وکیل آنلاین

خطر ورشکستگی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را تهدید میکند

تجهیزات-پزشکی

خطر ورشکستگی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را تهدید میکند

به علت کمبود نقدینگی و مشکلات ارزی تعدادی از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی دور هم جمع شدند و از مشکلات تولید و خطر ورشکستگی گلایه کردند.

درست است که شماری از تولیدات وطنی از کیفیت خوبی برخوردار نیست اما هستند کالاهایی که تنه به تنه محصولات مشابه خارجی می زند که برخی از تولیدات تجهیزات پزشکی از جمله آنهاست و این ما هستیم که باید تولیدکنندگان این قبیل محصولات مرتبط با سلامت را حمایت کنیم. 

اکنون 200 عضو تولید کننده تجهیزات پزشکی، عضو انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و ملزومات دارویی هستند که به گفته مریم قاسمی، دبیر این انجمن یک چهارم این شمار، فعالیت صادراتی نیز دارند و پروانه فعالیت هم از وزارت صنایع هم از وزارت بهداشت کسب کرده اند.

قاسمی می گوید: این تولیدکنندگان سه مساله مهم یا به تعبیری سه مشکل عمده دارند یکی، دریافت مطالبات با تاخیر یا معوقه ها از وزارت بهداشت. دوم، مشکل اصلاح قیمت گذاری و سوم موانع توسعه تولید که می خواهند این موانع برای آنان رفع شود.

هر چند طرح تحول سلامت که از سال 93 در حال اجراست دستاوردهای سترگی داشته است که یکی از مهمترین این دستاوردها کاهش پرداختی ها از جیب مردم به ویژه در زمان بستری شدن در بیمارستان هاست یا اینکه وزارت بهداشت قدغن کرده است که بیمار برای تامین تجهیزات مورد نیاز به خارج از بیمارستان گسیل نشود اما به هر حال، شماری از هموطنان به ویژه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی معتقدند با اجرای طرح تحول سلامت دچار مشکل شده اند.

شماری از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در این زمینه گله دارند و این هشدار را می دهند که تولید کنندگان که با فشاری که طرح تحول سلامت به آنها وارد کرده است در حال ورشکستگی هستند و به زودی فعالیت آنان تعطیل می شود.

به نظر می رسد طلب های دو سه ساله از وزارت بهداشت و اصلاح نشدن قیمت ها با توجه به نوسانات نرخ ارز و تورم، تولید کنندگان را جان به لب کرده است. آنها به عنوان یک تولید کننده و اینکه باید نقدینگی داشته باشند ملتمسانه از وزارت بهداشت می خواهند پرداخت پولشان را به دو، سه سال بعد حواله نکنند تا آنان نیز جوابگوی مراکز درمانی مثل بیمارستان ها باشند.

شرکت های تجهیزات پزشکی دو سال از وزارت بهداشت طلب معوقه دارند.

گله از وزارت بهداشت : محمد حسین محمدی، رئیس کارگروه نخ جراحی انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و ملزومات دارویی و مدیر عامل شرکت تجهیزات پزشکی است.

محمدی به یک مشکل دیگر از وزارت بهداشت اشاره می کند و آن اجبار شرکت ها برای گرفتن CE یا همان تاییدیه اتحادیه اروپاست.

محمدی به گران بودن صدور پروانه اتحادیه اروپا یا CE اشاره می کند که 250 میلیون تومان به بالاست. ضمن اینکه اگر در نظر بگیریم که یک شرکت، 40 محصول را تولید می کند باید برای هر کدام از این 40 محصولش یک 250 میلیون تومان مجزا بدهد تا CE بگیرد این، فقط نیست بلکه هزینه ممیزی سالیانه هم هست که مزید بر علت است.

الهه یزدانی، دیگر عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی فی نفسه از استانداردهای سختگیرانه اداره کل تجهیزات پزشکی (به جز استانداردهای CE)، خرده نمی گیرد و اظهار می دارد اگر محصول پزشکی در آزمایشگاه مرجع اداره کل تجهیزات پزشکی، استانداردهای یاد شده را پاس کند می تواند پروانه ساخت هم داشته باشد.

یزدانی می گوید در سال جاری اداره کل تجهیزات پزشکی به بهانه ارتقای کیفیت تولید، گرفتن CE را هم الزامی کرده است. سوال اینجاست وقتی ما خودمان استاندارد، آن هم استاندارد سفت و سخت اداره کل تجهیزات پزشکی را داریم، چرا باید استاندارد اروپا را هم بگیریم؟ ضمن اینکه هزینه هایی مثل صدور اولیه و ممیزی سالیانه هم هست که باید تمام اینها را به یورو پرداخت کرد.

یزدانی همچنین اضافه می کند: اداره کل تجهیزات پزشکی برای گرفتن CE زمان کوتاهی (یعنی دی 97) گذاشته است که اصلا برای تولید کننده امکان ندارد به این زمان برسد و نتیجه آن می شود که قطعا خیلی از تولیدکنندگان حذف می شوند؛ ضمنا نباید فراموش کرد که CE برای آن دسته از تولیدکنندگانی است که قصد صادرات به اروپا را دارند شاید کسی

نخواهد صادرات داشته باشد آیا او هم باید CE داشته باشد؟

از طرفی، نوایی هم بر گفته های یزدانی صحه می گذارد و اجباری بودن CE را خلاف می داند و معتقد است که هر واحدی که قصد صادرات دارد ، CE بگیرد.

یزدانی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی تاکید می کند: از وزارت بهداشت حقمان را می خواهیم یعنی کالایی را که دو سال پیش به آنها فروخته ایم، پولش را به ما بدهند. الان سرمایه در گردش تولید در کشور سه ساله شده است یعنی اینکه ما تولید می کنیم و دو، سه سال بعد پول می گیریم این در حالی است که در آیین نامه معاملاتی کشور آمده است؛ معامله باید نقد انجام شود اما می بینیم که وزارت بهداشت از ما نسیه می خرد.

محمدی، رئیس کارگروه نخ جراحی انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی هم اضافه می کند: به جای اینکه به تولید کنندگان تجهیزات پزشکی، وام داده شود، همان پول را به بیمارستان ها بدهند تا طلب ما را بدهند ما اصلا وام نمی خواهیم.

قیمت ها را اصلاح و به روز کنید.  مهربان قاسمی، مدیر عامل یک شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی گله از این می کند که حدود 10 ماه است پروانه ساخت شرکتش باید تمدید شود اما این امر تا الان میسر نشده است.

وی در این ارتباط اظهار می دارد: پروانه شرکت برای تمدید حدود هفت، هشت ماه معطل می ماند، 2 ماه نیز به ما گفتند، سامانه شان خراب است و الان هم که تمام مدارک را ارائه داده ایم دارند، استعلام می کنند.

ساکی، رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی هم در تایید سخنان او ضافه می کند: آن قدر صدور تمدید پروانه را در سیکل اداری می اندازند و طول می دهند که بعد از خود تولید کننده، ایراد تمدید نشدن پروانه اش را می گیرند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه