وکیل آنلاین

امادگی وزارت بهداشت برای اجرای بیمه خدمات توانبخشی منوط به تامین منابع مالی آن است

بیمه-خدمات-توانبخشی

امادگی وزارت بهداشت برای اجرای بیمه خدمات توانبخشی منوط به تامین منابع مالی آن است

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی گفت: وزارت بهداشت آمادگی اجرای بخشی از قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مبنی بر بیمه خدمات توانبخشی را دارد منوط بر اینکه سازمان مدیریت، منابع مالی آن را پیش بینی کند.

محمد تقی جغتایی در بیست و سومین کنگره کاردرمانی ایران در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی افزود: هر تعهد جدیدی که می خواهد، ایجاد شود لازمه آن تخصیص منابع است و طی نامه ای با امضای وزیر بهداشت از سازمان مدیریت این مساله پیگیری شده است.

وی اضافه کرد: رقم محدودی برای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان پیش بینی شد که مربوط به بیمه نیست و برای مصارف دیگر است.

هنوز فرصت در مجلس باقی مانده است تا حداقل منابعی پیش بینی کنند تا بخشی از خدمات توانبخشی، بیمه شود.

جغتایی تاکید کرد: نباید دنبال بیمه خدمات گسترده توانبخشی بود بلکه برای بیماری های پیچیده مانند ام اس بر اساس پروتکل و شناسنامه خدمات لازم است حداقل هایی در بسته خدمت بیمه پیش بینی شود.

* کلینیک های توانبخشی پزشکی ایجاد می شود

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: منابعی برای ایجاد کلینیک های توانبخشی پزشکی در حال اختصاص است. همچنین برنامه ریزی شده تا سه سال آینده حداقل هزار تخت توانبخشی ایجاد شود.

جغتایی افزود: جامعه هدف توانبخشی نیز باید دنبال این مساله باشد که وزارت بهداشت نیز وارد این حوزه شود.

* کوریکولوم رشته کاردرمانی باید تغییر کند

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: کوریکولوم (برنامه درسی) رشته های آکادمیک ایران، منتج از رشته ها در کشورهای کانادا و آمریکای شمالی است و نقدهایی به کوریکولوم رشته کاردرمانی وارد است که باید تغییر کند و فرصت های کار آن بیشتر شود.

جغتایی افزود: اما نیمه پر لیوان این است که دانش آموختگان کاردرمانی در ایران، کارآمد هستند و توان علمی بالایی دارند و حتی دانش آموختگانی که خارج رفته اند، خوب درخشیده اند و به عنوان افراد علاقمند و توانا از آنان یاد می شود.

وی یادآور شد: رشته کاردرمانی در ایران علاوه بر سابقه طولانی توانسته است که خوب بدرخشد و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای (phd) آن نیز تاسیس شده است.

* کار تیمی توانبخشی برای درمان باید شکل گیرد

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: هر روز که می گذرد ضرورت ارائه خدمات توانبخشی در دنیا بیشتر می شود. در ایران نیز به دلیل رشد جمعیت سالمندی و افزایش امید به زندگی این نیاز احساس می شود.

جغتایی افزود: ایران اگرچه جزو کشورهای صنعتی نیست اما مدل تغییرات جمعیتی ما مانند کشورهای صنعتی است و زنده ماندن کودکان با ناتوانی های متعدد و گسترش بیماری های غیرواگیر در ایران همانند کشورهای صنعتی، ضرورت ارائه خدمات توانبخشی را در کشور جدی تر کرده است.

وی ادامه داد: خدمات توانبخشی به صورت تیمی است و آنچه نقص داریم کار تیمی توانبخشی است، بیماران مبتلا به بیماری های پیچیده مانند دمانس، پارکینسون، ام. اس و تروما به کار تیمی توانبخشی نیاز دارند و باید فکری برای آن کرد.

* شروع خدمات توانبخشی از نظام سلامت است

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: تدوین پروتکل و شناسنامه ارائه خدمات با همکاری بهزیستی در وزارت بهداشت آغاز شده است؛ هرچند نقدهایی به آن وارد است و باید اصلاح شود تا کارها بر اساس پروتکل ها پیش برود.

جغتایی افزود: توانبخشی جنبه های پزشکی، اجتماعی، آموزشی و حرفه ای حلقه های به هم پیوسته دارد که برخی از این حلقه ها در بهزیستی و برخی دیگر در وزارت بهداشت است و باید بین آنها هماهنگی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: بخش توانبخشی پزشکی به وزارت بهداشت بازمی گردد که هرچند قدم هایی در این زمینه برداشته شده، اما هنوز خیلی ضعیف است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه شروع خدمات توانبخشی از نظام سلامت است و بعد به سازمان هایی مانند بهزیستی بازمی گردد، افزود: خدمات توانبخشی فقط در حوزه درمان نیست؛ توانبخشی باید در نظام سلامت جایگاه داشته باشد و برای آن بیمارستان ایجاد شود.

جغتایی اظهار داشت: خدمات توانبخشی باید بر اساس برنامه های مراقبت در منزل باشد که بسته های آن به هم پیوسته است و نمی توان آنها را از هم جدا کرد.

* اجرای برنامه غربالگری اوتیسم و دمانس با همکاری بهزیستی

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: برنامه ملی اوتیسم با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش تهیه شده است و عزم ملی اتفاق افتاده و غربالگری که بهزیستی شروع کرده بود، وزارت بهداشت نیز شروع می کند.

جغتایی افزود: وزارت بهداشت در حال پذیرفتن این مساله است که خدمات توانبخشی در نظام سلامت ادغام شود. برنامه غربالگری برای دمانس نیز با همکاری بهزیستی در حال تدوین است.

بیست و سومین کنگره کاردرمانی ایران با شعار «هویت و جایگاه کاردرمانی ایران در عرصه جهانی» به میزبانی بهزیستی و با همکاری وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر به مدت دو روز (12 تا 14 دی ماه) همراه با نمایشگاه جانبی از لوازم توانبخشی در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی، درحال برگزاری است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه