پرسش و پاسخ حقوقی رایگانربا، تحصیل مال نامشروع، خیانت در امانت
مجید علینقی 2 سال قبل

بنده در سال 94، بعنوان مهندس ناظر یک پروژه هشت واحدی بودم که مالک آن در حین ساخت مشکل مالی پیدا کرد و به بنده پیشنهاد خرید داد و بنده در چندین مرحله به ایشان مبالغی پرداخت کردم و خرید فوق را بصورت شفاهی انجام دادیم و هیچ مبایعه نامه ای بین ما مکتوب نگردید و بصورت شفاهی بعد از اتمام ساختمان، قرار بر این شد که واحدهای خرید شده را مشخص کنیم.
در تاریخ 17/5/94 ، مبلغ چهل میلیون تومان به ایشان بصورت دستی پرداخت کردم و ایشان سه دانگ بنام بنده، وکالت سند قطعی دادند. در تاریخ 14/7/94، مالک اذعان داشت که از فروش منصرف شده و خواهان باطل کردن وکالت سه دانگ سند قطعی شد که بنده هم همین کار را انجام دادم و وکالت فوق را باطل کردم و بابت چهل میلیون پرداختی، از ایشان یک فقره چک دریافت کردم.
در تاریخ 8/9/94، مالک مجددا اعلام کرد که قصد فروش دارد و مبلغ 57 میلیون به حساب ایشان واریز کردم و وکالت سند قطعی سه دانگ را دریافت کردم و چک 40 میلیون تومانی را نیز به مالک عودت دادم.
در تاریخ 17/1/95، مبلغ 29 میلیون تومان به حساب ایشان واریز کردم. البته قرار بر واریز 40 میلیون تومان بود که 11 میلیون بابت دستمزد خودم و سایر مهندسین ناظر (معماری و تاسیسات) کسر گردید و وکالت دو دانگ سند قطعی را از خریدار دریافت نمودم.
و در نتیجه تا تاریخ 17/1/95، بنده از خریدار، وکالت پنج دانگ سند قطعی دریافت نمودم. و در 17/8/95 با توجه به توافقات شفاهی صورت گرفته، مبلغ 40 میلیون دیگر به حساب ایشان واریز نمودم.
بعد از اتمام ساختمان، متوجه شدم که مالک، تمامی واحدها را پیش فروش کرده است و خریداران در ملک مستقر شده اند و متواری گشته است. بنده در تاریخ 20/12/97 از طریق وکالت پنج دانگ، اقدام به دریافت سند قطعی نمودم و جهت حل و فصل مشکل پیش آمده، جلسه ای با خریداران واحدها داشتم و اعلام کردم که اگر پول پرداختی به مالک را خریداران پس دهند حاضر هستم سند را به نام مالک برگردانم.
در تاریخ 28/10/1400 خریداران واحدها از بنده و مالک شکایتی تحت عنوان تنظیم سند رسمی اعاده کردند و بنده نیز دعوای متقابل تحت عنوان خلع ید مشاعی نمودم. در رای دادگاه بدوی، با توجه به استعلام صورت گرفته از ثبت اسناد (پنج دانگ به نام بنده و یک دانگ به نام خریدار) دادگاه رای به خلع ید مشاعی به نفع بنده نمود.
حال مالک، لایحه ای تحت عنوان ربا به دادگاه تجدید نظر ارسال کرده است و بنده را تهدید به طرح دعوای کیفری تحت عنوان ربا و تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت، نموده است.
مالک در لایحه اعتراضی، بیان نموده که وکالت های سند قطعی را بعنوان ضمانت ربا به بنده داده، و همچنین پنج عدد فیش واریزی به حساب بنده اعلام نموده تحت عنوان سود (ماهیانه 2.5 درصد) که سررسید فیشها نیز ماه به ماه با تاریخ وکالت مورخ 17/5/94، همخوانی دارد و اعلام کرده در این خصوص شاهدانی دارد.
همچنین مالک اظهار داشته که بعد از ارائه وکالت، خودش امور ساخت را به اتمام رسانده (کپی قرارداد انشعابات برق) و بنده هیچ اقدامی بابت دریافت مورد وکالت انجام نداده ام.
همچنین مالک اظهار داشته که طبق قوانین حقوق نظام مهندسی ساختمان، مهندس ناظر به هیچ وجه امکان معامله با مالک را ندارد که بنده همکنون متوجه این موضوع شدم.
 
حال با این شرایط، به چه شکل میتوانم در دادگاه از خودم دفاع کنم.

1 پاسخ
عاطفه حقانی عضو سایت 2 سال قبل

با سلام 
جهت ارائه مشاوره تخصصی حقوقی و حل موضوع . مشکل جنابعالی نیاز بع بررسی مدارک، قراردادها، وکالتنامه دارد 
پیشنهاد میکنم جهت اخذ اطلاعات بیشتر و مشاوره حضوری با شماره ۰۲۱۸۸۹۶۸۳۷۲ تماس حاصل فرمایید.