وکیل آنلاین

مکانیسم همکاری اقتصادی با ایران محور رایزنی روسیه و اروپا

روسیه-و-اروپا

مکانیسم همکاری اقتصادی با ایران محور رایزنی روسیه و اروپا

 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در حال رایزنی با اتحادیه اروپا در خصوص ایجاد مکانیسم ویژه همکاری اقتصادی با ایران است.

 

رباکوف روز چهارشنبه به خبرگزاری تاس افزود: شرکای اروپایی هنوز نتوانسته اند طرح مناسبی را برای اجرایی کردن و تنظیم حقوقی این مکانیسم بیابند.

وی افزود: به همین دلیل این مکانیسم همزمان با اجرای بسته جدید تحریم های آمریکا علیه ایران در روز 5 ماه نوامبر (14آبان) آغاز بکار نکرد.

دیپلمات ارشد روس خاطرنشان کرد: اما آنچه که اهمیت دارد اینکه اروپا این ایده را رها نکرده است و ما به رایزنی با مقام های اروپایی و دوستان ایرانی در این مساله ادامه می دهیم.

ریابکوف تصریح کرد: این یکی از اقدامات و رویکردهای مرکب ما و اتحادیه اروپا در دفاع از برجام و جلوگیری از نابودی آن است.

وی ادامه داد: ما به این سند پایبند هستیم و معتقدیم که وظیفه خود را انجام می دهد به این معنی که شفافیت در برنامه هسته ای ایران را در درجه عالی با تضمین تامین می کند.

وی در حال گفت که در بخش تامین امتیازات اقتصادی برای ایران در چارچوب برجام مسائلی وجود دارد و باید تلاش های خود را برای اینکه به هدف خود در این عرصه دست یابیم دو برابر کنیم.

گفتنی است، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که مکانیسم ویژه برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران تا «قبل از ماه نوامبر» آماده خواهد شد.

سیستم موسوم به اس.پی.وی (SPV) با هدف ادامه همکاری تجاری اتحادیه اروپا با ایران حتی با وجود تحریم های آمریکا طراحی شده است.

دیپلمات های اروپایی اس.پی.وی را ابزاری برای ایجاد یک سیستم تهاتری به منظور مبادله نفت ایران با کالاهای اروپایی بدون ردوبدل کردن پول توصیف کرده اند.

 

**روسیه به آمریکا پیشنهادی درباره لغو تحریم ایران نکرده است

ریابکوف در ادامه ادعای برخی رسانه ها مبنی بر اینکه روسیه به آمریکا و اسراییل پیشنهاد لغو تحریم های ایران در ازای خروج نیروهای ایرانی از سوریه را کرده است را رد کرد.

برخی رسانه های روسی به نقل از پورتال خبری انگلیسی زبان Axios مدعی شدند که گویا روسیه به آمریکا و رژیم صهیونیستی پیشنهادی درباره لغو تحریم ها علیه ایران در ازای خروج نظامیان ایرانی از سوریه ارایه کرده است.

ریابکوف گفت: من این خبرها را تایید نمی کنم.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به تازگی گفته بود که روسیه قدرت لازم برای خروج ایران از سوریه را ندارد.

پیشتر مقامات روسیه گفته بودند که ایران کشور مستقلی است و سیاست های مدنظر خود را دنبال می کند و نمی توان با فشار و زور این کشور را وادار به انجام کاری کرد.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

 

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز