پرسش و پاسخ حقوقی رایگاندسته بندی: سوالاجاره دادن ملک ورثه‌ای بدون اذن
Farzin 2 ماه قبل

با عرض سلام و احترام؛
پدر بنده که چند ماه پیش فوت کردن ملک مسکونی و مغازه تجاری اونو با شخصی بصورت سه دانگ سه دانگ شریک بودن که بصورت مبایعه‌نامه بنگاهی و محضری بوده، که خواهر و برادرم که ۱۱ سالشه درش زندگی میکنن، و قبل از فوت پدر به اندازه سه دانگ دوم اجاره ماهیانه به شریک پرداخت می‌شد، که با اجاره مغازه بصورت تهاتر انجام می‌گرفت بعداز اختلاف فی‌مابین شریک ملک اقدام به طرح دعوی حکم تخلیه ملک کرد که با پیگیری منجر به رد دعوی گردید، و الان دوباره رفته به همون طریق طرح دعوی حکم تخلیه ملک رو به طرفیت خواهرم کرده.
با این توضیحات و اینکه به مدت ۲ سال مغازه تجاری رو بدون اذن پدرم و الان ورثه اجاره داده و یک ریال هم نه از ودیعه ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیونی سال قبل و سال جدید و اجاره‌بهای این دوسال رو پرداخت نکرده.

۱_ آیا طرح دعوی مجدد حکم تخلیه که مراحل دادرسیش طی شده و منجر به رد دعوی گردیده اعتبار امر مختومه رو نداره؟

و ۲_ آیا طرح دعوی ذکر شده صرفاً بنام و به طرفیت خواهرم که عرض کردم در ملک مذکور با برادرم زندگی میکن بدون اینکه مابقی ورثه یعنی بنده و خواهر دیگرم و برادر ۱۱ سالمون که صغیر محسوب میشه و هنوز حکم قیومیتش صادر نشده درسته؟

و ۳_ آیا ما میتونیم شکایت انتقال و اجاره مال مشاع رو به طرفیت شریک و شخص مستأجر که بنابراین که حدود ۵ ساله که تو مغازه مذکور مستأجره و اطلاع و آگاهی کامل از شراکتی و مشاع بودن ملک رو داره انجام بدیم؟

ضمن عذرخواهی فراوان بابت طولانی شدن پرسش و گرفتن وقت ارزشمند حضرات، بنده و برادر معصوم و کوچیکی که اجحاف شده در حقش از بزرگواری و صبر شما بابت پاسخگویی و راهنماییتون کمال تشکر رو داریم، ممنون و سپاسگزار 🙏🙏🙏