وکیل آنلاین

رأی شماره ۴٣۶ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بخشنامه شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠۶ ـ ١٣٨٩/١٠/١ فدراسیون کونگ فو

رای-شماره-۴۳۶

 شماره -٩٠/٩۴٧/ھـ ۶/۵/١٣٩۴ 

تاریخ دادنامه: ١٣٩۴/۴/١۵ شماره دادنامه: ۴٣۶ کلاسه پرونده: ٩۴٧/٩٠

مرجع رسیدگی: ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای حجت اله طالبی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠۶ـ١٣٨٩/١٠/١ فدراسیون کونگ فو.
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال بخشنامه شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠۶ـ ١٣٨٩/١٠/١ فدراسیون کونگ فو را خواستار شده و درجھت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
«احتراماً، اینجانب حجت اله طالبی دارنده حکم مربی گری از فدراسیون کونگ فو جمھوری اسلامی ایران به شماره ٠١٢٨ـ١٣٨٣/١١/١٣ به استحضار می رساند فدراسیون کونگ فو برابر بخشنامه مورخ ١٣٨٩/١٠/١ به شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠۶ به بھانه صدور احکام فنی جدید اقدام به ابطال احکام فنی قدیم الصدور کرده که در صورت عدم اجرای بخشنامه موصوف با ابطال احکام فنی قدیم به تبع آن احکام مربی گری نیز باطل می شود و ھمچنین جھت تعویض احکام فنی برابر نظام نامه پیوست به بخشنامه مذکور مبالغی ھنگفت دریافت می دارند. لذا از آن مقام مستند به اصل عطف به ماسبق نشدن قوانین و مغایرت بخشنامه و نظام نامه با قوانین موضوعه که اسناد
رسمی را نمی توان بدون وجه قانونی باطل کرد و تنھا می توان جعلی بودن آن را در محاکم ادعا نمود، با عنایت به مطالب فوق و مستند به بند ١ در قسمت الف و ب ماده ١١ قانون دیوان عدالت اداری که رسیدگی به موضوع موصوف در صلاحیت آن مرجع عالی قدر بوده تقاضای ابطال بخشنامه و نظام نامه فدراسیون کونگ فو و تأیید حکم فنی و مربی گری اینجانب را از آن مقام مورد استدعاست.
تا به یاری خداوند و ھمت شما بزرگواران من و امثال من بتوانیم به تعلیم و ترویج ھنر و فرھنگ اسلامی ایرانی در قالب سبک ورزشی رزمی ایرانی به جذب جوانان به ورزش و دوری آنان از ناھنجاری ھای اجتماعی و بلای خانمان سوز اعتیاد، خود کم بینی و… بپردازیم.»
شاکی به موجب لایحه تکمیلی که به شماره ١٠۵٠ـ١٣٩٢/٨/١٩ ثبت دفتر اندیکاتور ھیأت عمومی شده اعلام کرده است که:
«با سلام و تحیات:
به استحضار عالی می رساند کلاسه پرونده شماره ھـ/٩۴٧/٩٠ـ١٣٩٠/٩/١١ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با شکایت اینجانب حجت اله طالبی با عنوان درخواست ابطال دستورالعمل شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠۶ـ ١٣٨٩/١٠/١ صادره از فدراسیون کونگ فو که به طور غیرقانونی کلیه مدارک فنی و به تبع آن مربیگری تمام مربیان فدراسیون از جمله اینجانب را باطل اعلام کرده مفتوح است.
در بررسی ھای تکمیلی به عمل آمده مشخص گردید که یکی از علتھای اصلی صدور بخشنامه فوق که بنده به موجب ماده ۴ قانون مدنی تقاضای ابطال آن را کرده ام منبعث از بند ٢ دستورالعمل شماره ٣١/۴/٢٧٨ـ١٣٨٩/٨/١۶ مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت وزارت ورزش و جوانان جناب آقای رغبتی است که دقیقاً این بند از دستورالعمل فوق با صدور دادنامه شماره ۴۴٠ـ ۴٣٩ـ ١٣٩٢/٧/٨ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شده است. جھت تنویر اذھان قضات و تسھیل در دادرسی مربوطه بدین وسیله یک نسخه از روزنامه رسمی دادنامه اصداری آن دیوان به پیوست تقدیم می شود خواھشمند است مقرر فرمایند دادنامه تقدیمی در پرونده فوق مسبوق به سابقه گردد. از طرفی اوامر عالی را در مورد تسریع در رسیدگی و اقدامات قانونی با عنایت به محتویات پرونده برابر ماده ١٣ قانون دیوان عدالت اداری امر به ابلاغ فرمایند.»
متن بخشنامه مورد اعتراض به قرار زیر است:
ریاست محترم سبک
با سلام و تحیات
احترماً با عنایت به تدوین نظام نامه فنی و تخصصی فدراسیون که به زودی ابلاغ و از تاریخ ١٣٩٠/١/١ مفاد آن به اجرا گذارده خواھد شد. لازم است مسئولین محترم سبکھا و ھیأتھای تحت پوشش تمامی احکام شال کمربند قھوه ای و بالاتر را در اولویت نخست جھت صدور احکام فنی فدرال و یا احکام تطبیقی حداکثر تا تاریخ ١٣٨٩/١٢/١ کتباً به فدراسیون تحویل نمایند.
این احکام شامل: احکام تک امضای سبکی، دو امضای انجمن کونگ فو و فدراسیون ورزش ھای رزمی قبل از تأسیس فدراسیون کونگ فو بوده و ھزینه ھای مربوطه مطابق جدول ابلاغی سال ١٣٨٩ این فدراسیون خواھد بود. لازم به ذکر است در صورت نیاز ارائه احکام ماقبل از حکم مربوطه ضروری است.
بدیھی است ارائه ھر گونه حکمی پس از این تاریخ فاقد اعتبار از سوی این فدراسیون بوده و تمامی مسؤولیت عواقب آن بر عھده رئیس سبک و مسؤولین ھیأت ھا خواھد بود.

 رئیس فدراسیون
در پاسخ به شکایت شاکی، رئیس فدراسیون کونگ فو به موجب لایحه شماره ٢٨۴/٢۴/٢٣٨٩ـ ١٣٩٠/١٠/٢٧ توضیح داده است که:
«مدیر دفتر محترم ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری
با سلام:

احتراماً، عطف به نامه شماره پرونده ٩٠٠٩٩٨٠٩٠٠٠٧١٣٧٩ و شماره بایگانی ٩٠٠٩٠۴ و کلاسه دستی شماره٩٠٩۴٧/ھـ۴ موضوعدادخواست آقای حجت اله طالبی فرزند علیرضا از استان فارس ـ شھرستان لار به استحضار می رساند: به منظور ساماندھی مربیان تحت پوشش این فدراسیون و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و ارتقاء فنی افراد به درجات بالاتر به تمامی ھیأت کونگ فو استانھا و سبک ھای تحت پوشش ابلاغ گردید تا نسبت به ارسال تصویر احکام فنی افراد (کمربند قھوه ای و بالاتر) که با تک امضاء و قبل از تأسیس این فدراسیون (سال ١٣٨۴ (دریافت داشته اند اقدام لازم به عمل آید که متأسفانه نامبرده از ارائه حکم فنی خود امتناع کرده است. لازم به ذکر است که در نامه شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠٠۶ـ ١٣٨٩/١٠/١ اشاره ای به ابطال مربیگری نکرده است و ادعای نامبرده کذب محض می باشد.
لذا با توجه به این که ایشان در متن دادخواست اعلام داشته که مبالغ ھنگفتی به فدراسیون پرداخت کرده است لذا دستور فرمایند.خواھان اسناد پرداختی به حساب این فدراسیون را جھت بررسی و اعلام پاسخ ارسال نمایند و در صورت عدم ارسال اسناد مثبته به جھت اتھام وارده از سوی ایشان به این فدراسیون استدعا دارم با وی برخورد قانونی به عمل آید.»
ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می کند.
رأی ھیأت عمومی
مطابق بند ٣ ماده ٨ قانون سازمان تربیت بدنی ایران مصوب سال ١٣۵٠ ،ایجاد ھماھنگی در فعالیتھای مربوط به تربیت بدنی و تفریحات سالم در آموزشگاھھا، دانشگاھھا، مؤسسات آموزش عالی، باشگاھھا و فدراسیونھا و ھیأتھای ورزشی و دیگر مراکز تربیت بدنی و تفریحات سالم از جمله وظایف شورای سازمان تربیت بدنی اعلام شده است. نظر به این که رئیس فدراسیون کونگ فو برایصدور بخشنامه مذکور مجوز قانونی نداشته است، با توجه به مراتب و با لحاظ رأی شماره ۴۴٠ و ۴٣٩ـ ١٣٩٢/٧/٨ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه مورد شکایت خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات صادر کننده است و مستند به بند ١ ماده ١٢ و ماده ٨٨ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ ابطال می شود.
رئیس ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدجعفر منتظری

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :
telegram رأی شماره ۴٣۶ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بخشنامه شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠۶ ـ ١٣٨٩/١٠/١ فدراسیون کونگ فوinstagram رأی شماره ۴٣۶ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بخشنامه شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠۶ ـ ١٣٨٩/١٠/١ فدراسیون کونگ فو
دانلود اپلیکیشن دادورزیار :

android رأی شماره ۴٣۶ ھیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بخشنامه شماره ٢٨۴/١٢/٢٩٠۶ ـ ١٣٨٩/١٠/١ فدراسیون کونگ فو

افزودن یک دیدگاه