وکیل آنلاین

دردسرهایی که با پوله در جیب شهرداری برای دولت رقم خورده

پول-ها-در-جیب-شهرداری

دردسرهایی که با پوله در جیب شهرداری برای دولت رقم خورده

«شهرداری در منطقه 22 پایتخت طی سال های اخیر تا توانست تراکم فروخت، عوارض گرفت و مجوز ساخت و ساز را هم صادر کرد اما بار مسئولیت این اقدامات را برعهده دولت گذاشت زیرا باید زیرساخت های مورد نیاز را تامین کند»؛ این بیان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران است.

براساس مستندات موجود، آبان سال 93 شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه‌ای را با حضور نمایندگان شهرداری و شورای تهران به تصویب رساند که در آن بیان شده بود: طرح تفصیلی منطقه 22 پایتخت و تمامی مصوبات گذشته کمیسیون ماده 5 در مورد این منطقه باید به طور کامل ملغی شود.

برپایه مفاد این مصوبه، همچنین شهرداری تهران می بایست با توجه به مشکلات زیست‌محیطی، اکولوژی و بارگذاری قابل توجه صورت گرفته در منطقه 22 طرح تفصیلی جدیدی را برای این منطقه طی سه ماه با رویکرد حداقل جمعیت‌پذیری تهیه می کرد و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برساند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران هم در اردیبهشت سال 96 طی مصاحبه ای اعلام کرد که شهرداری تهران با وجود تذکرهای متعدد اعضای شورا، از ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی در خصوص ابطال طرح تفصیلی منطقه 22 و تدوین طرح تفصیلی جدید امتناع کرد و بر این اساس70 درصد املاک و زمین های این منطقه را به جای تامین سرانه ها و زیرساخت ها به بلندمرتبه سازی اختصاص داده است.

البته چندی پیش علی نوذرپور شهردار کنونی منطقه 22 تهران نیز ادامه ساخت و سازها تا سال 96 را  تایید و اعلام کرد: در گذشته براساس بندهایی از طرح تفصیلی اختیارات خاصی نیز وجود داشته که به استناد آن اجازه بلندمرتبه سازی داده می شد و بعد از لغو آن توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در سال 93 به واسطه ای که این موضوع از سوی شهرداری مرکز به منطقه ابلاغ نشده بود، منطقه همچنان اقدام به اعطای مجوز می کرده و تا ابتدای سال 96 نیز ادامه داشته است.

پیروز حناچی هم که اکنون شهردار پایتخت است شهریور سال 96 در کسوت معاون وزیر راه و شهرسازی، بارگذاری خارج از قاعده را یکی از مشکلات منطقه 22 تهران عنوان کرد و گفت: در طرح جامع تهران برای منطقه ٢٢، ٢١٠ هزار نفر سقف جمعیتی را پیش‌بینی و تصویب کرده بودیم.

وی افزود: اما مدیران شهرداری در طرح تفصیلی، این رقم را ٣٥٠ هزار نفر منظور کردند درحالی‌که حق نداشتند؛ از سوی دیگر در منطقه ٢٢ قرار بود در بخش‌های مسکونی سیاست ریاضتی را اتخاذ کنیم و زمین‌های باقی‌مانده را برای عملکردهای ملی و فراملی اختصاص می‌دادیم اما این اتفاق هم رخ نداد.

از نظر کارشناسان، منطقه 22 در حکم گلوگاه تنفسی پایتخت شناخته می شود و پارک چیتگر نقش ریه های کلانشهر تهران را بر عهده دارد.

مدیریت شهرداری تهران از سال 84 تا 96 برعهده محمدباقر قالیباف قرار داشت و وی هیچگاه انتقادهایی که به ساخت و سازهای منطقه 22 و موضوع اختلال در ریه های تنفسی پایتخت به علت بلندمرتبه سازی می شد را نپذیرفت.

از جمله، قالیباف 19 اسفند سال 94 در آیین بهره برداری از فاز دوم دریاچه شهدای خلیج فارس با بیان اینکه پروژه های خوبی در منطقه 22 اجرا شده گفت: انتقاداتی درخصوص بلندمرتبه سازی در این منطقه مطرح می شود، درحالی که تمامی این اقدامات براساس ضوابط و مقررات مربوطه انجام شده است.

اینک رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران این مشکلات را تایید و اعلام می کند که بلندمرتبه سازی ها در جلوگیری از مسیر باد تاثیرگذار است.

نعمت الله ترکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در همین زمینه انتقادهای بسیاری را متوجه کیفیت ساخت و سازهای انجام شده در منطقه 22 دانست و گفت: ساخت و سازهای بدون طرح تفصیلی و مطالعه و نیز پیش بینی استقرار یک میلیون نفر در منطقه 22، این محدوده را به تهدیدی برای آینده شهر تهران تبدیل می کند.

به گفته وی سقف تراکم جمعیتی در این منطقه 210 هزار نفر بیشتر نبوده است.

ترکی با بیان اینکه شهر بر مبنای طرح جامع مدیریت نمی شود یادآورشد: تا پیش از سال 93 در منطقه 22 تهران فقط یک شهرک دهکده المپیک با تراکم ساخت و ساز 2 طبقه و معابری با عرض 40 تا 50 متر و شهرک آزادگان با تراکم سه طبقه اما با خیابان های عریض و زیرساخت های قابل قبول ساخته شده بود.

ترکی اظهارداشت: طرح تفصیلی شهر تهران پیش از این براساس افزایش جمعیت تا سال 1400 به میزان پنج میلیون نفر تدوین شده بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در بخش دیگری از منطقه 22، فضای سبز پارک چیتگر، چند طرح محیط زیستی و تعدادی از شرکت های نیمه دولتی و خصوصی ایجاد شده بود و بنا نبود که بافت مسکونی در این منطقه شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکباره مسئولان شهر تصمیم می گیرند که کل منطقه 22 را مسکونی کنند، تصمیم و اقدامی که خلاف ضوابط، آئین نامه ها و بدون تاییدیه مراجعی همچون شورای عالی توسعه و شهرسازی بود.

ترکی ادامه داد: در حالی که ابتدا برای این منطقه باید طرح تفصیلی نوشته می شد و پس از تصویب در مراجع قانونی مربوطه در دست اجرا قرار می گرفت در حالی که تاکنون اتفاقی رخ نداده است و اکنون پیش بینی می شود جمعیتی بین 700 هزار تا یک میلیون نفر در منطقه 22 مستقر شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: شهرداری در منطقه 22 تراکم فروخته، عوارض گرفته و مجوز ساخت و ساز را هم صادر کرده است اما بار مسئولیت تمامی این اقدامات بر عهده دولت است زیرا باید زیر ساخت های مورد نیاز را تامین کند.

وی اضافه کرد: در این منطقه متولی مستقیم شهرداری است اما در تمامی 30 استان دیگر مسئولیت مستقیم تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر و کمسیون ماده پنج برعهده استانداری به ریاست استاندار قراردارد.

ترکی بیان کرد: در این استان، شهرداری و شورای شهر تهران کار خود را انجام می دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در این منطقه زیرساخت ها آماده نیست و دولت باید هزینه آن را متحمل شود؛ از سوی دیگر با افزایش فضای مسکونی در این محدوده، ریه های تنفس شهر و مسیر عبور باد از سوی غرب به سمت شهر مسدود می شود.

به گفته وی همچنین در منطقه 22 پایتخت جمعیت به صورت نامتوازن مستقر و به دنبال آن این حجم از شهروندان به ترافیک رفت و برگشت میان تهران و کرج اضافه می شود.

وی با بیان اینکه هیچ شخصی هم پاسخگوی این وضعیت نیست، افزود: هیچ جای دنیا پایتخت اینگونه اداره نمی شود که تهران.

ترکی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری تهران باید بر همان اساس تقسیم بندی انتخاب نمایندگان مجلس باشد تاکید کرد: تهران علاوه بر یک کلانشهر بودن، پایتخت جمهوری اسلامی هم محسوب می شود و به طور معمول مدیریت پایتخت یک کشور، به دست یک نهاد اتفاق نمی افتد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه برای مدیریت پایتخت باید گروهی از سوی هیات دولت انتخاب و معرفی شود، گفت: این گروه است که برای پایتخت تصمیم گیری می کند و شورای شهر هم وظیفه ای در مورد تصمیم گیری برای آن ندارد.

وی اظهارداشت: اکنون زمانی که از نقص های عملکرد مدیریت شهری صحبت می شود، دولت را مسئول خطاب می کند و هیچ گزارشی هم به دولت در مورد هزینه کردها و درآمدهای کسب شده ارائه نمی دهد در حالی که باید سه هزار میلیارد تومان اعتبار دریافتی از محل مالیات بر ارزش افزوده را مطابق اولویت تعیین شده هزینه کند.

منطقه 22 شهر تهران در غربی ترین نقطه پایتخت قرار گرفته و پارک و دریاچه مصنوعی چیتگر هم در مجاورت آن واقع شده است.

دوم مرداد امسال نیز زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران گفت: بسیاری از برج های منطقه 22 تهران پایان کار ندارند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز