وکیل آنلاین

جهانگیری: حل مسائل روستاها راهبرد جدی دولت است

مسائل-روستاها

جهانگیری: حل مسائل روستاها راهبرد جدی دولت است

 

معاون اول رییس جمهوری گفت: حل مسائل روستاها و توجه به آنها به عنوان راهبرد جدی دولت یازدهم و دوازدهم است.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی، اسحاق جهانگیری عصر امروز- چهارشنبه- در آیین تکریم سیدابوالفضل رضوی و معارفه محمد امید به عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، افزود: یکی از اصلی ترین موضوعات کشور در مقطع فعلی مسائل توسعه روستایی است.

وی با بیان اینکه روستاها نیازمند توسعه هماهنگ، پایدار و متوازن هستند، ادامه داد: روستاها همچنین نیازمند توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هستند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: مردم روستاها باید خود را در همه امور شریک و سهیم بدانند و کسی در روستاها احساس نکند که نقش و سهم او در توسعه کشور کمتر از نقاط دیگر کشور است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه حل مسائل روستاها به عنوان راهبرد جدی دولت است، بیان کرد: در گزارش عملکرد عمرانی دولت کارهای بزرگی انجام شده و چه بسیار روستاهایی که در این دوره دارای آب آشامیدنی شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز دیگر دوره ای نیست که بخواهیم خط مشی سیاسی مدیران را ملاک قرار دهیم و مدیرانی که علاقمند به خدمت هستند و سیاست های اصلی و رویکردهای دولت را قبول دارند می توانند منشأ خدمات باشند و از همه استانداران و وزرا نیز انتظار دارم که در دوره جدید، با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در جهت پیشبرد توسعه روستاها همراهی کنند.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به توسعه پایدار روستاها اشاره کرد و گفت: وقتی توسعه پایدار و همه جانبه اتفاق می افتد که توسعه روستایی در آن نقش اساسی داشته باشد، در واقع توسعه پایدار در کشور بدون توسعه روستایی ممکن نیست.

جهانگیری با بیان اینکه باید ببینیم توسعه روستایی را چه تعریف کنیم و از توسعه چه برداشتی داریم، بیان کرد: اینکه فکر کنیم یکسری از فعالیت های فیزیکی در روستاها مانند مدرسه سازی، برق، آب و گاز رسانی به معنای توسعه یافتگی روستاها است، درست نیست.

وی یادآورد شد: روستایی توسعه یافته است که از همه برکات توسعه و آثار توسعه برخوردار باشد، در واقع باید در روستاها توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اتفاق بیفتد و زندگی روستاییان باید با توسعه اقتصادی بتواند به نحو مطلوبی اداره شود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه مردم روستاها باید خود را در سرنوشت کشور سهیم بدانند، یادآور شد: باید ساز وکارهایی را دنبال کنیم که هیچ کس احساس نکند نقش و سهم آنها در توسعه کشور کمتر از جای دیگر است.

جهانگیری گفت: اگر ما به دنبال عدالت هستیم باید آن را در کشور حاکم کنیم و حتما یکی از شاخه های عدالت این است که به صورت منطقه ای ایجاد شود، یعنی عدالت بین روستا و شهر برقرار شود.

وی با بیان این که امام (ره) وقتی که انقلاب اسلامی را شروع کرد به دنبال شعار عدالت بود، گفت: از ابتدای انقلاب محرومیت زدایی و رفتن به مناطق دورافتاده و توسعه روستایی با تشکیل جهاد سازندگی و در کنار آن نهادهای دیگری مانند حساب 100 امام (ره)، بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی (ره) و مجموعه هایی از این قبیل صرفا با این جهت گیری شکل گرفتند که جاهایی مانند روستاها کمترین امکانات را دارند، توسعه پیدا می‌کردند.

جهانگیری در ادامه به ادغام جهاد سازندگی و وزارت جهاد کشاورزی به منظور توجه به روستاها در نهادهای ملی اشاره کرد و گفت: آقای بشارتی به عنوان رییس دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در سال های گذشته خدمات ارزنده ای را داشتند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: در سال های گذشته در یکی از جلسات شورای عالی آب گزارشی ارائه شد که مردم برخی روستاها با دشواری بسیار باید آب مورد نیاز خود را از مناطق دور دست و با زحمت فراوان تامین کنند.

وی ادامه داد: این گزارش بسیار ناراحت کننده بود اما باعث شد در سال های 94 و 95 و با اقدامات جهاد گونه و شبانه روزی دولت به اندازه متوسط 10 سال گذشته به روستاها آبرسانی شود که در همین راستا به حدود 3000 روستا آبرسانی شد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به اقدامات دولت تدبیر و امید برای گاز رسانی به روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: شبکه گاز رسانی در ایران شبکه ای گسترده و منحصر به فرد است، به گونه ای که در هیچ کجای دنیا مشابه آن وجود ندارد که از طریق یک شبکه سراسری به اقصی نقاط کشور گاز رسانی شده باشد.

جهانگیری به محدودیت بودجه اشاره کرد و افزود: با وجود محدودیت هایی که در بودجه وجود داشت، با تدبیر وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران بدون اتکا به بودجه دولت و از محل صرفه جویی ها، تعداد روستاهایی که به آنها گاز رسانی شد، بیشتر از میزان گاز رسانی در تمام دوره های قبل بود و امروز هیچ روستای بالای 20 خانوار در کشور وجود ندارد که از نعمت گاز برخوردار نباشد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات دولت برای توسعه روستاها در سال های اخیر اختصاص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای طرح های اشتغال زا در روستاها است که تا کنون استفاده مطلوبی از این منابع صورت گرفته، اما هنوز بیش از نیمی از این رقم باقی مانده که باید با شتاب و انگیزه بیشتر کار ادامه پیدا کند.

وی افزود: مدیرانی که قرار است در زمینه توسعه روستایی فعالیت کنند باید از عمق وجود معتقد باشند که باید به روستاها خدمت کرد تا روستاییان در روستاها که کانون تولید کشور هستند، باقی بمانند و چراغ تولید در کشور کم فروغ نشود.

جهانگیری در ادامه به عملکرد مثبت سید ابوالفضل رضوی در حوزه روستایی اشاره کرد و گفت: آقای رضوی با برخورداری از تجربه و سوابقی که در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون برنامه و بودجه داشت، وارد این عرصه شد و با حضور ایشان دفتر مناطق محروم به یک معاونت تبدیل شد و جایگاه بالاتری به لحاظ اداری پیدا کرد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: با قانون جدیدی که به منظور منع بکارگیری افراد بازنشسته به تصویب رسید، آقای رضوی جای خود را به مدیری جوان تر داد و آقای امید به عنوان معاون جدید توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز انسانی علاقمند، با انگیزه، مجرب، دلسوز انقلاب و عاشق خدمت به محرومین و روستاها است که در سالهای گذشته نیز با تمام وجود به محرومین خدمت کرده است.

در ادامه سید ابوالفضل رضوی معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز گفت: بخش روستایی جامعه از محرومترین بخش هاست که کسی به فکر آن نیست ما باید مردم را به سمت بی نیاز کردن از حکومت برای امرار معاش ببریم.

وی با بیان این که نظام برنامه ریزی کشور ما عالمانه و عاقلانه نیست، گفت: افتخار نیست که بگوییم افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش پیدا کرده است.

رضوی با بیان این که باید از دکتر جهانگیری ممنون باشیم که در نامه ای از رهبر معظم انقلاب خواستند تا از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان تسهیلات فراهم شود، گفت: رهبری معظم انقلاب یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات برای اشتغالزایی مناطق محروم و روستایی در نظر گرفتند و توانستیم 30 هزار شغل ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: اگر می خواهید دولت را کوچک کنید باید به تقویت بخش خصوصی توجه کنید و بر دست تولیدکننده و کارگر بوسه بزنید، البته نه برای نمایش از فضای مجازی بلکه برای افزایش راندمان کار و تولید کشور. برای افزایش راندمان باید 64 درصد تسهیلات اداری، 20 درصد تکریم ارباب رجوع و 16 درصد تسهیلات مالی داشته باشیم اما سیستم اداری ما در این قسمت کم کار است.

در ادامه محمد امید معاون جدید توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: من فکر نمی‌کنم هیچ کسی به اندازه آقای رضوی‌ به سفر استانی رفته باشد. ایشان بسیار پیگیر مسائل روستاها و و مصوبات دولت بودند.

وی افزود: از اعتمادی که مجموعه دولت و آقای جهانگیری به من داشتند، تشکر می‌کنم؛ خدمت در عرصه محرومیت‌زدایی یکی از توفیقات الهی است.

امید با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در توجه به محرومین و مناطق محروم عنایت ویژه داشته است، گفت: یکی از بحث‌هایی که آقای فتاح ریاست کمیته امداد داشتند، این بود که این دولت در بحث محرومین هیچ کوتاهی نداشته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: حتی من شاهد بوده‌ام ایشان گفته‌اند نامه‌ای نبوده است که من به آقای جهانگیری بنویسم و جواب ندهند. مستمری کمیته امداد و مددجویان را یک سال و نیم، سه برابر کرده است و اتفاقات منحصربه‌فردی در حوزه روستایی در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: این مجموعه می‌تواند میدان‌دار باشد که البته این نگاه حاکم نیست زیرا این مجموعه، حاکمیتی است و باید مطالبه‌گری را مورد پیگیری قرار دهد. من روز شنبه در خدمت آقای جهانگیری بودم و مطالبه‌گری محور مطالب ایشان بود.

امید افزود: بخش‌های مختلف دولت باید در حوزه توسعه روستایی همراهی و کمک کنند، چرا که حدود ۲۶.۷ درصد جمعیت کشور در حوزه روستاها هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: تولید و حرکت در روستاها رخ می‌دهد و توقف خدمت و عدم ارائه خدمات به روستاها، آفتی است که می‌تواند کشور را تحت تاثیر قرار دهد. حاشیه‌نشینی خود یکی از پیامدهای عدم توسعه روستایی و عدم ارائه خدمات به روستاها و شهرهای کوچک است.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

 

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز