وکیل آنلاین

تجهیزات چشم پزشکی ارز دولتی می خواهد

تجهیزات-چشم-پزشکی

تجهیزات چشم پزشکی ارز دولتی می خواهد

رئیس انجمن چشم پزشکی گفت: برای تجهیزات چشم پزشکی باید ارز دولتی تعلق گیرد، اختصاص ارز نیمایی باعث افزایش دو برابری هزینه های خدمات چشم پزشکی می شود با این حال چشم پزشکان از محدود گروههایی هستند که زیرمیزی نمی گیرند.

علیرضا جباروند روز شنبه در یک نشست خبری در انجمن چشم پزشکی افزود: اخیرا محدودیت هایی برای تخصیص ارز ایجاد شده که باید مسئولان توجه کنند حوزه چشم پزشکی بسیار مهم و حساس است و باید تجهیزات پزشکی آن با ارز دولتی وارد شود.

وی اظهار داشت: سالانه حدود یک میلیارد و400 میلیون دلار هزینه کل تجهیزات چشم پزشکی در کشور است و رقمی زیادی نیست که به آن ارز دولتی تعلق نگیرد.

این فوق تخصص چشم ادامه داد: برای تشخیص و درمان بیماری های چشم باید کیفیت را نیز ارتقا دهیم اگر قیمت ارز بالاتر رود تهیه این تجهیزات برای چشم پزشکان سخت خواهد بود.

جباروند با بیان اینکه تعرفه گروه چشم پزشکی با اجرای طرح تحول سلامت 13درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است که تعرفه سایر رشته های پزشکی 100 تا 200درصد افزایش یافته اما گروه چشم پزشکی همیشه همراه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و چشم پزشکان تنها گروهی هستند که زیرمیزی دریافت نمی کنند.

به گفته جباروند، مردم برای تشخیص و درمان چشم و بیماری های مرتبط با آن باید به چشم پزشکان مراجعه کنند و متخصصان اپتومتری فقط در تعیین نمره عینک مجازند و حق تشخیص و درمان بیماری های چشم را ندارند. اپتومتریست ها در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند و پزشک نیستند.

* 2درصد از افراد جامعه انحراف چشم دارند

مصطفی سلطان سنجری، متخصص چشم پزشکی نیز در این نشست گفت: 2درصد افراد جامعه به اختلالات انحراف چشم مبتلا هستند به همین دلیل کودکان باید از سه تا چهار سالگی به بعد تحت بررسی این انحرافات قرار گیرند.

وی افزود: سه تا چهار سالگی زمان مناسبی برای بررسی انحرافات چشم و تنبلی چشم است، بعد از این سنین باید هر 6 ماه یا یکسال معاینات چشم انجام شود.

این چشم پزشک اضافه کرد: تومورهای مغزی و انحراف چشم اعصاب را درگیر کرده و میدان دید بیمار مشکل پیدا می کند که با معاینه به موقع می توان آن را در کودکی درمان کرد.

سنجری اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای موفق در حوزه تجهیزات و دانش چشم پزشکی است و بسیاری از مردم کشورهای مختلف با کمترین هزینه و کیفیت بالا، جراحی های چشم را در کشورمان انجام می دهند.

دبیر علمی بیست و هشتمین کنگره بین الملللی چشم پزشکی ادامه داد: در حال حاضر دو هزار چشم پزشک در کشور وجود دارد که نسبت به جمعیت کشور زیاد هستند. تعداد رزیدنت های چشم پزشکی در مراکز آموزشی دو تا سه برابر بیش از مواردی است که درخواست می شود و باید در این زمینه تمهیدات اساسی اتخاذ شود.

* دیابت، چشم را درگیر می کند

محمد نیک اقبال، چشم پزشک نیز در این نشست، دیابت را از مهمترین بیماریهایی دانست که بینایی چشم را مختل می کند.

وی افزود: امروزه با تغذیه ای نادرست و پرورش کودکان چاق، ابتلا به دیابت رو به افزایش است و عوارض جدی به چشم وارد می کند.

نیک اقبال اظهار داشت: در دیابت نوع یک که وابسته به تزریق انسولین است در پنج سال اول عوارضی برای چشم ایجاد نمی شود اما بعد از آن مراقبت های ویژه می خواهد.

به گفته وی، در دیابت نوع 2، فرد مبتلا به این بیماری باید به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه کند تا آسییبی به چشم وارد نشود.

بیست و هشتمین کنگره بین المللی چشم پزشکی 21 تا 24 آبان با حاضر اساتید و پزشکان برجسته خارجی در سالن همایش های رازی تهران برگزار می شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز