وکیل آنلاین

ایران صدرنشین ام اس در منطقه

ام-اس

ایران صدرنشین ام اس در منطقه

به گفته مدیر عامل انجمن ام اس ایران در حال حاضر رتبه بالاترین میزان ابتلا به بیماری ام اس نسبت به کشور های منطقه مطعلق به ایران می باشد.١١٠ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت کشور به این بیماری مبتلا هستند.

عبدالحسین هوشمند با بیان این که طبق امار های موجود، بیش از 70 هزار بیمار مبتلا به ام اس در کشور بسر می برند این شمار بیمار را در حد بالا دانست و گفت: البته پیش بینی می شود که 20 درصد از این آمار مبتلایان بیشتر باشد؛ ضمن اینکه هزینه های درمانی و توانبخشی این بیماران هم زیاد است.

به گفته وی : برخی از این بیماران نمی خواهند شناسایی شوند و از طرفی هم برخی از بیماران و حتی اعضای خانواده آنان از بیماری یاد شده بی خبرند.

هوشمند ادامه داد:اکنون 4٧ مرکز استانی و شهرستانی برای مبتلایان به ام اس در کشور فعالیت دارد.در تهران ١٩ هزار بیمار مبتلا به ام اس بسر می برند که حدود هفت هزار بیمار از دیگر شهرهای ایران نیز در تهران تحت پوشش انجمن هستند.

متاسفانه باید گفت که آمار ابتلای به این بیماری در کشور افزایش یافته است به عنوان مثال در فروردین ماه در تهران 90 بیمار، در اردیبهشت ،186 نفر و در خردادماه 156 بیمار جدید مبتلا به ام اس به ثبت رسیدند که به طور میانگین ماهانه 450 نفر در استان تهران بیمار جدید داشته ایم.

در سال گذشته پنج هزار و 800 بیمار جدید در کل کشور به ثبت رسیدند که یک هزار و 800 بیمار تن از این شمار از تهران بودند.

هوشمند ادامه داد: این رشد ابتلا و افزایش تعداد بیماران، مشکلات این انجمن را افزایش می دهد چون اعتبار و بودجه دولتی نداریم و تمام هزینه های انجمن از محل کمک های مردمی است.

مدیرعامل انجمن بیماران ام اس در ادامه با بیان اینکه هزینه های درمانی مبتلایان به ام اس بسیار بالاست، ادامه داد: برای یک بیمار عادی مبتلا به ام اس ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان، برای افرادی که روی ویلچر هستند، سه میلیون و 500 هزار تومان و برای کسانی که در بستر یا منزل نگهداری می شوند نیز پنج میلیون و 500 هزار تومان هزینه می شود.

مدیرعامل انجمن بیماران ام اس ادامه داد: اکنون هزینه های خدمات توانبخشی این افراد نیز بسیار بالاست به طوری که برای هر روز خدمات توانبخشی در منزل 80 هزار تومان و در مراکز درمانی می بایست 60 هزار تومان پرداخت کنند. این بیماران می بایست هفته ای سه بار خدمات توانبخشی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 60 درصد از مبتلایان به ام اس در کشور، افراد تحصیلکرده اند و اشتغال، معیشت و آتیه زندگی به عنوان دغدغه های اصلی آنها به شمار می رود.

هوشمند در ادامه با بیان اینکه برخی از مبتلایان، بیماری خود را در محل کار انکار می کنند، ادامه داد: دلیل اصلی آنها این است که ترس از بیکار شدن دارند و حتی در برخی مواقع نگاه متفاوتی به این افراد می شود که باید گفت در این زمینه خلا قانونی وجود دارد و حتی برخی مواقع مستمری این افراد از سوی سازمان تامین اجتماعی نیز پرداخت نمی شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که این بیماران، جزو بیماران خاص قرار گیرند، می توان از این نظر به آنها کمک کرد و امیدوار هستیم با این اقدام حتی مشکلات هزینه های درمانی، تشخیصی و توانبخشی آنها را نیز کاهش داد.

هوشمند اظهار داشت: با توجه به اینکه سه درصد از سهمیه استخدامی دستگاه های اجرایی به معلولان اختصاص داده می شود انتظار می رود سهمیه ای هم برای مبتلایان به ام اس در نظر گرفته شود تا بر اثر بیکاری، بیماری آنها تشدید نشود و بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

هوشمند از آگاهی نداشتن مردم نسبت به بیماری ام اس نیز انتقاد کرد و گفت: این عدم آگاهی افراد جامعه نسبت به این بیماری برای مبتلایان بسیار مشکل ساز است و حتی در برخی مواقع منجر به افزایش طلاق در خانواده هایی که افراد مبتلا دارند، می شود.

وی معتقد است باید جامعه نسبت به این بیماری آگاهی بیشتری داشته باشند چون در شرایطی که بیماری بسیار تشدید شود منجر به مشکلات حرکتی می شود و اگر زود به این بیماری رسیدگی شود کمتر دچار مشکل می شوند، همه باید به گونه ای عمل کنیم که فرد مبتلا دغدغه ای از این نظر هم نداشته باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز