وکیل آنلاین

به گفته علی حکمت انتقاد حق طبیعی هر ملت است

علی-حکمت

به گفته علی حکمت؛ انتقاد حق طبیعی هر ملت است

سردبیر روزنامه «خرداد» در دوره اصلاحات اعتقاد دارد آگاهی نسبی ملت از حقوقشان با بروز ناکارآمدی ها در قوا و دستگاه های مختلف همراه و سبب ساز اعتراضات اخیر بوده است.

علی حکمت اظهار دارد: نخبگان ایرانی در غرب و شرق عالم در عرصه های گوناگون حضور دارند. در اکثر دانشگاه های غرب ردپای دانشمندان و متخصصان ایرانی دیده می شود. همین طور در داخل هم جمعیت فراوانی از افراد تحصیلکرده و دلسوز وجود دارد ولی خروجی این سرمایه فراوان انسانی و طبیعی و اقتصادی وضعی است که می بینیم.

ایران سرزمینی ثروتمند است و از نظر نیروی انسانی متخصص و نخبه، عظمت منابع طبیعی و مزیت های خاص جغرافیایی امتیازاتی دارد که بسیاری از کشورهای دنیا از آن محرومند.

حکمت تصریح کرد: سازوکارهایی که سال ها برای به کارگیری نیروها در بدنه اداری و اجرایی مورد استفاده قرار گرفته ناکارآمد است. اشخاص در بسیاری موارد نه بر اساس شایستگی و توان خود، بلکه بر پایه معیارهایی به کار گرفته می شوند که ریشه ناکارآمدی است. خروجی این ساز و کار ناکارآمد این شده است که در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، عده ای که پست ها را تصاحب کرده و می کنند، می آیند و یک سری حرف ها را می زنند، جولانی می دهند، تصمیمات غیرکارشناسی می گیرند و آب هم از آب تکان نمی خورد.

وی افزود: در جریان همین تصمیمی که در دولت گرفته و قیمت دلار روی 4200 تومان تثبیت شد پیدا بود که این دلار نصیب من و شمای نوعی نخواهد شد بلکه به دست کسانی خواهد رسید که یا دارای ژن خوب باشند یا به سازمان یا ارگانی سنجاق شده باشند. این افراد در مدت بسیار کوتاهی، میلیون ها دلار 4200 تومانی را از بانک مرکزی تحویل گرفتند و سود سرشاری بردند. این مابه التفاوت ارز از جیب ملت خارج شد ولی منافعش در جیب عده ای خاص رفت. دیگر چطور می توان انتظار داشت مردم ساکت باشند.

به گفته وی «این قبیل رخدادها در همه عرصه ها به چشم می خورد از آب خرمشهر گرفته تا آلودگی هوا و غیره. تک تک ملت ایران این شعور و درک را دارند که سرزمینشان فقیر و ندار نیست. از سویی آگاهند که این ثروت عظیم مهر مادر یا میراث پدری شخص یا جریان خاصی نیست بلکه ملک مشاع 80 میلیون ایرانی است. طبیعی است یک شهروند از خود سوال کند چرا با اینهمه نعمت و امکانات باید همیشه درگیر مساله آب و برق و معیشت روزانه خود باشد؟ بدیهی است این نارضایتی ها به شکل اعتراض خود را نشان می دهد و این حق طبیعی ملت است که انتقاد خود را به این ناکارآمدی ها بروز دهد.»

او گفت: اگر بخواهم مباحث بالا را خلاصه کنم ریشه تمام این اعتراضات در دو چیز است: اول آگاهی نسبی ملت از حق و حقوق خود و دوم ناکارآمدی اصحاب قدرت در حل مشکلات ملت. نتیجه این دو می شود تظاهرات، اعتراض و از این قبیل. این ناکارآمدی در قوه مجریه، قوه قضاییه و مجلس و دیگر قسمتهای حاکمیت به چشم می خورد. مردم چه گناهی دارند وقتی می بینند معاون اول و معاون اجرایی رییس جمهوری سابق به اتهامات مالی در زندان هستند. مردم چه تقصیری دارند هنگامی که انواع و اقسام اختلاسات و رشوه گیری و کلاهبرداری را به چشم می بینند.

حکمت در پایان تصریح کرد: از طرفی فراموش نکنیم ما در موقعیت ژئوپولتیک خاصی قرار گرفته ایم و دشمنان منطقه ای و جهانی داریم. از اسرائیل و عربستان گرفته تا آمریکا و ایادی ریز و درشتش؛ دشمنانی که مترصد فرصتی هستند تا از آن استفاده کنند و با نفوذ در جریانات اهداف خود را پیش برند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه