وکیل آنلاین

حلقه مفقوده اشتغال کاهش ارتباط دانشگاه، صنعت و تولید است

کاهش-ارتباط-دانشگاه

حلقه مفقوده اشتغال کاهش ارتباط دانشگاه، صنعت و تولید است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ارتباط کم دانشگاه، صنعت و تولید را حلقه مفقوده اشتغال دانست و گفت: این نقیصه در بدنه تولید، اشتغال و کارآفرینی به شدت احساس می شود.

ابراهیم عمران صالحی روز شنبه در همایش یک روزه روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای با بیان اینکه باید بین دانشگاه، صنعت و تولید ارتباط عملی و اجرایی ایجاد شود، اظهار داشت: توسعه مراکز آموزش عالی به 700 دانشگاه و حدود چهار میلیون دانشجو با هدف تربیت کادر اداری دولتی و در حقیقت دولت سازی انجام شد که این دیدگاه باعث

شده که هنوز سایه تربیت کادر اداری، فارغ التحصیلان را به خود مشغول کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: علت دیگر این توسعه را باید در بازسازی های بعد از جنگ تحمیلی جستجو کرد زیرا اعتقاد بر این بود که برای تحقق این مهم باید نیروی انسانی متخصص در آموزش عالی، تربیت شود.

صالحی عمران گفت: ما اسیر تقاضاهای اجتماعی شده ایم به این معنا که 70 تا 80 درصد داوطلبان در کنکور صرفا در 20 رشته پرطرفدار به ویژه علوم تجربی متقاضی هستند و این موجب شده سیاست فعالانه مبنی بر نیاز صنعت و تولید به تمامی رشته ها کمرنگ شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای یکی دیگر از سوالات را انتقاد به توسعه آموزش عالی ذکر کرد و بیان داشت : علت این انتقاد فقدان هماهنگی میان بازار کار و نیروی انسانی آموزش دیده است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2017، 62 در صد از سرمایه انسانی مورد توجه قرار گرفته و 38 درصد از استعدادها نادیده گرفته شده است، افزود: ایران در جدول شاخص سرمایه گذاری در سال 2017، در رتبه 104 قرار دارد که با توجه به رتبه 85 ایران در سال 2016 نشان می دهد که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان این که پاشنه آشیل سرمایه گذاری و سن نیروی کار در ایران بین سنین 25 تا 54 سال است که وضعیت نامطلوبی است، گفت : حدود 75 درصد کارآموزان مراکز آموزش های فنی و حرفه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

صالحی عمران اظهار داشت: وقتی نتوانیم از ظرفیت نیروی انسانی استفاده کنیم به آن بی فایدگی سرمایه انسانی گفته می شود.

صالحی عمران همچنین با بیان این که سوال دیگر این است که چرا نباید بین آموزش و اشتغال در ایران رابطه ایجاد شود، به راهکارهای برون رفت از این چالش اشاره کرد و ادامه داد: انصاف نیست که همه این مشکلات را به آموزش عالی نسبت دهیم زیرا یک بخش آن به سیستم صنعت و تولید باز می گردد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: بخش دیگری از این موضوع با شناخت بازار کار و تولید مرتبط است و در این میان نظام اطلاعات بازار کار و ارتباط نظام آموزشی و تولید در ایران بسیار مهم است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه اطلاعات بازار کار کامل نیست و تعداد مشاغلی که در دانشگاه ها آموزش داده می شود کم است، تصریح کرد: نظام تولید ما مربوط به یکصد سال قبل است که باید تغییر کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه رویکرد صنعت ما هنوز بر تولید انبوه متمرکز است، اظهار داشت : این مساله موجب شده است که محتوا و مشاغل در نظام آموزشی ثابت بماند و دانشگاه ها عملا ناکارآمد باشند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای یادآورشد: در زمینه اشتغال غیررسمی در میان سنین 15 تا 24 سال در سال 89، این آمار 73 درصد بوده و 7 میلیون زن در این بازار فعال بوده اند و 73 درصد فاقد مهارت هستند.

صالحی عمران افزود: در سال 95، در مجموع 609 هزار نفر تقاضای نیروی کار از طرف حامیان مشاغل به ثبت رسیده است که تنها 160 هزار نفر آنان منجر به اشتغال شده است.

وی اظهار امیدواری کرد در صورت تنظیم درست مهارت ها و مسیرهای آموزشی، در مسیر اصلاحات آموزشی قدم برداریم.

صالحی عمران افزود: همچنین از آنجا که تصورات فرهنگی در این رابطه بی تاثیر نیست باید برچسب درجه دو دادن به آموزش ها و رشته های فنی و حرفه ای برداشته شود.

همایش روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و اتاق اصناف اکنون در دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران در حال برگزاری است.

انعقاد چندین تفاهم نامه در حوزه ارتباط و تعامل بیشتر با صنعتگران و سازمان های مرتبط و برگزاری دو کارگاه آموزشی با عنوان های الگوی شرکت های دانش بنیان، شرکت خلاق و مراکز رشد و فردای پس از تجربه از جمله برنامه‌های این همایش یک روزه است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه