرم نیز زندگی مشترکش متاثر از این اتفاق است و احتمال از هم فروپاشی زندگی شان وجود دارد.
وی بیان کرد: همسرم به دلیل اینکه فرزندانمان به شیراز مهاجرت نکنند و در روستای خودمان زندگی را ادامه دهند تعدادی گوسفند خریداری و شروع به پرورش آنها کرد که متاسفانه 150 عدد از این گوسفندها به بیماری تب برفکی دچار و تلف شدند و این سرآغاز مشکلات خانواده ما بود.
او گفت: از مسئولان تقاضا دارم در خصوص زندانیان مالی و جرائم غیرعمدی که توانایی پرداخت بدهی خود را ندارند، به ازای هر مدتی که در زندان به سر می برند حداقل از مبلغ بدهی آنها کسر کنند.

** قصه دلتنگی خانواده زندانیان پایان ندارد
درد دل و دشواری های زندگی این خانواده ها به اندازه ای زیاد است که بعد از اتمام جشن نسیم مهر؛ همسران و دختران و خانواده زندانی ها، دادستان و مسئولان انجمن حمایت از زندانیان شیراز را رها نکردند و حتی فرصت قدم برداشتن را نیز به آنها ندادند.
یکی از اینکه همسرش به دلیل عدم پرداخت مبلغی حدود سه میلیون تومان در زندان به سر می برد و دیگری از اینکه به زندانی اش مرخصی داده نمی شود که چند روزی را در کنار خانواده سپری کند سخن می گوید.
تامین نشدن مخارج زندگی و ناتوانی در پیدا کردن شغل برای تامین مخارج زندگی و پیدا کردن خیری نیک اندیش برای آزادی زندانی شان از جمله مواردی است که خانواده زندانیان مدام بازگو می کنند.
دادستان دادگاه عمومی و انقلاب شیراز با گشاده رویی و حوصله به صحبت های خانواده زندانی ها گوش می دهد و به برخی قول پیگیری و به بعضی دیگر نیز می گوید که کاری از دستش برای حل مشکل آنها بر نمی آید.
انگار همین که خانواده زندانی ها گوشی برای شنیدن صحبت هایشان پیدا کرده اند کافی است و آنها را آرام می کند.
برخی از خانواده زندانیان از برخورد برخی مسئولان و کارمندان قضایی با آنها، به خصوص فردی خاص در یکی از شعبه های دادگاه گلایه دارند که دادستان قول پیگیری این موضوع را به آنها می دهد.

** زندانی با بدهی زیر پنج میلیون تومان در زندان های فارس نداریم
محمود قربانی دادستان عمومی و انقلاب شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: ما هیچ زندانی در استان فارس که به دلیل بدهی کمتر از پنج میلیون در زندان مانده باشد نداریم مگر اینکه مشکلی جز بدهی مالی برای او وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) و خیرین بسیاری در استان وجود دارند که تمایل به آزادی زندانیانی با بدهی زیر پنج میلیون تومان دارند افزود: زندانیانی با بدهی 10 میلیون تومان نیز با پرداخت وام به آنها آزاد خواهند شد.

** وضعیت نامناسب اقتصادی افراد موجهی را روانه زندان کرده است
قربانی اظهار کرد: با اوضاع اقتصادی موجود، روز به روز به جمعیت زندانی های استان افزوده و حتی متاسفانه افراد موجهی نیز روانه زندان ها می شوند.
او ادامه داد: اکنون یک هزار و 200 خانواده زندانی تحت حمایت انجمن هستند و ماهانه از 100 تا 300 هزار تومان مستمری دریافت می کنند.
قربانی گفت: ماهانه حدود 200 میلیون تومان از سوی انجمن حمایت از زندانیان شیراز به خانواده زندانی ها پرداخت می شود و در جشن نسیم مهر حدود 600 میلیون تومان با هدف حمایت از خانواده زندانیان جمع آوری شد.

** فراخوان خیرین برای آزادی 1200 زندانی جرایم غیرعمد فارس
مدیرکل زندان های استان فارس از خیرین و نیک اندیشان این استان دعوت کرد با کمک های خود زمینه ساز آزادی یک هزار و 200 زندانی جرایم غیرعمد و بازگشت آنها به کانون گرم خانواده شوند.
سید حشمت الله حیات الغیب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد به خاطر ناتوانی از پرداخت غرامت در جرایم غیرعمد مانند تصادف، مهریه، نفقه و… هم اینک در زندان به سر می برند و برای آزادی آنها به افزون بر 300 میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.
وی ادامه داد: در سال 96 حدود 750 زندانی جرایم غیر عمد در استان فارس آزاد شدند که امیدوارم در سال جدید نیز به همت نیکوکاران و نیک اندیشان این خطه تعداد بیشتری از زندانیان استان از بند رها شوند.
مدیرکل زندان های استان فارس گفت: امیدوارم در جشن گلریزان امسال زندانیان جرایم غیرعمد که دهم خردادماه در پارک عفیف آباد شیراز برگزار می شود به همت خیرین زمینه آزادی بخش قابل توجهی از زندانیان استان فارس فراهم شود.
وی اظهار کرد: با زندانی شدن هر فرد چندین خانواده درگیر مسائل و مشکلات ناشی از آن می شوند و حتی احتمال بزهکار شدن فرزندان زندانیان نیز وجود دارد به همین دلیل امیدواریم تا با کمک های خیرین زمینه آزادی زندانی های بیشتری بویژه افرادی که به دلیل جرایم غیرعمد در حبس به سر می برند فراهم شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه با زندانی شدن یکی از اعضای خانواده به اشتباه برچسب زندانی به دیگر افراد خانواده نیز زده می شود که این امر مشکلات زیادی را برای خانواده زندانی ها ایجاد کرده و بر حجم مشکلات آنها افزوده است.
ستاد دیه کشور در سال 1369 با هدف ایجاد زمینه آزادی زندانیان تاسیس شد و این ستاد در استان فارس نیز از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرد.

** پاسخگو نبودن مسئولان ستاد دیه فارس
خبرنگار ایرنا در هفته های گذشته برای انعکاس اقدامات ستاد دیه استان فارس بارها با روابط عمومی این نهاد ارتباط برقرار و خواستار اطلاع رسانی در این زمینه شد که تا لحظه نوشتن گزارش این ارگان هیچ همکاری انجام نداد

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه