وکیل آنلاین

ارتقای آگاهی های حقوقی از وقوع جرم پیشگیری می کند

ارتقای-آگاهی-های-حقوقی

ارتقای آگاهی های حقوقی از وقوع جرم پیشگیری می کند

معاون فرهنگی قوه قضاییه یکی از مهمترین راه های پیشگیری از وقوع جرم را در ارتقای آگاهی های عمومی و فرهنگ حقوقی قضایی مردم دانست و گفت: رسانه ها نیز می توانند نقشی مهم در این راستا ایفا کنند.

حجت الاسلام هادی صادقی  در این خصوص اظهار داشت: اگر چه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم مسئولیت مستقیم دارد ولی معاونت فرهنگی نیز وظیفه هایی دارد که اثر آن پیشگیری از وقوع جرم خواهد بود و مهمترین وظیفه فرهنگ سازی عمومی است.

وی درباره برنامه های معاونت فرهنگی قوه قضاییه برای فرهنگ سازی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: وظیفه داریم برای ارتقای آگاهی‌های عمومی مردم فرهنگ سازی کنیم؛ زیرا یکی از آثار بالا رفتن آگاهی‌های مردم این است که کمتر ناآگاهانه مرتکب جرم شوند. در حال حاضر بسیاری از افراد ناآگاهانه مرتکب جرم می‌شوند یا از خصوصیات جرایم مطلع نیستند و همین مسائل سبب ارتکاب جرایم در جامعه می‌شود.

صادقی افزود: البته ارتکاب جرایم اسباب دیگری نیز دارد ولی به هر اندازه بتوانیم با کمک رسانه ها و مطبوعات آگاهی های عمومی مردم را افزایش دهیم، در واقع به کاهش جرم کمک کرده ایم.

* تولید 80 نماهنگ برای افزایش آگاهی های عمومی

معاون رئیس قوه قضاییه گفت: بخشی از فعالیت های این معاونت در حوزه فرهنگ عمومی به پیشگیری از وقوع جرم اختصاص دارد و تاکنون بیش از 80 نماهنگ در راستای ارتقای آگاهی های عمومی ساخته شده و از صدا و سیما و همچنین در فضای مجازی پخش شده است.

وی درباره میزان اثرگذاری این نماهنگ ها گفت: البته میزان نشر این برنامه های تبلیغی به برنامه های نیروی انتظامی نمی رسد؛ زیرا نیروی انتظامی از نظر مادی وضع بهتری داشته و بودجه فراوانی در این زمینه هزینه کرده است و به هر اندازه که برای پخش آگهی هزینه شود، تعداد پخش بالاتر می‌رود و ممکن است هر کلیپ هزار بار پخش شود. به همین دلیل نماهنگ های نیروی انتظامی خوب دیده می‌شود و اثرگذار است.

صادقی گفت: بودجه قوه قضاییه به آن اندازه نیست که بخواهیم همچون نیروی انتظامی هزینه کنیم و می دانیم اثر این نماهنگ ها کمتر است ولی امیدواریم با همکاری صدا و سیما و در فضای مجازی بتوانیم اثرگذاری بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: این فعالیت های فرهنگی فقط برای ارتقای فرهنگ عمومی است اما باید بدانیم صدا و سیما نیز محدودیت هایی دارد و آنها یک مجموعه محدود بازرگانی دارند که اگر بخواهند برنامه های خود را با این پیام های مجانی پر کنند، درآمد آنها نیز با مشکل روبرو می شود.

صادقی گفت: واقعیت این است که دست صدا و سیما نیز در این زمینه خیلی باز نیست و با توجه به محدودیت های ملی، به همین اندازه می توانیم فعالیت کنیم. البته کمک رسانه ها برای رساندن این پیام ها به مردم بسیار موثر است.

* به سریال ها مشاوره حقوقی می دهیم

معاون قوه قضاییه گفت: البته در فیلم ها نیز مشارکت هایی داریم که گاهی به شکل مشاوره حقوقی در بعضی از سریال ها است تا آگاهی‌هایی حقوقی و قضایی مردم ارتقا پیدا کند. در حال حاضر برنامه‌هایی را به صورت اختصاصی و ترکیبی دنبال می کنیم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری را به مردم بدهیم.

وی افزود: در حوزه مکتوب نیز تاکنون بیش از 180 بروشور در موضوع های مختلف مورد نیاز مردم، تولید شده است و به نهادهای مختلف ارائه داده ایم و تابلوهای بزرگ شهری را در سطح قابل قبولی با کمک شهرداری ها در تهران و شهرهای بزرگ به نمایش گذاشته ایم که این تابلوها از نظر طرح و گرافیک با کمک هنرمندان طراحی شده است.

صادقی تاکید کرد: به هر مقدار در آگاهی بخشی کار کنیم و سرمایه گذاری کنیم، بدون شک اثر آن را خواهیم دید اما اندازه گیری آن ممکن نیست و هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که این فعالیت ها تا چه اندازه در آگاهی مردم و پیشگیری از وقوع جرم تاثیر داشته است. چون متغیرهای متعددی در کار است و ما نمی‌توانیم با یک متغیر نتیجه را اعلام کنیم.

* تلاش برای افزایش صلح و سازش

این استاد حوزه گفت: یکی دیگر از برنامه های معاونت فرهنگی برای پیشگیری از وقوع جرم عبارت از افزایش صلح و سازش در میان مردم است و از دو سال پیش ستاد ملی صبر به همین منظور راه اندازی شده است.

وی افزود: این ستاد در طول سال برنامه هایی دارد و یک همایش ملی در سال 95 برگزار شد و به دنبال آن ستادهای صبر طی دو سال گذشته در 31 استان تشکیل و 10 همایش استانی با مشارکت و نهادهای مرتبط در استان های مختلف برگزار ‌شد تا فرهنگ صلح و سازش در میان مردم ترویج شود و خود مردم مجری عملیات صلح و سازش باشند.

صادقی گفت: شناسایی و معرفی کسانی که از خون عزیزان خود گذشت کرده و فرهنگ بخشش را ترویج کرده اند از دیگر برنامه های معاونت فرهنگی قوه قضاییه است و در دو سال گذشته این افراد در برنامه های پربیننده مانند ماه عسل معرفی شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین قضاتی که توانسته اند برای ایجاد صلح و سازش موفق عمل کنند، مورد تشویق قرار می‌گیرند و این برنامه ها از اقدامات جدی قوه قضاییه است تا بتوانیم صلح و سازش را که برخاسته از فرهنگ جوانمردی و ایثار است و دین نیز بر آن تأکید دارد، بیش از گذشته ترویج کنیم و از قدیم در میان مردم ما فرهنگ پهلوانی و گذشت رواج داشته و نباید اجازه دهیم که هجوم فرهنگی غرب، این فرهنگ را به حاشیه ببرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه