وکیل آنلاین

تلاش گیلانغربی ها برای شروعی دوباره

زلزله زدگان

تلاش گیلانغربی ها برای شروعی دوباره

استان کرمانشاه آبان پارسال درگیر زلزله ی مهیبی  شد که خسارت های بسیاری در غرب استان از جمله گیلانغرب وارد کرد در آستانه سالگرد زلزله و رسیدن فصل سرما ، زلزله زدگان این شهرستان با شتاب بیشتری برای ساختن خانه هایشان و پاک کردن خرابی ها تلاش می کنند.

اگر این روزها سری به شهرستان گیلانغرب بزنی ، مردمی را می بینی که از زن ، مرد ، پیر و جوان همتشان را جزم کرده اند و بدون وقفه روزهایشان را برای ساختن سرپناهشان می گذرانند.

وسعت زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال در غرب کرمانشاه به حدی بود که علاوه بر 620 کشته و 12 هزار و 386مصدوم به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

به گفته استاندار کرمانشاه ، زلزله 21 آبان ماه پارسال در غرب کرمانشاه ، بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد که برای جبران آن به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تاکنون با 21 مصوبه ، پنج هزار و 850 میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک های بلاعوض ، تسهیلات کم بهره و عمرانی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اختصاص یافته است.

تلاش ها و پیگیری های مسئولان برای پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان نیز از همان روزهای آغازین پس از زلزله آبان پارسال شروع شد و اکنون به همت دولتمردان ، پشتکار مردم و تلاش ستادهای معین بازسازی ، بسیاری از زلزله زدگان در خانه هایشان زندگی جدیدی را با هزار امید و آرزو به امید فردایی روشن آغاز کرده اند.

اما برخی نیز که دستشان تنگ تر بوده و دیرتر اقدام به بازسازی کرده اند این روزها با تلاش بیشتری کار می کنند تا قبل از شروع فصل زمستان بتوانند در خانه هایی ایمن زندگی خود را دوباره شروع کنند.

پیرمرد کهنسالی که مشغول آوردن آجر است می گوید چندین ماه است که خودم پا به پای بناها و کارگران تلاش می کنم.

این پیرمرد که چین و چروک های صورتش و پینه دستانش نشان از سخت کوشی و یک عمر تلاش برای زندگی دارد ، می گوید خیلی دیر اقدام به ساخت منزلم کردم و در حین کار نیز با وقفه اقساط خودم را از بانک برای ساخت منزل تحویل گرفتم و به این دلیل هنوز یک ماه تا اتمام کامل بازسازی منزلم کار مانده که البته به امید خدا تلاش می کنم تا زودتر از موعد مقرر آن را به پایان برسانم و زمستان را با آسودگی خاطر سپری کنیم.

در مجاور این منزل ، سری به منزل دیگری می زنم که کابینت کار مشغول نصب کابینت آشپزخانه است و پیر زنی را می بینم که سینی چای به دست به سمتم می آید و بدون اینکه سوالی بپرسم خود شروع می کند و از سختی روزگار گلایه می کند و اینکه به عمرش زلزله این چنینی ندیده و روزهای سختی را در یکسال گذشته گذرانده است.

این پیرزن که نامش «ننه سکینه» است ادامه داد: چهار ماه است که هر روز بساط چای ، صبحانه و عصرانه ام برای کارگرانی که تلاش می کنند تا منزلم تکمیل شود پهن است و دعا به جانشان می کنم و اگر ستاد معین و همت بنیاد مسکن و دولتمردان نبود ، اینک باید کپرنشین می شدم.

وی ادامه داد: من فرزندی ندارم که برایم کار کند و همسرم نیز فوت شده است ، اکنون که منزلم سرپا شده و می توانم زمستان را با آسودگی در آن بگذرانم ، خدا هم روزی رسان است و کمک می کند تا بتوانم اقساط تسهیلات را پرداخت کنم.

زلزله زدگان دیگر نیز هر یک در مرحله ای از ساختن منازلشان هستند و همه و همه حکایت از تکاپویی دارد و آن هم همتی بلند برای ایستادنی دوباره است.

** ساخت 15 هزار و 500 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده

استاندار کرمانشاه در آیین سالگرد جانباختگان زلزله غرب کرمانشاه با حضور خانواده های آنان در سرپل ذهاب برگزار شد ، گفت: با وجود مشکلات بسیار و زمان کم ، امروز شاهد ساخت 15 هزار و 500 واحد مسکونی تخریبی و بازسازی 52 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده هستیم.

هوشنگ بازوند افزود: این اقدام بسیار بزرگی است که از سوی دولتمردان و با همت همگانی به انجام رسید و این در قیاس با دیگر زلزله های سایر مناطق کشورمان یک رکورد محسوب می شود.

وی ادامه داد: مردم مناطق زلزله زده از بابت مصالح ساختمان ، آهن آلات و سیمان هیچ گونه نگرانی نداشته باشند و تا ساخت آخرین واحد مسکونی در کنار آنها خواهیم بود و در این راستا تلاش های بنیاد مسکن کشور و 12 ستاد معین استان های دیگر که به کمک ما آمده اند نیز قابل قدردانی است.

** اتمام پی کنی 35 هزار و 400 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز اعلام کرد که پس از وقوع زلزله تاکنون 35 هزار و 400 واحد مسکونی پی‌کنی شده اند.

رضا خواجه ای هفته گذشته در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: تاکنون 15 هزار و 320 واحد زلزله زده بازسازی و تحویل مردم شده اند.

وی اظهارداشت: از واحدهای پی کنی شده ، 32 هزار و 781 واحد آرماتوربندی و 32 هزار و 58 واحد نیز بتن ریزی شده است.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه عنوان کرد که همچنین 27 هزار و 792 واحد دارای اسکلت و 21 هزار و 687 واحد نیز دیوار چینی شده است.

خواجه ای با بیان اینکه 22 هزار و 358 واحد زلزله زده دارای سقف شده اند، گفت: عملیات گچ و خاک 16 هزار و 651 واحد نیز تاکنون به اتمام ‌رسیده است.

به گفته وی، تاکنون چارچوب و پنجره های 15 هزار و 320 واحد نصب شده و به مردم مناطق تحویل داده شده است.

این مقام مسئول گفت: بنیاد مسکن تنها واحدها را تا مرحله نصب چارچوب و پنجره تکمیل می کند و دیگر مراحل شامل کاشی کاری و سفید کاری را باید مردم انجام دهند.

خواجه ای در رابطه با واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند ، گفت: تاکنون کار تعمیر 59 هزار و 854 واحد زلزله زده آغاز شده و 53 هزار و 563 واحد نیز به صورت کامل تعمیر‌‌ شده اند.

**ساخت یکهزار و 109 واحد مسکونی در گیلانغرب

فرماندار گیلانغرب گفت: از مجموع سه هزار و 529 واحد مسکونی تخریبی نوع یک و 2 در جریان زلزله سال گذشته در این شهرستان، تاکنون یکهزار و 109 واحد مسکونی پایان کار خود را دریافت داشته اند و مالکان آن ها در این واحدها سکونت دارند.

کوروش محمودیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون یک هزار و 686 واحد مسکونی در مرحله فونداسیون تا سقف و 734 واحد نیز در مرحله تکمیل هستند.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود تمامی واحدهای تخریبی نوع یک تا پیش از سالگرد وقوع زلزله تکمیل و به مالکان آنها تحویل داده شود.

فرماندار گیلانغرب گفت: از مجموع 11 هزار و 192 واحد تعمیری نیز 10 هزار و 78 واحد بهسازی و بازسازی شده است.

محمودیان در خصوص پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان نیز گفت که تاکنون از مجموع 14 هزار و 936 مالکان واحدهای مسکونی معرفی شده به بانک ، مالکان 11 هزار و 305 واحد تسهیلات خود را دریافت کرده و بقیه نیز در مرحله انعقاد قرارداد هستند.

وی افزود: در جریان زلزله سال گذشته 17 هزار و 370 واحد مسکونی در شهرستان گیلانغرب تخریب یا دچار خسارت شد.

وی اضافه کرد: زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان پارسال بیش از 420 میلیارد تومان به بخش های مختلف مسکونی ، تجاری ، اداری ، آموزشی و زیرساخت ها گیلانغرب خسارت وارد کرد.

پس لرزه ها در مناطق غرب کرمانشاه ادامه دارد و از 21 آبان پارسال که زلزله 7 و سه دهم ریشتری مناطق غرب کرمانشاه را لرزاند ، تاکنون بیش از پنج هزار پس لرزه در این مناطق رخ داده که این پس لرزه ها نتوانسته دستان توانمند و همت بلند مردان و زنان دومین شهرستان مقاوم کشور را بلرزاند و تلاش مردم گیلانغرب این است که بتوانند هرچه سریعتر غبار خرابی ها را از چهره این شهرستان بزدایند و این گونه بار دیگر بلند آوازگی مقاومتشان را به همگان بنمایانند.

گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه