وکیل آنلاین

حسین دهشیار: آمریکا به دنبال تهی کردن جمهوری اسلامی است

استاد

حسین دهشیار: آمریکا به دنبال تهی کردن جمهوری اسلامی است

حسین دهشیار استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هدف آمریکا در دشمنی با ایران ایجاد شرایطی است تا پوسته ساختار سیاسی حفظ اما محتوای آن تهی بشود ، با این پوسته مشکلی نخواهد داشت.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست واکاوی علمی چالش رابطه ایران و آمریکا در خانه اندیشمندان علوم انسانی تاکید کرد: آمریکایی ها معتقدند باید با یک استراتژی هماهنگ با ایران روبرو شوند این راهبرد کمک ، تشویق و تقویت شرایطی است که ساختار سیستم سیاسی حاکمیت در ایران در عین حفظ پوسته تهی از محتوا شود.

وی تصریح کرد: از نظر آمریکایی ها ایران دشمن آن ها است و راهی که برای مقابله با ما انتخاب کرده اند رویارویی و برخورد سخت است و راه حل های دیگر را کنار گذاشته اند.

« آن دنبال این هستند که سیستم نتواند آن چیزهایی که گفته را انجام بدهد ، یعنی آن را از اعتبار تهی کنند، جایگاه توزیعی سیستم را به چالش بکشانند و در واقع اعتبار هنجاری و توزیعی سیستم را کاهش بدهند. برای تحقق این خواست یک جعبه ابزار همیشه کنار دست خود دارند تا در کمترین فرصت بهترین ابزار خود را بیرون بیاورند و به مقابله با ایران بپردازند. چرا که سیاست هم عین زندگی سیال و تغییر پذیر است.»

وی گفت : این ابزار ها در هر دوره ای متفاوت است مثلا در دوره اوباما تلاش می شد ایران در جامعه بین المللی ادغام شود و این از طریق مسیر مماشات پیگیری می شد اما در دوره ترامپ تلاش می شود ایران داخل مرز های خود محصور شده و به انزوا کشیده شود.

این کارشناس مسائل آمریکا سپس به بیان برخی ویژگی های داخلی آمریکا پرداخت و گفت: اتفاق نظر وسیعی بین نخبگان سیاسی در آمریکا وجود دارد که ایران دشمن است. داخل آمریکا بعد از جنگ های چون ویتنام و جنگ سر احزاب یکپارچه شده اند.

** سیاست برش و گازنبری دو حزب آمریکایی علیه ایران 
دهشیار افزود: درست است که در آمریکا دو حزب داریم اما در استراتژی های کلان یکسان هستند، حزب دموکرات ها بیشتر متمایل به لیبرال ها است و جمهوری خواه متمایل به محافظه کاران، به دلیل این یکپارچگی ماهیت این ها یکسان است تنها در شیوه برخورد با ایران تفاوت دارند. محافظه کاران معتقد به شیوه برخورد گازنبری با ایران هستند اما لیبرال ها به سیاست برش اعتقاد دارند همانند بریدن آرام آرام یک تکه کالباس که در نهایت آن شکل و وجود کالباس از بین می رود در واقع سیاست نرم را دنبال می کنند.

وی ادامه داد : ویژگی دیگر در سیاست آمریکایی این است که دوست و دشمن قابل تغییر است همان چیزی که در قبال ژاپن و آلمان دیدیم و برای آن ها دوست و دشمن ثابت وجود ندارد.

** دو راه کاهش چالش با آمریکا 
دهشیار سپس به ارائه راهکارهای خود برای کاهش چالش با آمریکا پرداخت: دو راه برای از بین بردن دشمنی ما با آمریکا وجود دارد. راه اول تغییر تاکتیکی است یعنی در واقع شما فقط برای منافع کوتاه مدت به پای میز مذاکره بروید و با آمریکا مذاکره کنید در و اقع هر طرف در این ماجرا حس زرنگی خواهد داشت که می خواهد امتیازی بگیرد اما رویه سابق خود را ادامه بدهد. در این مسیر بازیگران بهم اعتماد نخواهد داشت.
« راه حل دوم این است که هیچ چیز ثابت نیست و می توان نگرش های کلان را تغییر داد. جغرافیای کشورها ثابت است اما این ایده ها هستند که از این جغرافیا تفسیرهای مختلفی می کنند از این رو ما و حتی آمریکا ، هم می توانیم از هم تفسیرهای دیگری داشته باشیم، به نظر من راه حل بلند مدت حل چالش های ما و آمریکا تغییر نگرش هایمان نسبت به هم است باید بپذیریم هیچ کشوری در نقش همیشگی خود ثابت نخواهد ماند و باید با تغییر و تحولات عرصه بین الملل روابط را هم دچار تغییرکنیم.

** نحوه برخورد چین با آمریکا 
دهشیار در توضیح دیدگاه خود به ذکر مثالی پرداخت و افزود: این را می توانیم در مورد کشور چین مثال بزنیم که درهای خود را به روی امریکا بازکرد و امریکا هم بازار 400 میلیار دلاری در اختیار چین گذاشت و اقتصاد چین رونق گرفت این همان چینی بود که آمریکا را به عنوان امپریالیسم می شناخت اما جهان بینی خود تغییر داد و در های خود را به روی جهان باز کرد.

وی افزود: در نتیجه همین فرایند بود که احترام متقابل هم بین دو کشور شکل گرفت؛ وقتی کلینتون می خواست به چین برود مقامات چینی از او سوال پرسیدند که می خواهید در چه زمینه هایی سخن بگویید او گفته بود مسائل حقوق بشری و چینی ها مخالفت کرده بودند و کلینتون هم پذیرفته بود در مورد آن مسائل صحبت نکند این یعنی چین آمریکا را وادار کرده است به آن ها احترام بگذارد.

** ایران می تواند از شرایط کنونی خارج شود 
دهشیار سپس به ظرفیت های ایران اشاره کرد و گفت: منابع مادی و انسانی وسیعی در کشور ما وجود دارد. ترکیه، عربستان و بقیه کشورهای منطقه قابل مقایسه با ما نیستند ، از عمر به وجود آمدن خیلی از این ها 200 سال بیشتر نمی گذرد اما شما می بینید ترکیه ، کره جنوبی و غیره کجا هستند و ما کجا ، معتقد هستم ما می توانیم از این شرایط خارج بشویم، ظرفیت های گسترده ای داریم فقط یک مثال بزنم در زمان انقلاب، مکزیکدارای اقتصاد نفتی بود در حاضر کمترین وابستگی به نفت را دارد. وقتی مکزیک توانسته است چرا ما نتوانیم.

** تعریف دشمن در ساختار سیاسی آمریکا 
دهشیار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ساختار سیاسی آمریکا کشورهای جهان را به چهار دسته دوست، دشمن، متحد و رقیب تقسیم بندی کرده است. در این تقسیم بندی ایران دشمن آمریکا محسوب شده که مستوجب شدیدترین برخورد ها قلمداد شده است. 

این کارشناس مسائل آمریکا در مورد روش های مختلف برخورد با دشمنان آمریکا در چارچوب استراتژی کلان این کشور گفت: معتقد هستم برای تحلیل چالش های بین ما و آمریکا باید یک منظر تئوریک داشته باشیم بعد به تحلیل بپردازیم چرا که معتقد هستم ضعف در تئوری منظر به ضعف در تحلیل هم منجر خواهد شد در این منتظر تئوریک ، ایران به عنوان دشمن آمریکا تصویر شده است.

وی ادامه داد: دلیل اینکه آمریکایی ها یک کشور را به عنوان دشمن تلقی می کنند دو عامل درونی دارد و یک عامل بیرونی هم در آن دخیل است ، کشور هایی که دشمن آمریکا تلقی می شوند به صورت کلامی و عملی شیوه زیست آمریکایی را نفی می کنند و دلیل داخلی دیگر هم این است که این کشور ها به مبانی و اصول حیات بخش معنا دهی به زندگی آمریکایی حمله می کنند.

استاد دانشگاه علامه افزود: در جنبه بیرونی هم کشوری که ماموریت جهانی که آمریکا برای خودش تعریف کرده است را زیر سوال ببرد و به دنبال از بین بردن و تغییر ارزش های و اصول حاکم بر نظم نوین جهانی باشد به عنوان دشمن آمریکا تلقی می شود.

** 4 روش آمریکا در برخورد با دشمنان 
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در مورد برخورد های آمریکا با کشور های دشمن هم گفت : آمریکایی ها در مقابل کشور هایی که به عنوان دشمن خود قلمداد می کنند چهار روش را در پیش می گیرند. گزینه اول قبول انتقادات و مخالفت های کشور دشمن است یعنی به این معنا که آمریکا بگوید بله کشور دشمن ما راست می گوید و ما این مشکلات را داریم، گزینه دوم مماشات و مهار آن کشور است در واقع با عدم پذیرش نقدهای آن کشور به دنبال مهار بیشتر با روش های نرم مدنظر است گزینه بعدی رویایی چند جانبه و چند سطحی است.

وی در باره نحوه برخورد آمریکا با گزینه های مورد نظر گفت : این که آمریکا کدام یک از گزینه ها را بر چه اساسی انتخاب می کند ، بستگی به سه عامل دارد. عوامل مربوط به فضای داخلی آمریکا ، عرصه بین المللی و کشور هدف.

دهشیار در مورد دلایل مربوط به فضای داخلی آمریکا گفت: دلیل اول به این مربوط می شود که اقتصاد آمریکا چقدر کار آمد باشد. یعنی سیستم چقدر توان دارد انباشت سرمایه بکند و ظرفیت های توزیعی نظام اقتصادی در چه حدی است.عامل دوم به پویایی سیستم سیاسی آمریکا بر می گردد یعنی چقدر همسویی بنیادین بین نخبگان سیاسی در جامعه وجود دارد. بحث بعدی قواره سیستم فرهنگی است یعنی اینکه سیستم فرهنگی آمریکا چقدر در بین مردم آمریکا پذیرش و مخاطب دارد مثلا آیا پرچم آمریکا برای مردم آمریکا مهم است، آیا مردم لباس آمریکایی می پوشند و…..

به گفته این کارشناس عامل دیگری که دولت آمریکا به آن توجه می کند توان نظامی خود است. نگاه می کند که برای دفاع از کشور زیر ساخت های اقتصادی و ارتباطی و سرمایه های انسانی چقدر توان دارند و در صورت نیاز چقدر قادرند خود را بر دیگران تحمیل کرده و به ظرفیت های دشمن خود و یا دوستان دشمنان خود ضربه بزنند.

در صحنه بین الملل هم نگاه می کنند تا ببینید ماهیت روابط آمریکا با کشور های مرجع نظام بین الملل چگونه است و آن کشور متخاصم چه رابطه ای با کشور های مرجع چون چین، روسیه ، فرانسه و غیر دارد دارد. دلیل دیگر در این زمینه این است که آمریکا چه میزان در سازمان های بین المللی نقش و نفوذ دارد.

دهشیار در مورد عواملی که به کشور هدف مربوط می شود، نیز توضیح داد: آمریکا به درون کشور هدف نگاه می کند که چه اندازه ظرفیت مادی و غیر مادی دارد. و چه میزان اثر گذاری در منطقه جغرافیای که زیست می کند ، به جای خواهد گداشت .

افزودن یک دیدگاه