وکیل آنلاین

انتشار اخبار در رسانه ها جنبه هشداری داشته باشد

انتشار-اخبار-در-رسانه

انتشار اخبار در رسانه ها جنبه هشداری داشته باشد

 استاد جرم شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، مشکل بیشتر رسانه ها در دنیا را برجسته کردن بی مورد برخی اخبار و غلو کردن دانست و گفت: انتشار مطالب و واقعیات خوب است اما رسانه ها باید به جای بزرگنمایی و ایجاد وحشت در جامعه، جنبه هشداری موضوعات را مدنظر داشته باشند.

از زمانی که اینترنت وارد فضای زندگی انسان شد، با وجود همه محاسن و مزایا، دغدغه و نگرانی هایی بر خانواده ها تحمیل کرده است. موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه یا اقلیتی خاص نمی شود.

به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و جدید بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده اند و آشنا نبودن آنان با این فضا و در مقابل استفاده فزاینده نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته اند.

فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است که با اینکه عمر چندان زیادی ندارد، توانسته است به خوبی در زندگی مردم جا باز کند. مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروه های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده اند و از فاصله های بسیار دور در دنیای واقعی، از این طریق با هم ارتباط برقرار می کنند. امروزه فضای مجازی برای خانواده ها تبدیل به یک نگرانی شده است؛ در حالی که آنان باید بدانند این بخشی از زندگی واقعی ما است.

ابراهیم اسلامی قاضی پرونده قتل ستایش قریشی کودک افغان در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا در این باره اظهار داشت: یکی از دغدغه های امروز در مورد فضای مجازی، آسیب هایی است که این حوزه بر ما وارد می کند.

وی ادامه داد: در کمیته تخصصی پیشگیری از جرایم فضای مجازی و آسیب های نوپدید مرکز مطالعات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، سعی شده است عوامل و علت های آسیب جرایم نوپدید شناسایی و بعد از شناسایی آن عوامل، راهکار ارائه شود؛ راهکاری که با استفاده از یک مدل خوب اسلامی تهیه شده و مورد تایید در سایر جوامع باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی بحث خانواده پیش می آید، حساسیت و نگرانی ها بیشتر می شود؛ از این رو، امیدوارم بتوانیم به یک الگو و نتیجه خوبی در این زمینه دست یابیم.

اسلامی با ارزیابی خوب از انتشار مطالب در فضای مجازی، اظهار داشت: انتشار مطالب خوب است اما طرح موضوعات در فضای مجازی برای بالا بردن اطلاعات خانواده ها از حیث تربیتی، پیشگیری و آموزشی می تواند بسیار موثر باشد.

این قاضی که بخش عمده ای از پرونده های ارجاع شده به او به جرایم روی داده تحت تاثیر فضای مجازی برمی گردد، مشکل عمده رسانه ها در همه دنیا را برجسته کردن یک خبر عنوان کرد و گفت: در انتشار اخبار، فقط باید واقعیت ها را منتقل کرد و مطالب خبرها باید جنبه هشداری داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی پای رسانه به انتشار موضوعی باز می شود، آن را برجسته و یک غول بی شاخ و دم درست می کند و با این کار، به جای اینکه در خصوص آن موضوع به جامعه هشدار دهد، بیشتر تولید وحشت می کند.

اسلامی در خصوص فضای مجازی نیز اظهار داشت: فضای مجازی محیطی است مانند فضای واقعی که در آن زندگی می کنیم و قرار نیست از آن، یک محیط دهشتناک و مخوف بسازیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا پیشتر هم خشونت علیه کودکان به همین میزان بوده است یا به خاطر فضای مجازی بیشتر خود را نشان می دهد، گفت: اعمال خشونت علیه کودکان در گذشته هم بود اما فضای مجازی در شیوع و گسترش آن بسیار موثر است که در این زمینه متاسفانه غلو و بزرگ نمایی را نیز شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: باید عادت کنیم از فضای مجازی استفاده مناسب داشته باشیم و به خانواده ها آموزش های لازم را هم ارائه کنیم نه اینکه آنها را از فضای مجازی کاملا بترسانیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز