وکیل آنلاین

داروهای شیمی درمانی تولید داخل با کیفیت و تحت پوشش بیمه است

شیمی-درمانی

داروهای شیمی درمانی تولید داخل با کیفیت و تحت پوشش بیمه است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همه داروهای شیمی درمانی تولید داخل با کیفیت هستند و تحت پوشش بیمه قرار دارند.

کیانوش جهانپور درباره تحت پوشش بیمه نبودن داروهای خارجی شیمی درمانی افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مکلف است که از داروهای فاقد نام تجاری یعنی ژنریک حمایت کند. وقتی نمونه تولید داخلی دارو یا ژنریک موجود باشد، حمایت بیمه ها از داروی تولید داخل یا دارویی که قیمت پایین تری در بازار دارد، انجام می شود.

وی ادامه داد: این موضوع شامل همه داروها می شود. حتی درباره ساده ترین دارو نیز 70 درصد حداقل قیمت موجود در بازار تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

جهانپور گفت: درباره بیماران خاص و صعب العلاج این کار با ملاحظات انجام می شود و مشمول همه داروها نمی شود و گاهی بیمارانی که با تشخیص پزشک متخصص نیاز به داروی برند دارند، با همان قیمت داروی ژنریک، داروی برند در اختیارشان قرار می گیرد. ولی قاعده بر این است که وقتی داروی تولید داخل و ژنریک در بازار توزیع می شود و مجوز دارد و قیمت پایین تری دارد، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره نسخه کردن نمونه خارجی این داروها برای بیماران بیان کرد: هم بر اساس نظام دارویی کشور و هم بر اساس سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، نظام دارویی کشور ژنریک است. در نتیجه در نسخه ها نیز اگر داروی برند نوشته شود، الزامی برای داروخانه ها وجود ندارد که نمونه برند در اختیار بیمار گذاشته شود. زیرا داروخانه می تواند نمونه مشابه یا ژنریک را در اختیار بیمار بگذارد.

وی اظهار داشت: در نتیجه نوشتن داروهای برند در کشور ما، انحراف از اسناد بالا دستی و قوانین محسوب می شود.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در نشست خبری هفته گذشته در این رابطه گفت: وزارت بهداشت مطابق قانون ‏عمل می‌کند و بر اساس قانون و مصوبات مجلس، دارویی که تولید داخل بوده و کیفیت مناسبی داشته باشد، بعد از ورود به بازار، ‏مصرف داروی خارجی و واردات آن باید به حداقل یا صفر برسد. سازمان‌های بیمه‌گر نیز وقتی داروی مورد تایید وجود داشته باشد، ‏دارویی را تحت پوشش قرار می‌دهند که تولید داخل است.‏

حریرچی بیان کرد: در برخی موارد بعضی مردم باورهای غلطی دارند که فکر می‌کنند داروهای خارجی بهتر از داخلی است. در حالی‌که ‏برخی داروهای خارجی حتی وقتی مهر اروپایی می‌خورند نیز ساخت کشورهای درجه دو و سه است.‏

این در شرایطی است که برخی پزشکان نسبت به تجویز داروهای برند اقدام می کنند و در نتیجه بیماران با مشکل تهیه آن داروها مواجه می شوند. با این حال وجود داروهای تولید داخل و ژنریک برای شیمی درمانی تحت پوشش بیمه است و به گفته محمد هاشمی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت، هیچ دارویی از پوشش بیمه ای خارج نشده و اصولا بدون مجوز شورای عالی بیمه سلامت این موضوع امکان پذیر نیست.

داروی ژنریک، دارویی است که نام عمومی دارد و ممکن است توسط هر تولید کننده دارویی تولید و عرضه شود؛ ولی دارویی که نام تجاری دارد، مختص یک تولید کننده خاص است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز