وکیل آنلاین

تداوم رکود در بازار خودرو

تداوم-رکود-در-بازار-خودرو

تداوم رکود در بازار خودرو

بازار خودرو این روزها همچون هفته ها و ماه های گذشته وضعیت آشفته ای را تجربه می کند؛ بازاری که رکود در آن حاکم است و در بلاتکلیفی به سر می برد.

هنوز ستاد تنظیم بازار درباره تعدیل قیمت خودروها تصمیمی نگرفته و خودروسازان نیز در این شرایط خودرویی به بازار عرضه نکرده اند یا قطره چکانی عمل می کنند و شاهدیم از حدود چند ماه پیش تاکنون به تعهدات خود نیز عمل نکرده اند.

همچنین واردکنندگان خودرو با بهانه جویی های مختلف به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل نمی کنند.

در این شرایط دلالان نیز بیکار نیستند؛ از آب گل آلود تفاوت قیمت کارخانه و حاشیه بازار که ارقام بالایی است، ماهی می گیرند.

در بازار خودرو تهران هر پراید111 بیش از 38 میلیون تومان، پراید 131با قیمت 34 میلیون و 300 هزار تومان، پراید 151 نیز 34 میلیون و 700 هزار تومان، پژو 405 بالای 54 میلیون و 500 هزار تومان، پژو اس ال ایکس 60 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ دو 60 میلیون تومان، پژو 206 وی 8 تیپ پنج 72 میلیون تومان، سمند ال ایکس 55 میلیون تومان، سمند ای اف هفت 58 میلیون تومان، پژو پارس 71 میلیون تومان، پژو پارس (تی یو 5) 89 میلیون تومان، هایما اس هفت 207 میلیون تومان، سراتو شرکتی سایپا 206 میلیون تومان، چانگان 130 میلیون تومان، مزدا سه 283 میلیون تومان، پژو 2008 به بهای 243 میلیون تومان، برلیانس 330 بیش از 114 میلیون تومان و برلیانس 230 نیز 66 میلیون تومان قیمت خورد.

با این وجود فعالان خودرویی معتقدند بازار در رکود است و در بلاتکلیفی به سر می برد.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به این بلاتکلیفی اشاره کرد و افزود: همچنان منتظر اعلام قیمتها از ستاد تنظیم بازار هستیم و خودروسازان نیز از حدود هفت ماه پیش تاکنون به تعهدات خود نیز عمل نکرده اند.

«سعید موتمنی» گفت: وقتی عرضه ای در کار نباشد، قیمت ها نیز افزایش می یابد و در نتیجه فروشنده و خریدار بلاتکلیفند.

وی به شایعات این روزهای بازار خودرو از جمله افزایش 70 تا 100 درصدی قیمت ها و ورشکستگی خودروسازان اشاره کرد و گفت: در این شرایط فروشندگان از فروش دست بر می دارند.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودروی تهران یادآور شد: بازار خودرو قفل است و بطور متوسط یک معامله در هفته در نمایشگاه ها انجام می شود.

موتمنی ادامه داد: چند ماهی است که خودروسازان با طرح مواردی همچون نبود قطعه به اندازه کافی، از افزایش عرضه سر باز زده اند، اما در حقیقت منتظر اعلام افزایش قیمت ها هستند؛ در حالی که مردم خودروی باکیفیت می خواهند و افزایش قیمت ها باید با توجیه کیفی بوده و رضایت مشتریان را در پی داشته باشد.

وی یادآور شد: این روزها شاهدیم بجای بهبود کیفیت خودروها، از آپشن ها و امکاناتشان کاسته می شود، به طور نمونه پژو پارس بدون رینگ، بلکه با قالپاق عرضه می شود یا زه پراید به عنوان آپشن تلقی می شود.

این مقام صنفی تاکید کرد قیمت مواد اولیه افزایش یافته است اما در مورد تعدیل قیمت خودروها کارشناسان باید نظر بدهند.

وی اضافه کرد: درحالی که انتظار می رود خودروسازان بزرگ کشور دستکم برای یک سال تولیدشان ذخیره قطعه داشته باشند اما یک شبه اعلام کردند با کمبود قطعه روبرو شده اند و بخشی از نابسامانی های امروز بازار ناشی از عملکرد آنهاست.

موتمنی تصریح کرد: تا زمانی که انحصار در صنعت خودرو باشد، این مشکلات ادامه خواهد داشت که مانع رشد صنعت خودروسازی می شود.

وی گفت: خودروسازان کلاس جهانی در مقاطعی سود و در مقاطعی دیگر ضرر می کنند اما تولید یا عرضه خود را متوقف نمی کنند؛ در حالی که خودروسازان ما همیشه می خواهند سود کنند و این مساله به همان موضوع انحصار باز می گردد.
رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: مدیریت خودروسازان داخلی ضعیف است و باید

هزینه های خود را کاهش دهند؛ امروز خودروسازان مدعی اند در معرض ورشکستگی قرار دارند؛ در حالی که تا دیروز سودهای کلان داشتند و این موضوع را باید کارشناسان امر بررسی کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی، ابتدا باید بازار را از بلاتکلیفی خارج کرد؛ باید بررسی کنیم آیا خودروسازان می توانند بازار را مدیریت کنند یا فردا شاهد 2 نرخی شدن قیمت ها در بازار خواهیم بود؟

موتمنی گفت: مطابق پیش بینی اقتصاددانان، نرخ دلار در محدده هشت هزار تا 9 هزار تومان تثبیت می شود، بنابراین در درازمدت آنهایی که از فروش خودروهای خود دست کشیده اند ضرر خواهند کرد.

وی از دلالان بزرگی یاد کرد که انحصار در فروش ایجاد کردند و بازار را در ماه های گذشته به هم ریختند.

به گفته این مقام صنفی، در شرایط کنونی کارشناسان باید افزایش قیمت هر خودرو را مشخص و تعیین کرده و بر خودروسازان نظارت کنند تا نیاز بازار را تامین کرده و به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: خودروهای با قیمت کمتر از 10 هزار دلار در جهان زیاد است و پیشنهاد می شود در شرایط کنونی که خودروسازان داخلی به تعهدات خود عمل نمی کنند دولت اجازه واردات و کاهش تعرفه های ورود خودروها را بدهد تا مشتریان نیز به خودروهای کیفی و با قیمت مناسب برسند.

** اعلام قیمت جدید خودروها حداکثر تا 10 آذرماه

در این رابطه، یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: قیمتگذاری جدید خودروها با دستور وزیر صنعت از سوی کارشناسان در دست بررسی است و انتظار می رود حداکثر تا شنبه هفته آینده (دهم آذرماه) اطلاع رسانی شود.

وی به افزایش قیمت برخی خودروها از سوی خودروسازان در روزهای گذشته از جمله محصولات شرکت زامیاد اشاره کرد و گفت: «در این زمینه خودروسازان باید پاسخگو باشند.»

«محسن صالحی نیا» معاون پیشین امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، چهارشنبه بیست و سوم آبان ماه به ایرنا گفته بود، قیمت نهایی خودروها 26 یا 27 آبان با در نظر گرفتن همه جوانب کار از جمله قیمت های تمام شده خودروسازان و همچنین حق و حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌شود.

چندی پیش عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: به روز رسانی قیمت خودرو، نیاز فوری این صنعت است و هر روز تاخیر در این زمینه زیان های متعددی را متوجه خودروسازان، قطعه سازان و صنایع وابسته و البته مردم می کند.

«امیرحسن کاکایی» به شایعات متعدد منتشر شده در زمینه قیمت گذاری اشاره کرد و گفت: هر یک روز تاخیر در اعلام قیمت ها، میلیاردها تومان زیان برای صنعت خودرو و سودهای بادآورده برای دلالان به دنبال دارد.

وی تاکید کرد «تعیین قیمت ها در حاشیه بازار» می تواند یکی از راهکارها باشد، زیرا بازار خودرو در شرایط بی تعادلی به سر می برد که از نقطه اصلی خود فاصله زیادی گرفته است.

کاکایی ادامه داد: وقتی اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری خودرو زیاد باشد، باید با نزدیک شدن به قیمت بازار بتدریج آن را به تعادل بازگردانیم یا باید بر اساس واقعیت های موجود تصمیم گیری کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز