وکیل آنلاین

خبرگزاری‌ها تهدید ظهور اپلیکیشن‌های هوشمند را جدی بگیرند

اپلیکیشن‌های-هوشمند

خبرگزاری‌ها تهدید ظهور اپلیکیشن‌های هوشمند را جدی بگیرند

 

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ما محکوم هستیم تکنولوژی را بپذیریم و یا جلوتر از آن حرکت کنیم، گفت: خطری که احتمالا سال آینده، رسانه‌ها را تهدید می‌کند ظهور اپلیکیشن‌های هوشمند است که رقابت خبری را آغاز خواهند کرد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی، محمد سلطانی‌فر ظهر دوشنبه 12 شهریورماه در حاشیه چهل و سومین اجلاس خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) در جلسه هم اندیشی با مهمانان ویژه این اجلاس شامل مدیران خبرگزاری‌های رسمی عراق، سوریه، قطر، عمان و بلغارستان در هتل اسپیناس پالاس اظهار داشت: زمانی در ایران، دو یا سه خبرگزاری بی رقیب در ایران وجود داشت و من هم به عنوان خبرنگار فعالیت می کردم اما به محض اینکه سایت ها و منابع جدید خبری پا به عرصه گذاشتند این رقابت تنگ و تنگ‌تر شد.

وی با بیان اینکه امروز اگر در گوگل به رتبه بندی خبرگزاری‌های رسمی نگاه کنید، این خبرگزاری ها دیگر در مقام اول مراجعات مردم برای رفع نیازهای خبری نیستند، افزود: معنای این حرف آن است که مردم به رسانه‌های غیررسمی توجه بیشتری دارند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تاسیس و پیدایش رادیو، تلویزیون و ماهواره خطری بود که برای خبرگزاری ها شکل گرفت اما خیلی زود برخی از خبرگزاری های هوشیار مثل رویترز به سمت فضای چند رسانه ای، پیش رفته و مصاحبه های خود را به صورت صوتی و تصویری منعکس کردند، یعنی درواقع رویترز به نوعی یک کانال تلویزیونی برای خود تاسیس کرد تا زنده و تاثیرگذار بماند.

سلطانی فر گفت: برای مقابله با این نوع خبررسانی، خیلی زود فضای تعاملی در رسانه به وجود آمد و جلوی رادیو و تلویزیون نیز بسته شد و امروزه شاهدیم که رسانه های قوی برای اینکه از دیگر رسانه ها عقب نیفتند مطالب خود را در تمام رسانه های اجتماعی منعکس می کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه الان «سی ان ان» یا «بی بی سی» تمامی برنامه های خود را در فضای مجازی مانند فیسبوک، یوتیوپ و توئیتر و دیگر پیام رسانهای اینترنتی منعکس می کنند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این راهکار هرچند الان به عنوان یک موضوع جدی در رسانه ها پیگیری می شود اما اگر سال آینده، دوباره کنار هم جمع شویم این مدیا (رسانه) نیز تغییر خواهد کرد و باید درباره فضای رقابتی جدید در رسانه ها صحبت کنیم.

سلطانی‌فر تاکید کرد: در یک کلام اگر خبرگزاری ها نخواهند خود را با فضای رسانه ای جدید همسو کنند قطعا نابود خواهند شد؛ همان اتفاقی که برای خبرگزاری بزرگ دنیا (یونایتدپرس) افتاد و الان خبری از این رسانه نیست چون نخواستند تحولات جدید را بپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه ما محکوم هستیم تکنولوژی را بپذیریم و یا جلوتر از آن حرکت کنیم، گفت: خطری که احتمالا سال آینده رسانه ها را تهدید می کند، ظهور اپلیکیشن هاست که بازی رقابت خبری را آغاز کرده اند.

این مدیر فرهنگی و مطبوعاتی افزود: اپلیکیشن ها، هوشمند شده اند و به سرعت در حال جذب مخاطب هستند بنابراین اگر حواسمان به این رسانه جدید نباشد مجبوریم تجربه عقب ماندگی از دنیای خبر را تجربه کنیم.

 

**خبرگزاری های رسمی خود را از روابط عمومی بودن دولت ها خلاص کنند
وی با اشاره به اینکه خبرگزاری های رسمی باید خود را از روابط عمومی بودن دولت ها خلاص کنند، گفت: رسانه های رسمی باید زبان مردم باشند و جلوتر از همه، نقد ها و مشکلات را منتقل کنند تا بهتر و بیشتر دیده شوند.

سلطانی‌فر در ادامه به تجربه خبرگزاری الجزیره قطر اشاره کرد و گفت: این رسانه هر چند از امیر قطر پول دریافت می کند اما مدیران آن توانستند مطالب انتقادی را مطرح کنند و همین عامل باعث موفقیت آنها شد.

وی مقابله با اخبار جعلی را از دیگر وظایف جدی امروز رسانه های رسمی دانست و توضیح داد: امروز با پیشرفت زیاد فضای مجازی در میان مردم، آمار اخبار جعلی نیز افزایش پیدا کرده است که خبرگزاری‌ها باید زمانی که مردم در اخبار جعلی سردرگم شده اند خوراک درست و موثق به آنها بدهند.

تعامل با مردم در انتشار اخبار و توجه به شهروند خبرنگار از دیگر موضوعاتی بود که سلطانی فر به آن اشاره کرد و توضیح داد: یک زمانی خبرگزار ی‌ها خبری را منتشر می کردند و مردم نیز از آن استفاده می کردند اما امروزه باید به مخاطبان رسانه اجازه اظهارنظر درباره اخبار بدهیم، همچنین از آنها به عنوان شهروند – خبرنگار برای کمک به سوژه های ناب استفاده شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: توجه به رسانه های بین المللی نیز در میان مخاطبان رسانه پیشرفت و افزایش داشته است بنابراین باید به بین المللی شدن رسانه ها نیز توجه شود.

در بخشی از این نشست، رئیس خبرگزاری نینا عراق نیز در سخنانی درباره مستقل عمل کردن رسانه ها گفت: در سال 2003 که عراق توسط آمریکا اشغال شد، سفارت آمریکا در بغداد، پیشنهاد حمایت های خوب مالی از رسانه‌ ما داد تا در عوض از نیروهای آمریکایی به جای «اشغالگر» از کلمه «دوست» استفاده کنیم.

رئیس خبرگزاری سوریه نیز در این نشست بر مردمی بودن رسانه ها تاکید کرد و توجه به مطالبات مردم را در صدر کارهای رسانه ها دانست.

وی تاکید کرد: رسانه های دولتی برای زنده و فعال بودن باید فضای انتقادی از دولتها را فراموش نکند وگرنه دیده نخواهند شد، همچنین همسو شدن با تکنولوژی نیز از ضروریات امروز رسانه است.

رئیس خبرگزاری بلغارستان نیز در این نشست به تغییر ذائقه مردم در استفاده از رسانه ها اشاره کرد و توضیح داد: در سال 2010 بیش از 80 درصد مطالب و خبرها از طریق خبرگزاری ها به مردم می رسید اما الان تقریباً 70 درصد رسانه ها توسط فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منعکس می شود و این به معنای بی توجهی مخاطبان خبر به تلویزیون، رادیو و خبرگزاری هاست.

مدیر خبرگزاری قطر نیز در این نشست بر تعامل جدی و بسیار رسانه ها با مردم برای جلب اعتماد مخاطبان خود تاکید کرد.

چهل و سومین نشست هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) صبح امروز، 12 شهریورماه با حضور مدیران عامل و مدیران ارشد خبرگزاری‌های کشورهای عضو این سازمان به میزبانی ایرنا در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد.

در اجلاس یک روزه تهران، مدیران عامل و مدیران ارشد خبرگزاری های 18 کشور شامل روسیه، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، ترکیه، عمان، مغولستان، کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، مالزی، عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان و ایرنا و مهر از جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده اند.

مدیران عامل یا مدیران ارشد خبرگزاری های سوریه، قطر، عراق، عمان و بلغارستان نیز به عنوان میهمان ویژه در اجلاس تهران حضور دارند.

سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شده است و اکنون 44 خبرگزاری از 35 کشور قاره های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشکیلات رسانه ای، یک دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا است.

آخرین و شانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در آبان 1395 (2016 میلادی) در باکو برگزار و ریاست دوره ای آن از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شد و قرار است کره جنوبی، ریاست دوره بعدی این سازمان رسانه ای را برعهده بگیرد.

در تشکیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و کمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی شده است.

هیات اجرایی اوآنا متشکل از 13 عضو است که در دوره کنونی 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (کره جنوبی) و آناتولی (ترکیه)، ترکیب هیات رئیسه را تشکیل می دهند.

ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، کیودو (ژاپن)، ان .ان. ای (لبنان)، بی.ان .ای (بحرین) و وی.ان .ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند.

کشورهای عضو اوآنا 56 درصد تولید ناخالص جهان، حدود 50 درصد تجارت جهانی، بیش از 60 درصد قلمرو آبی و بیش از 25 درصد حجم حمل و نقل هوایی را در اختیار دارند.

اوآنا دو سوم گردش اطلاعات جهان را بر عهده دارد؛ ظرفیت هایی که در صورت همکاری موثر و هماهنگی بین اعضای سازمان قدرتمند رسانه‌ای اوآنا، می تواند انحصار خبر از سوی رسانه های غربی و جریان یک‌جانبه اخبار را بشکند.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه