وکیل آنلاین

آیین نامه اجرایی نحوه برگزاری دوره ھای آموزشی حین خدمت ضابطان نظامی

آیین نامه اجرایی نحوه برگزاری دوره ھای آموزشی حین خدمت ضابطان نظامی

شماره ١٠٠/۴۴۶٠۵/٩٠٠٠ – ١٨/٩/١٣٩٧ 

جناب آقای اکبرپور

رئیس محترم ھیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

تصویر آیین نامه اجرایی شماره ٩٠٠٠/۴۴۵٩٧/١٠٠ مورخ ١٣٩٧/٩/١٨ ریاست محترم قوه قضائیه درخصوص «نحوه برگزاری دوره ھای آموزشی حین خدمت ضابطان نظامی» جھت درج در روزنامه رسمی به پیوست ایفاد می گردد.

مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ محسن محدث

شماره ١٠٠/۴۴۵٩٧/٩٠٠٠ ١٨/٩/١٣٩٧

آیین نامه اجرایی نحوه برگزاری دوره ھای آموزشی حین خدمت ضابطان نظامی

در اجرای ماده ۶٠۴ قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب ١٣٩٢ و بنا به پیشنھاد رییس سازمان قضایی نیروھای مسلح،«آیین نامه نحوه برگزاری دوره ھای آموزشی حین خدمت ضابطان نظامی» به شرح مواد آتی است.

ماده١ـ واژگان به کار رفته در این آیین نامه به شرح زیر می باشد:

الف ـ دژبان: مأموران دژبان نیروھای مسلح؛

ب ـ کارت: کارت ویژه ضابطان نظامی؛

پ ـ سازمان: سازمان قضایی نیروھای مسلح؛

ت ـ نیروھای مسلح: ستاد کل نیروھای مسلح، ارتش جمھوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمھوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروھای مسلح و سازمان ھا و شرکت ھای تابعه و وابسته.

ث ـ ضابطان نظامی: مأمورانی ھستند که پس از کسب مھارت ھای لازم و اخذ کارت تحت نظارت و تعلیمات دادستان نظامی و دیگر مقامات قضایی مربوط برابر قوانین و مقررات انجام وظیفه می کنند.

ج ـ دوره ھای آموزشی: مجموعه آموزش ھایی است که برای کسب مھارت ھای لازم و ایفای وظایف قانونی برای ضابطان نظامی برگزار می شود.

ماده٢ـ مأموران زیر در صورت داشتن شرایط قانونی، ضابط نظامی محسوب می شوند:

الف ـ دژبان؛

ب ـ مأموران حفاظت اطلاعات نیروھای مسلح در چھارچوب مأموریت ھا و وظایف قانونی؛

پ ـ مأموران بازرسی و قضایی نیروھای مسلح؛

ت ـ مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محوله ضابط نظامی محسوب می شوند؛

ث ـ رؤسا، معاونان و مأموران زندان ھا و بازداشتگاه ھای نظامی در امور مربوط به زندانیان نظامی؛

ج ـ مأموران حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات نسبت به جرایم کارکنان وزارت مزبور که در صلاحیت رسیدگی سازمان قضایی است.

چ ـ فرماندھان، افسران و درجه داران آموزش دیده نیروی انتظامی؛

تبصره ـ افسران و درجه داران نیروھای مسلح در صورت عدم حضور سایر ضابطان نظامی در جرایم مشھود ضابط نظامی می باشند.

ماده٣ـ مأموران فاقد کارت، جز در موارد تبصره ماده«٢ «این آیین نامه، ضابط نظامی محسوب نمی شوند. انجام تحقیقات یا ھر نوع اقدامی از سوی اشخاص فاقد کارت به عنوان ضابط ممنوع و بدون اعتبار است.

ماده۴ـ یگان مربوط در نیروھای مسلح مستقر در استان و ھمچنین وزرات اطلاعات موظفند به تعداد کافی برای انجام وظایف مربوط به امور ضابطان نظامی افراد واجد شرایط مورد نیاز را تأمین و برای آموزش به سازمان قضایی نیروھای مسلح استان معرفی کنند. دادستان ھای نظامی استان موظفند حداکثر ھر شش ماه یک بار وضعیت ضابطان، کمبودھا و نیازھای آنان را برای انعکاس حسب مورد به فرماندھان و رؤسای یگان مربوطه و سایر مراجع ذی ربط به رییس سازمان قضایی نیروھای مسلح اعلام نمایند تا در جھت ھماھنگی و پیگیری لازم اقدام نمایند.

ماده۵ ـ سازمان مکلف است دوره ھای آموزش خاص ضابطان نظامی را با لحاظ اھداف زیر طراحی کند:

الف ـ ارتقاء دانش حقوقی ضابطان نظامی؛

ب ـ توانمندسازی و افزایش مھارت شغلی ضابطان نظامی؛

پ ـ افزایش سرعت و دقت در رسیدگی ھای کیفری؛

ت ـ آموزش مھارت ھای رفتاری ویژه ضابطان نظامی.

ماده۶ ـ از طریق دوره ھای آموزشی مربوط، دانش آموختگان باید به توانایی ھای لازم از جمله موارد زیر نائل گردند:

الف ـ توانایی تشخیص نحوه تفکیک جرایم مشھود از غیرمشھود؛

ب ـ تشخیص نوع وظایف و اختیارات آنان در جرایم مشھود و غیرمشھود؛

ج ـ توانایی تشخیص مسئولیت ھای کیفری و مدنی ناشی از اعمال زیان بار ضابطان؛

د ـ توانایی و شناخت لازم جھت ھمکاری و تعاون با سایر مراجع قضایی در امور کیفری؛

ه ـ شناخت ادله اثباتی جرم و آثار آن؛

و ـ جایگاه دادستان و سایر مقامات و مراجع ذیربط قضایی؛

ز ـ انواع ضابطان و ارزش قانونی گزارشھای آنان.

ماده٧ـ تعیین مدت و ساعت دوره، دروس و سرفصل ھای آموزشی، تدوین متون آموزشی با توجه به نیازھای ضابطان و نیز تعیین حد نصاب نمره قبولی در آزمون برعھده سازمان است.

ماده٨ ـ برگزاری آموزش ھای موضوع این آیین نامه و صدور گواھینامه گذراندن دوره آموزشی به عھده سازمان قضایی استان است.

ماده٩ـ در صورت ضرورت و عدم لزوم برگزاری دوره ھای آموزش حضوری با توجه به سوابق تحصیلی و خدمتی افرادی که به عنوان ضابط نظامی در نظر گرفته شده اند، با پیشنھاد یگان و دستگاه ھای مربوط و موافقت سازمان دوره ھای آموزشی ویژه ضابطان نظامی به صورت غیرحضوری برگزار می شود.

ماده١٠ـ در پایان ھر دوره آموزش، آزمون برگزار خواھد شد و به قبول شدگان، گواھینامه گذراندن دوره آموزش ضابط نظامی داده می شود.

ماده١١ـ برای مأمورانی که پس از قبولی در آزمون گواھینامه گذراندن دوره آموزشی را کسب می کنند، کارت ضابط نظامی صادر می شود.

ماده١٢ـ کارت به صورت متحدالشکل توسط سازمان تھیه و به دادسراھای نظامی استان ھا ابلاغ می شود.

ماده١٣ـ کارت حاوی عکس، درجه یا رتبه، یگان خدمتی، استان محل خدمت، نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، شماره ضابط، تاریخ صدور، حوزه قضایی مربوط و مدت اعتبار است که به امضای دادستان نظامی استان می رسد.

تبصره ـ ملاحظات امنیتی در تولید، صدور، نگھداری سوابق و مندرجات کارت حسب مورد با پیشنھاد حفاظت اطلاعات، وزارت اطلاعات، یگان نظامی و انتظامی مربوط با موافقت سازمان لحاظ می شود.

ماده١۴ـ مدت اعتبار کارت از تاریخ صدور سه سال شمسی است و به پیشنھاد یگان خدمتی از سوی مرجع صادرکننده کارت، قابل تمدید است.

تبصره١ـ تمدید کارت با لحاظ ارتقاء سطح مھارتھا منوط به شرکت مستمر ضابطان در دوره ھای آموزشی حین خدمت می باشد.

تبصره٢ـ به منظور تمدید اعتبار کارت حداقل دو ماه قبل از پایان اعتبار، یگان خدمتی ضابط، تمدید اعتبار آن را به مرجع صادرکننده پیشنھاد می دھد.

تبصره٣ـ در صورت ھرگونه تغییر در مشخصات ضابط نظامی با اعلام یگان خدمتی نسبت به تعویض کارت اقدام خواھد شد.

ماده١۵ـ مرجع آموزش ضابطان نظامی می تواند به کسانی که در برنامه آموزشی ضابطان شرکت کنند ولی نمره قبولی کسب ننمایند، دو ماه مھلت دھد تا خود را برای آزمون مجدد آماده کنند و در صورت قبولی، گواھی گذراندن دوره آموزشی و قبولی در آزمون صادر نماید و در صورت عدم قبولی باید به دستگاه متبوع آنان اعلام گردد یا از ضابط بودن آنان صرف نظر شود و یا حداقل پس از یکسال در صورت احراز آمادگی جھت آزمون (سوم) معرفی شوند.

ماده١۶ـ چنانچه ضابط نظامی فاقد شرایط قانونی گردد به تشخیص دادستان نظامی استان و تأیید رئیس سازمان قضایی نیروھای مسلح استان نسبت به ابطال کارت وی اقدام خواھد شد.

تبصره ـ در مواردی از قبیل بازنشستگی، فوت، اخراج، از دست دادن صلاحیت و یا تغییر سمت و انتصاب ضابطان در مشاغلی که بنا به تشخیص سازمان متبوع نیازی به ضابط بودن آنان نباشد، کارت باید توسط سازمان متبوع اخذ و جھت ابطال به مرجع صادرکننده تحویل گردد.

ماده١٧ـ در صورت انتقال ضابط از یک حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر، استمرار انجام وظایف ضابطیت منوط به تأیید دادستان و صدور کارت در حوزه جدید خواھد بود.

ماده١٨ـ ھزینه ھای آموزش ضابطان نظامی از قبیل حق الزحمه استادان، تھیه و تدوین متون آموزشی و وسایل کمک آموزشی، از محل اعتبارات سازمان تأمین می شود.

ماده١٩ـ سازمان با ھمکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه باید با ھماھنگی دستگاه ھای مربوط و رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی، بانک اطلاعات ضابطان نظامی را به گونه ای که مقامات قضایی مرتبط با ضابطان نظامی و ھمچنین سازمان متبوع آنان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، در سامانه مدیریت پرونده قضایی (CMS) پیش بینی و ایجاد نماید.

ماده٢٠ـ این آیین نامه در ٢٠ ماده و ۶ تبصره توسط رئیس سازمان قضایی نیروھای مسلح و با ھماھنگی ستاد کل نیروھای مسلح تھیه و در تاریخ ١٣٩٧/٩/١٨ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

رئیس قوه قضاییه ـ صادق آملی لاریجانی

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز