وکیل آنلاین

ایرانیان و کبد های چرب شان

مهدی-صابری

ایرانیان و کبد های چرب شان

مهدی صابری عضو پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:  30 درصد جمعیت کشور، مشکل کبد چرب دارند که می تواند به مرور زمان قلب، فشارخون و قند خون آنان را مختل کند.

این متخصص گوارش و کبد تصریح کرد: کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است. با بروز این عارضه بیماری ها یا مشکلات تغذیه ای زیادی در بدن ایجاد می شود و انباشته شدن چربی در سلول های کبدی می تواند به التهاب این سلول ها منجر شود.

یکی از فعالیتهای مهم کبد، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن است و کبد چرب از جمع شدن چربی ها در بافت های کبد بروز می کند.

وی گفت: از شیوع 30 درصدی ابتلای مردم به کبد چرب، سه درصد آنزیم کبدشان بالاست. وقتی که آنزیم کبد بالا باشد به افزایش فشارخون و نارسایی قلبی منجر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بیماری کبد چرب، علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایش های دوره ای، اختلال در آنزیم های آن مشخص می شود. اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف است و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر آنزیم های کبدی می شود.

صابری، خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم را از علائم کبد چرب بیان کرد.

وی افزود: بروز کبد چرب در افرادی که داروهای کورتونی تزریق می کنند یا دیابت دارند، بیشتر است. همچنین وجود سندرم متابولیک در بدن باعث کبد چرب می شود و اگر به موقع تشخیص داده نشود باعث تنگ شدن رگ های قلب و مغز شده و سکته به وجود می آید.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: برای. درمان کبد چرب داروی خاصی وجود ندارد و با ورزش و کاهش وزن می توان این بیماری را تحت کنترل درآورد.

صابری خاطرنشان کرد: در صورت بی توجهی به درمان به موقع، در درازمدت مقادیر زیادی چربی در کبد رسوب می کند و موجب بروز التهاب کبدی می شود و نباید نسبت به این عارضه بی تفاوت بود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز