وکیل آنلاین

آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح مواد ۱۰۹ تا ۱۴۴

ایین نامه انضباطی نیروهای انتظامی

تشویقات و تنبیهات انضباطی

مواد ۱۰۹ تا ۱۴۴

ماده ۱۰۹- اقدامات انضباطی باید یکنواخت ، مداوم و پیگیر بوده و برای تشویق افرادیکه وظیفه خود را به نحو احسن اجراء نموده و یا خدمت فوق العاده انجام می دهد ، و مواخذه و تنبیه متخلفین با توجه به مقررات این آیین نامه به مرحله اجراء گذرانده شود .
ماده ۱۱۰- انجام هر عمل یا ترک فعلی که بر خلاف مقررات و دستورات و نظم و ترتیب و شئون جامعه نیرو های مسلح باشد تخلف نامیده شده و تخلفاتی که تنبیه آن در اختیار فرماندهان ، روسا ، و مدیران گذاشته شده است تخلفات انضباطی نامیده می شود .
ماده۱۱۱- هدف از تنبیه ، اصلاح فرد متخلف ، تنبه و آگاهی دیگران می باشد و تنبیه نباید جنبه انتقامی داشته باشد .
ماده ۱۱۲- چون قدردانی از خدمات فوق العاده و اعمال برجسته افراد خدمتگذار و همچنین تنبیه عناصر خطا کار از عوامل موثر فرماندهی و مدیریت است ، لذا فرماندهان ، روسا و مدیران باید در تشویق و تنبیه پرسنل تحت امر ، اصول زیر را کاملاً مورد توجه قرار دهند :
الف : هر فرمانده در هنگام تنبیه یا تشویق زیر دستان خود ، علاوه بر ساماندهی ،باید نقش یک نفر قاضی را ایفا نماید . یعنی مانند بازپرس تمام دلایلی که بر له یا علیه زیر دست است سنجیده ، سپس عمل ارتکابی را با نوع و میزان تنبیه یا تشویق تطبیق داده مثل یک قاضی در حدود اختیارات خود ، دستور صادر نماید .
ب: در تعیین تنبیه یا تشویق باید سوابق خدمتی و روحیه زیر دستان و اوضاع و احوال ، علل ارتکاب اعمال و میزان آگاهی متخلف از مقررات خدمتی و آثار ناشی از عدم اجرای آنها مورد توجه قرار گیرد .
ج: قبل از تعیین تنبیه یا تشویق ، فرمانده رئیس یا مدیر  باید تامل و تعمق کافی نموده و پس از اینکه اجرای آنرا ضروری تشخیص داد با قاطعیت و سریعاً آنرا اجرا نماید ، تا زیر دستان تصور ننمایند فرمانده ، رئیس یا مدیر در تعیین تشویق یا تنبیه دچار تردید یا دو دلی است .
د: تشویق یا تنبیه باید مبتنی بر مصالح خدمتی بوده و خالی از هر نوع حب و بغض  باشد .
ه : تشویق فقط در ازاء خدمات فوق العاده ، اعمال برجسته و حسن انجام وظیفه پرسنل  تحت امر به عمل می آید و انجام خدمت عادی نباید موجب تشویق یا امتیازی گردد .
و : تشویقات و تنبیهات انضباطی باید به منظور بهبود خدمت و انضباط  عمومی بوده و طوری انجام گردد که زیر دستان به بیطرفی و عدالت فرماندهان و روسا و مدیران معتقد گردند .
ز: تاخیر در اجرای تنبیه یا تشویق موجب تقلیل اثرات آن می گردد .
ح : هرگاه فرمانده را ، در مقابل زیر دستانش تنبیه یا سرزنش نمایند ، موجب سلب اعتماد زیر دستانش خواهد شد . تنبیه و سرزنش فرمانده در مقابل زیر دستان ، فقط در صورتی مجاز است که خطای متخلف مستوجب تنبیه فوری بوده یا برای تبنیه دیگران ضروری تشخیص داده شود .
ط: فرماندهان ، مدیران و روسا  موظفند علل بی انضباطی و ناراحتی های مرئوسین خود را جستجو نموده و در رفع آن اقدام نمایند .
س: برای تخلف یا تقصیری که تشخیص که تشخیص متخلف یا متخلفین مقدور نیست ، نباید عده ای را دسته جمعی تنبیه کرد ، زیرا نسبت به افراد با انضباط ، بی عدالتی شده و آنان را از خدمت دلسرد کرده و اعتماد آنان را نسبت به فرماندهان و مدیران و روسا سلب می نماید .
ک: پرسنلی که از قسمتی به قسمت دیگر مامور می شوند برای خدمات برجسته و یا تخلفاتی که مرتبط با ماموریت انجام می دهند ، مستقیماً از طرف فرماندهان ، روسا و مدیران محل ماموریت ، برحسب مورد تشویق یا تنبیه می شوند و در سایر موارد ، اجرای تشویقات و تنبیهات ، مربوط به فرماندهان روسا و مدیران سازمان اصلی آنان خواهد بود .
تبصره : در کلیه موارد ، اعمالی که منجر به تشویق یا تنبیه پرسنل می گردد فرماندهان ، روسا و مدیران بایستی علت تنبیه و تشویق را به پرسنل تفهیم نموده و در اسرع وقت آنرا به مورد اجرا گذارند .
ماده ۱۱۳- موارد مذکور در جداول شماره ۲ و ۳ (نوع خدمات برجسته و حداکثر تشویقات ) به شرح زیر ، خدمات برجسته محسوب شده و پرسنلی که خدمات مزبور را انجام می دهند تشویقات متناسب ، به شرح جداول مزبور درباره آنان به مورد اجرا گذاشته می شود :
الف : حضور مستمر در محل خدمت یا ماموریت و انجام وظایف و ماموریت ها به نحو احسن و انجام خدمت موثر خارج از وقت مقرر .
ب: انجام اقدامات مفید و موثر در امر توسعه آموزش های نظامی ، عقیدتی و پرورش جسمانی پرسنل .
ج : صرفه جویی و به کار بردن ابتکار و دقت فوق العاده در مصرف اقلام و وسایل و تجهیزات به ویژه تجهیزات حساس و کمیاب و گران قیمت .
د : اقدامات موثر در حفظ و نگه داری اموال و اسناد نظامی و دولتی .
ه : سرعت و دقت فوق العاده در اجرای دستورات سلسله مراتب و رعایت اصول مدیریت و روش رهبری عده ها .
و : به کار بردن ابتکار لازم در برقراری سیستم های موثر حفاظتی ، حفظ و آماده به کار نگه داشتن و تعمیر و بازسازی سلاح ، تجهیزات ، ارتقاء روحیه پرسنل به نحو احسن .
ز: بالا بردن چشمگیر روحیه پرسنل و توان رزمی یگان ، با اعمال مدیریت فوق العاده و رفتار شایسته و اجرای مانور های موفق مبتنی بر تهدیدات واقعی .
ح : انجام اقدامات ستادی موثر و فوق العاده جهت کسب موفقیت در ماموریت و عملیات (تهیه طرح ها و دستورات )رعایت به موقع اصول تاکتیک و دستورات رزمی و غیر رزمی  و در جهت نیل به پیروزی خودی و شکست دشمن .
ی: نوآوری در راستای خود کفایی ، تقویت بنیه دفاعی و استحکامات و خطوط پدافندی .
ک : کسب اخبار و اطلاعات مفید از دشمن و انجام اقدامات موثر در جلوگیری از پخش شایعات زیان بخش .
ل: نمونه و سرمشق بودن برای زیر دستان با ایثار ، از خود گذشتگی و اقدامات متهورانه در ماموریت و میدان نبرد .
م : مقاومت در هنگام اسارت و تلاش برای فرار از اسارت دشمن و رهایی از گروگان گیری و کمک به همرزمان در این زمینه ، تلاش فوق العاده برای نجات جان افراد همرزم و هم میهنان .
ن : اجرای موفقیت آمیز ماموریت های پدافندی و تلاش چشمگیر در حفظ مواضع و مناطق استحفاظی در مقابل دشمن ، به اسارت درآوردن نفرات دشمن .
ص: اجرای موفقیت آمیز ماموریت های آفندی و ابراز رشادت و جسارت فوق العاده در اشغال اهداف مورد نظر و به دست آوردن غنائم  جنگی از دشمن .
ض: شرکت داوطلبانه در عملیات مخاطره آمیزه و ابراز شجاعت فوق العاده و ایثار در انجام ماموریت های عملیاتی و مقابله با اشرار ، قاچاقچیان و سارقین مسلح و عوامل ضد انقلاب .
ماده ۱۱۴- پرسنل نیرو های مسلح به مقتضای حسن انجام وظیفه ، ابراز رشادت ، لیاقت ، ایثار و فداکاری ، ابتکار و خلاقیت و انجام خدمات فوق العاده ، حسب مورد به صورت فردی یا جمعی به شرح  زیر مورد تشویق قرار می گیرند :
الف : تشویق شفاهی .
ب: تشویق کتبی .
ج : تشویق در دستور قسمتی
د : تشویق در دستور نیرو یا سازمان
ه : تشویق در فرمان
و : مرخصی تشویقی حداکثر به مدت ۳۰ روز در سال
ز: پاداش و جوائز
ح : اعطای نشان
ط: رفع اثرات مترتبه تنبیهات
ی: ارشدیت
تبصره : اعطاء درجه تشویقی از طریق ارشدیت به میزانی که منجر به نیل به درجه بالاتر گردد انجام می شود .
ماده ۱۱۵- نحوه اجرای تشویق :
الف : تشویق شفاهی در مقابل عده یا به طور انفرادی به عمل می آید و تشویق کتبی به شکل نامه به تشویق شونده ابلاغ و برای انعکاس در پرونده خدمتی او به مراجع مربوطه ارسال می گردد .
ب: برای تشویق در دستور قسمتی ، فرمانده ، رئیس یا مدیر مربوطه مشخصات تشویق شونده را با ذکر علل تشویق به فرمانده ، مدیر یا رئیس قسمتی که دستور در اختیار اوست گزارش می نماید و مقام مزبور با توجه به مصالح خدمتی و مقتضیات ، اجازه درج مراتب را در دستور قسمتی باید به اطلاع کلیه پرسنل آن قسمت برسد .
ماده ۱۱۶- موارد زیر تخلف محسوب شده و درباره مرتکبین آنها ، تنبیهات انضباطی برابر جداول نوع تخلفات اعمال می گردد (جداول شماره ۴ و ۵ ):
الف : عدم آراستگی ، نامناسب بودن وضع ظاهری و عدم توجه به نظافت شخصی .
ب: عدم رعایت ادب ، عدم رعایت سلسله مراتب و احترامات نظامی و اداری .
ج: بد رفتاری نسبت به پرسنل جمعی .
د : بی توجهی به آموزش : فرماندهان و مسئولین نسبت به آموزش و دانشجویان و دانش آموزان نسبت به فراگیری آموزش .
ه: بی توجهی  و عدم رعایت زمان حضور در محل خدمت یا ماموریت و غیبتی که منجر به فرار نشود .
و : تظاهر به بیماری و عدم سلامت (تمارض ) در صورتیکه به تایید پزشک نظامی برسد .
ز: عدم احساس مسئولیت و بی تفاوتی در خدمت ، عدم رعایت قوانین و مقررات آیین نامه ها ، بخش نامه ها ، دستور العمل ها و سایر دستورات .
ح : سستی و سهل انگاری در انجام وظیفه و اجرای دستورات در زمینه های عملیاتی ، اداری و تدارکاتی .
ط: تاخیر غیر موجه و عدم دقت در ارائه گزارشات و حقایقی که در انجام ماموریت یگان موثر است و اظهارات و گزارشات خلاف واقع و کتمان حقیقت .
ی: سستی و سهل انگاری در مقابله با تبلیغات و عملیات روانی دشمن .
ک : پخش شایعات در جهت تخریب روحیه پرسنل خودی .
ل: سستی و سهل انگاری در امور نگهبانی ،پاسداری ،دیده بانی ، دیده وری در مناطق رزمی ، غیر رزمی و حیاتی کشور .
م : قصور ، تقصیر در حفظ و نگه داری جنگ افزار ، تجهیزات ، مهمات و هرگونه اموال و اسرار و اسناد نظامی و دولتی و تسلیم مدارک و اسناد به افرادی که حق دریافت آن را ندارند .
ن : ارتکاب اعمال و رفتار بر خلاف شئون نظامی که به موجب مقررات تعیین و ابلاغ می گردد و تظاهر به خلاف شرع مبین اسلام .
ص: قصور و تقصیر و سهل انگاری در به کار گیری توان و امکانات دفاعی جهت انجام ماموریت در مقابل دشمن . قصور در جلوگیری از فرار و از هم پاشیدگی پرسنل جمعی و همچنین جمع آوری پرسنل پراکنده به هنگام رزم .
ض: قصور و تقصیر و سهل انگاری در حفظ مواضع و  مناطق استحفاظی در مقابل دشمن و اشرار ، قاچاقچیان و سارقین مسلح و عوامل ضد انقلاب .
ماده ۱۱۷- تنبیهاتی که به علت تخلفات پرسنل اعمال می شود به شرح زیر است :
الف : توبیخ شفاهی
ب: توبیخ کتبی
ج : توبیخ در دستور قسمتی
د : توبیخ در دستور نیرو یا سازمان
ه: توبیخ در فرمان
و : خدمت شبانه روزی در قسمت ، حداکثر تا ۳۰ روز
ز: بازداشت غیر قابل تمدید در بازداشتگاه ، حداکثر تا ۳۰ روز
ح : کسر از حقوق حداکثر به میزان یک پنجم و حداکثر به مدت ۴ ماه .
ط: انتظار خدمت حداکثر تا ۶ ماه
ی: بدون کاری حداکثر تا ۳ماه
ک : محرومیت از ترفیع به مدت محدود و حداکثر دو سال در زمان صلح و چهر سال در زمان جنگ
ل: تنزیل درجه یا رتبه برای مدت محدود یا دایم .
م : معافیت از خدمت
ن : اخراج از خدمت
تبصره : اعمال تنبیهات مذکور در بند های (ز) و (ح) این ماده منوط به تفویض اختیار از سوی مقام معظم فرماندهی کل قوا (مقام رهبری ) به فرماندهان می باشد که با تصویب این آیین نامه از طرف معظم له به منزله تفویض اختیار مندرج در تبصره ۱ ماده ۱۰۳ قانون ارتش و مقررات مشابه در سپاه و نیروی انتظامی با توجه به جداول حدود اختیارات به فرماندهان ، روسا و مدیران خواهد بود 

ماده ۱۱۸- فرماندهان ، روسا و مدیران می توانند در حدود اختیارات ، تنبیهات انضباطی مندرج در این آیین نامه را که اجرای آن مستلزم انجام تشریفات نیست ، نسبت به پرسنل متخلف در یگان یا قسمت تابعه خود مستقیماً به مرحله اجرا گذارند ولی اگر متخلف جزو یگان یا قسمت دیگر باشد ، باید تنبیه او را با ذکر علت از فرمانده ، رئیس یا مدیر یگان متبوع فرد متخلف درخواست نماید .
تبصره : هر گاه پرسنل به هر علت دیگری از قسمت خود به دور باشد و مرتکب تخلفی گردد ، فرمانده ای که در حوزه مسئولیت او تخلف ،ارتکاب یافته در صورت محرز بودن تخلف ، می تواند به علت بعد مسافت از قسمت سازمانی متخلف ، که اجرای مقررات موجب تاخیر در تنبیه متخلف می گردد ، با رعایت حدود اختیارات بر طبق مقررات نسبت به تنبیه متخلف اقدام و نتیجه را به قسمت وی اعلام نماید .
ماده ۱۱۹- به محض اینکه دستور تنبیهی صادر می شود ، مقامی که تنبیه را مقرر داشته است باید بدون تاخیر مراتب را به متخلف ابلاغ نماید .
تبصره : در مواردی که متخلف عهده دار نگهبانی یا پاسداری باشد ممکن است تنبیه او به بعد از خاتمه نگهبانی و یا پاسداری موکول گردد .
ماده ۱۲۰- تنبیهات پرسنل باید در سوابق خدمتی آنان منعکس گردد .
ماده ۱۲۱- هرگاه فرماندهان ، روسا و مدیران متوجه گردند اختیارات او از لحاظ اجرای تنبیهات به اندازه ای نیست که بتوانند تنبیه مناسبی نسبت به متخلف اعمال کند در حدود اختیارات ،متخلف را تنبیه نموده و نسبت به تنبیه بیشتر از اختیارات خود ، از مقام بالاتر تقاضا می نماید .
ماده ۱۲۲- فرماندهان ، روسا و مدیران قسمت های مستقل ( مانند گردان و تیپ ) می توانند از اختیارات مقام یک رده بالاتر استفاده نمایند .
ماده ۱۲۳- پرسنلی که از قسمتی به قسمت دیگر مامور می شوند برای تخلفاتی که مربوط  به انجام ماموریت آنان می باشد ، مستقیماً از طرف فرماندهان ، روسا و مدیران محل ماموریت تنبیه می شوند و در سایر موارد ، اجرای تنبیه مربوط به فرمانده ،مدیر یا رئیس اصلی آنان خواهد بود .
تبصره : در مورد ماموری به سازمان های کشوری ، اعمال تنبیه انضباطی موکول به اعلام تخلف از طرف سازمان کشوری به قسمت اصلی پرسنل متخلف بود و دستور تنبیه از طرف فرمانده مربوطه صادر می گردد .
ماده ۱۲۴- پرسنلی که در بیمارستانهای نیروهای مسلح تحت معالجه باشد هرگاه مرتکب تخلفی شود که مستلزم تنبیه انضباطی باشد ، مدیر بیمارستان چگونگی تخلف را به فرمانده ، رئیس یا مدیر مربوطه اطلاع داده و تقاضای تنبیه خاطی را نماید . اجرای تنبیه مقرره پس از بهبودی و رفع نقاهت  خواهد بود .
ماده ۱۲۵- پرسنلی که به بازداشت در بازداشتگاه تنبیه می شوند ، بدون خدمت بوده و تا پایان تنبیه نباید هیچ یک از وظایف مربوط  به شغل خود را انجام دهند .
ماده ۱۲۶- پرسنلی که به خدمت شبانه روزی در قسمت تنبیه می شوند ، پس از انجام خدمات محوله باید در قسمت مربوطه باقی بمانند .
ماده ۱۲۷- برای پرسنل از درجات ستوانی داخل به بالا و معادل آن که به بازداشت در بازداشتگاه تنبیه می شوند ، نگهبان گمارده نمی شود و مجاز به استفاده از لباس نظامی خواهند بود .
ماده ۱۲۸- برای پرسنلی که به بازداشت در بازداشتگاه تنبیه و به مناسبت اهمیت تخلف و یا به موجب اوامر صادره باید تحت مراقبت قرار گیرند یا به دستور مقامات قضایی بازداشت و زندانی می گردند بایستی نگهبان گمارده شود .
تبصره : مشمولین این ماده در تمام مدتی که در بازداشتگاه می باشند مجاز به استفاده از لباس نظامی نمی باشند .
ماده ۱۲۹- ایام بازنشستگی پرسنل وظیفه که در طی خدمت مقرره به بازداشت در بازداشتگاه تنبیه می شوند ، جزو خدمت قانونی آنان محسوب نمی گردد .
ماده ۱۳۰- هر مقامی که تنبیهی را مقرر می دارد ، می تواند ضمن ابلاغ ، اجرای آن را تا مدت ۳ ماه به تعویق اندازد ، هرگاه در این مدت کسی که تنبیه شده است مرتکب تخلف دیگری نشود ، اجرا و اثرات تنبیه مذکور به کلی به کلی منتفی و در صورتیکه در مهلت مزبور ، مستوجب تنبیه دیگری نشود این تنبیه با تنبیه اول توماً اجرا خواهد شد . این مهلت فقط به متخلفینی داده می شود که دارای رفتار شایسته بوده و احتمال می رود از این فرصت استفاده نموده و خبط و خطای خود را با انجام خدمت جبران نماید .
تبصره ۱- هرگاه مجموع دو تنبیه از حدود مقرر در پیوست ای این آیین نامه تجاوز نماید در این صورت تنبیه در دو نوبت و به فاصله هشت روز اجرا خواهد شد .
تبصره ۲- لغو تمام یا قسمتی از تنبیه انضباطی که مقرر شده ، از طریق مقام تنبیه کننده ابلاغ می شود .
ماده ۱۳۱- تنبیه مرئوسین به کسر حقوق ، با توجه به نکات زیر عمل می گردد :
الف : کسر حقوق حداکثر به میزان یک پنجم ، حداکثر به مدت چهار ماه .
ب: موقعی این تنبیه اعمال شود که اثر آن بنا به تشخیص فرمانده ، رئیس یا مدیر از تنبیهات دیگر غیر از انتظار خدمت و بدون کاری بیشتر باشد .
ج: به ازاء هر روز غیبت غیر موجه ، کسر حقوق معادل وجوه دریافتی یک روز .
ماده ۱۳۲- تنبیه کنندگان می توانند نسبت به رفتار یا تنبیهاتی که به نا حق ، غیر قانونی درباره آنها مقرر شده ، اول به مقامی که تنبیه را تعیین نموده شکایت نمایند ، در صورت عدم رسیدگی به یک رده بالاتر از مقامی  که تنبیه را تعیین نموده شکایت نمایند ولی این شکایت باید انفرادی به عمل آمد و از طرف اشخاص دیگر یا به طور اجتماع نباشد و رونوشت آن را به مقام تنبیه کننده ارسال دارد .
تبصره : شکایت راجع به تنبیهات مانع از اجرای تنبیه مقرره نخواهد شد .
ماده ۱۳۳- شکایت راجع به تنبیهات فقط موقعی مجاز است که ۲۴ ساعت از اجرای تنبیه گذشته باشد و در این صورت شخصی شاکی باید از مقامی که تنبیه را مقرر داشته تقاضای ملاقات نموده و اعتراض خود را بیان نماید .
ماده ۱۳۴- مقاماتی که تنبیه را مقرر داشته اند ، می توانند حین اجرای تنبیه انضباطی چنانچه متخلف رفتار شایسته باشد از بقیه  یا قسمتی از تنبیه صرف نظر نمایند .
ماده ۱۳۵- رسیدگی به تخلفات پرسنل که فرمانده نیروی مربوطه برای آنان پیشنهاد محرومیت از ترفیع ، تنزیل درجه یا رتبه ، معافیت از خدمت یا اخراج از خدمت می دهد و همچنین رسیدگی به شکایت پرسنل از رده های بالاتر در امور خدمتی در هیئت های مندرج در مواد ۱۰۴ و ۱۰۵ قانون ارتش و هیئت های مشابه در ستاد فرماندهی کل قوا ، سپاه و نیروی انتظامی به عمل می آید .
تبصره : ذی نفع نسبت به آراء قابل اجرای هر دو هیات (هیات مندرج در مواد ۱۰۴ و ۱۰۵ قانون ارتش و هیات های مشابه در ستاد فرماندهی  کل قوا ، سپاه و نیروی انتظامی ) می تواند به مراجع صالحه قضایی تظلم نماید .

فصل چهاردهم

شکایات ، گزارشات و دادخواست ها

ماده ۱۳۶- هر فرد از پرسنل نیرو های مسلح می تواند از اعمال و رفتار غیر قانونی فرماندهان و روسا و مدیران و سایر مقامات نسبت به خود به طور کتبی یا شفاهی با رعایت مقررات این فصل شکایت نماید .
ماده ۱۳۷- در صورتی که شکایت کتبی باشد ، باید شاکی با ذکر مشخصات خود آنرا امضاء در غیر این صورت به آن ترتیب اثر داده خواهد شد .
ماده۱۳۸- شکایت باید از طریق سلسله مراتب به عمل آید . چنانچه موضوع شکایت مربوط به فرمانده ، رئیس یا مدیر مستقیم شاکی باشد ، ابتدا شکایت به وی ارسال و در صورت عدم رسیدگی ، شاکی می تواند مراتب را با مدارک مستند و با رعایت مقررات مواد ۱۰۴ و ۱۰۵ قانون ارتش و مقررات مشابه در سپاه و نیروی انتظامی به مبادی ذیربط ارسال دارد .
ماده ۱۳۹- رسیدگی به شکایات واصله نباید به اشخاص یا مقامی که ، از آنها شکایت شده است احاله گردد ، شکایت از جانب شخص دیگر و شکایت دسته جمعی و همچنین شکایت از سخنی تنبیه انضباطی اعمال شده  در مواردیکه در حدود اختیارات تنبیه کننده بوده است ممنوع می باشد .
ماده ۱۴۰-پرسنل نیروهای مسلح مجاز نمی باشند هنگام عهده دار بودن پاسداری ،آمادگی و نگهبانی و همچنین حین آموزش مبادرت به شکایت نمایند مگر آنکه مورد سوال قرار گیرند .
ماده ۱۴۱- در مورد شکایات واصله حداکثر تا یک ماه  باید رسیدگی و پاسخ به شاکی داده شود .
ماده ۱۴۲- چنانچه از رسیدگی به شکایات معلوم شود که موضوع شکایت بی اساس بوده و ارسال آن مبنی بر  سوء نیت بوده است بر حسب مورد ، شاکی تنبیه یا تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت . چنانچه مشخص شود که شکایت بر حق بوده فرمانده ، رئیس یا مدیر ،نباید برای شاکی ایجاد مشکل نماید .
ماده ۱۴۳- در کلیه قسمت ها از رده گروهان به بالا باید دفتر به منظور ثبت کلیه شکایات و نتیجه رسیدگی  به آنها ( برابر جداول شماره ۱ پیوست ) وجود داشته باشد این دفاتر در موارد لزوم به وسیله فرماندهان ، مدیران و روسا و بازرسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
ماده ۱۴۴ – هر فرد از پرسنل نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دارد در صورت اطلاع از وقوع توطئه یا خرابکاری در سازمان های مسلح جمهوری اسلامی ایران ، حیف و میل وسائل نظامی و اموال دولتی . سوء استفاده از اعتبارات مالی و نظایر آن مبادرت به گزارش نموده و آنرا بدون رعایت سلسله مراتب بر حسب مورد به مقامات و سازمان های ذیربط در نیرو های مسلح منعکس نماید .
تبصره – در صورتیکه گزارش درباره ارسال خبر مربوط به سوء قصد ،خرابکاری ،جاسوسی و یا امور امنیتی در بخش های نیرو های مسلح باشد از نظر اهمیت موضوع بایستی مستقیما ً سازمان حفاظت اطلاعات یگان خود را در جریان قرار دهد .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :
telegram آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح مواد ۱۰۹ تا ۱۴۴instagram آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح مواد ۱۰۹ تا ۱۴۴
دالنود اپلیکیشن دادورزیار :

android آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح مواد ۱۰۹ تا ۱۴۴

 

پست های مرتبط

کارشناس حقوقی سایت

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز