وکیل آنلاین

اعتراضات در شهرهای عراق فروکش کرد

تظاهرات-عراق

اعتراضات در شهرهای عراق فروکش کرد

با وعده دولت مرکزی در بغداد و تلاش به منظور حل سریع مشکل انرژی و کاهش بیکاری در عراق، تظاهرات و راه پیمایی شهروندان در شهرهای جنوبی و مرکزی عراق فروکش کرد .

به گزارش پایگاه خبری ‘المعلومه’، با وجود فروکش کردن اعتراضات خیابانی در شهرهای جنوبی عراق ، شورای هماهنگی تظاهرات ‘بصره’ از بازداشت بیش از 25 تن از تظاهرکنندگان هنگام برگزاری تجمع دیشب (دوشنبه شب) در مقابل استانداری این شهر خبر داد.

این پایگاه خبری به نقل از یک منبع در این شورا نوشت: اهالی بصره دیشب با برگزاری تظاهراتی در مقابل استانداری در این شهر، خواستار ارائه خدمات، اشتغال زایی و مجازات مفسدان شدند.

وی افزود: تظاهرکنندگان پس از گذشت مدت کوتاهی با حمله شمار زیادی از نیروهای واکنش سریع عراق برای متفرق کردن آنها مواجه شدند که در نهایت بیش از 25 تن از معترضان دستگیر شدند.

بر اساس گزارش المعلومه، 52 تن از تظاهر کنندگان شهر بصره در روزهای اخیر از سوی دستگاه قضایی احضاریه دریافت کرده اند.

تظاهر کنندگان شهر بصره خواستار لغو احضاریه تظاهر کنندگان و تحقق خواسته های آنها از جمله خدمات رسانی ، رفع کمبود برق و اشتغالزایی شدند.

** اهالی نجف خواهان دخالت العبادی شدند

به گزارش پایگاه المعلومه، یک منبع محلی گفت که اهالی استان ‘نجف’ فهرست خواسته های تظاهرکنندگان را در اختیار ‘حیدر العبادی’ نخست وزیر قرار داده و خواستار تحقق آن شده اند.

این منبع گفت که هیاتی از نمایندگان نجف و شیوخ عشایر ضمن ارائه فهرست خواسته های تظاهر کنندگان به العبادی، خواستار تحقق آن شدند.

وی تاکید کرد که العبادی با برگزاری جلسه ای در استان نجف، موضوع تظاهرات و خواسته های تظاهرکنندگان را بررسی کرد.

** تکذیب حکومت نظامی در بصره

‘نشات المنصوری’ عضو شورای استان بصره، برقراری حکومت نظامی و منع رفت و آمد در این شهر را تکذیب کرد .
وی افزود: اوضاع در استان بصره عادی است و اتفاقی رخ نداده که نیاز به اعلام حکومت نظامی در این شهر باشد.

** شورای استان واسط با تظاهرکنندگان همراه شد

شورای استان واسط ضمن هشدار به دولت مرکزی در خصوص تشدید اعتراض ها در روزهای آینده در صورت عدم تحقق خواسته های تظاهرکنندگان، بر حل فوری مشکلات این استان از جمله کمبود انرژی و کسر بودجه تاکید کرد.
‘صاحب الجلیباوی’ عضو شورای استان واسط در این ارتباط گفت: برگزاری تظاهرات همچنان به صورت مسالمت آمیز ادامه دارد و قرار است تظاهرکنندگان امروز در مقابل ساختمان استانداری تجمع کنند.
وی افزود: تظاهرکنندگان خواستار ارائه خدمات، رفع کمبود انرژی به ویژه برق و اشتغال زایی هستند و در صورت عدم تحقق خواسته ها از سوی دولت مرکزی، اعتراض ها شدت خواهد یافت.

** نیروهای ضد شورش ورودی های محله العامل در بغداد را بستند

به گزارش رسانه های عراق، نیروهای ضد شورش دیروز ورودهای منطقه ‘العامل’ در بغداد را مسدود و مانع برگزاری تجمع جوانان در این منطقه شدند.
خبرنگار المعلومه گفت: شمار زیادی از نیروهای ضد شورش با استقرار در محله العامل و بستن راه های ورودی به این منطقه، تردد به محدوده فرودگاه بغداد را نیز تحت کنترل گرفتند.
‘جسومه الازیر جاوی’ عضو شورای استان بغداد گفت: دولت مرکزی مسئول تحقق خواسته های قانونی تظاهرکنندگان از جمله خدمات دهی و اشتغال زایی است و باید برای جلوگیری از هرج و مرج، فورا اقدام کند.
وی افزود: اگرچه قطع اینترنت و بستن شبکه های اجتماعی توسط دولت برای کنترل تظاهرات و ندادن فرصت به دشمنان است، اما این اقدام راه حلی غیر منطقی است.
‘جنبش تغییر کردستان عراق’ نیز از احتمال برگزاری تظاهرات در بیشتر مناطق اقلیم کردستان در روزهای آینده خبر داد.
‘جاسم الموسوی’ مفسر سیاسی مسائل عراق گفت: تداوم راه پیمایی در استان های جنوبی عراق منجر به اقدامات تخریبی و توهین به اماکن مقدس می شود.
العبادی نخست وزیر عراق در واکنش به ادامه تظاهرات در شهرهای این کشور گفت که از اعتراضات مسالمت آمیز و بیان مطالبات شهروندی حمایت می کند، اما عده ای با اقدامات تخریبی دنبال ضربه زدن به نجف اشرف از بعد اقتصادی هستند.
استان های جنوبی و مرکزی عراق که عموما شیعه نشین هستند، از اواخر هفته گذشته شاهد اعتراضات عمومی به مشکل برق، آب و بیکاری بوده است.
تظاهرات مردمی نخست در بصره در اعتراض به بیکاری و مطالبه برای اشتغال جوانان این استان در شرکت های خارجی نفتی فعال در میادین نفتی در این استان و همچنین اعتراضات مردم استان واسط (شرق عراق) به وضعیت برق آغاز شد و به تدریج به دیگر استان های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد.
نماینده آیت الله ‘علی سیستانی’ مرجع عالی دینی عراق در خطبه نماز جمعه هفته گذشته در کربلا، ضمن اعلام حمایت مرجعیت از مطالبات مردمی، در عین حال از نفوذ عوامل تخریبی به صفوف تظاهرکنندگان و تحریف مسیر تظاهرات، هشدار داد.
اغلب رهبران سیاسی شیعه در عراق از تظاهرات مردمی جنوب و مرکز حمایت کرده و از دولت این کشور خواسته اند که تدابیر فوری برای تحقق مطالبات مردمی اتخاذ کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه