وکیل آنلاین

خودکفایی در تولید سلول های بنیادی در شرایط کنونی ضروری است

خودکفایی

خودکفایی در تولید سلول های بنیادی در شرایط کنونی ضروری است

سرپرست دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به نوسانات ارزی، خودکفایی کشورمان در تولید سلول های بنیادی و مهندسی بافت به ویژه در رشته های ارتوپدی، گوارش و پوست را ضروری کرده است.

محمد جغتایی روز شنبه در حاشیه برگزاری چهارمین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی در سالن همایش های رازی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر ایران پیشرفت های زیادی در حوزه سلول های بنیادی کرده است و اکنون توان آن را داریم که در داخل کشور نیاز مصرفی را تامین کنیم.

وی اظهار داشت: قطعات استخوان، غضروف و تاندون از جمله نیازهای کشور است که در حوزه علوم مهندسی بافت باید برای رفع نیاز بیماران در کشور تولید شود.

جغتایی با اشاره به پیشرفت ایران در حیطه های کاربردی علم مهندسی بافت و بازساختی پزشکی، اظهار داشت: از طریق این تکنولوژی همه سلول های بافت در هر کدام از ارگان های بدن به واسطه ساخت سلول های بنیادی، قابلیت بازسازی پیدا می کند که پس از ساخت سلول های پایه بدن، همه آنها به واسطه پایه ریزی مشابه نسوج بدن توسط نوعی به اصطلاح داربست اما از جنس سلول ها و بافت های انسانی، ساخته می شود و با این روش می توان بخش آسیب دیده و از دست رفته بدن را دوباره با سلول های جدید بازسازی کرد.

وی تصریح کرد: این تکنولوژی و فناوری نوین در همه رشته های پزشکی و برای بازسازی همه نوع بافت از دست رفته بدن قابل استفاده است و در حال حاضر علم مهندسی بافت در رشته های ارتوپدی، گوارش و کبد و پوست عملا بیش از سایر رشته ها استفاده می شود که در ایران فعلا در زمینه ترمیم سلول های پوستی نسبت به سایر کشورهای هم جوار به موفقیت های آزمایشگاهی چشمگیری دست یافته ایم.

به گفته جغتایی، هم اکنون آماده استفاده از این تکنولوژی برای بهبود بافت های آسیب دیده انسان هستیم و باید مواد اولیه آن نیز در کشور با توجه به شرایط ارز وارد شود تا بیماران دچار مشکل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: باید دولت کمک زیادی کند تا جوانان وارد این حوزه شوند و بتوانند نقش موثری در تولید و خودکفایی در رشته های زیرمجموعه پزشکی بازساختی داشته باشند؛ زیرا آینده این رشته به لحاظ وجود نیروی انسانی مستعد و باانگیزه تضمین می شود.

علی صمدی دبیر علمی کنگره مهندسی بافت و پزشکی نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هزینه های تولید محصولات صنایعی بالا است و مواد اولیه زیاد می خواهد، باید دولت ما را در این زمینه همراهی کند.

وی افزود: این مواد اولیه از کشورهای پیشرو تامین می شود و با توجه به نوسانات ارزی هزینه واردات مواد اولیه محصولات صنایع پزشکی پنج برابر افزایش یافته است و بیمارانی که دچار زخم های مزمن و پوستی هستند یا آنهایی را که احتیاج به ترمیم استخوان یا دندانپزشکی دارند، دچار مشکل می کند.

چهارمین کنگره پیشرفت های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی به مدت روز با هدف تبادل نظر و ارائه مفاهیم بین پژوهشگران رشته‌های مختلف مهندسی، پزشکی و زیستی و فراهم کردن بستر مناسب برای یادگیری، برقراری همکاری و تولید مفاهیم نوین در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز