وکیل آنلاین

طرح توسعه شناسایی سموم موادغذایی و محصولات کشاورزی اجرایی شد

سموم-موادغذایی

طرح توسعه شناسایی سموم موادغذایی و محصولات کشاورزی اجرایی شد

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، از اجرای طرح گسترش شناسایی و اندازه‌گیری میزان آلاینده ها و باقیمانده آفت کش ها و سموم در مواد غذایی و محصولات کشاورزی در قالب طرح ملی جامع ارتقای سلامت غذا خبر داد.

دکتر بهرام دارایی، با اشاره به پیشرفت توانایی در اندازه‌گیری میزان باقیمانده آفت کش ها و سموم در مواد غذایی و محصولات کشاورزی در ایران افزود: این طرح در مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو و با مشارکت مراکز علمی دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی معتبر اروپایی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: می خواهیم توانایی شناسایی و اندازه گیری باقیمانده سموم در مواد غذایی و کشاورزی مختلف را با روش‌های پیشرفته و دقیق دستگاهی و غربالگری در یک همکاری بین بخشی و بین المللی افزایش دهیم.

دارایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس استاندارد ملی با توجه به نوع روش دستگاهی موجود در قالب آزمایشگاه ها، آزمون 74 نوع سم به عنوان باقیمانده سموم اجباری است که این تعداد در کمیته ملی آتی به 88 سم قابل آنالیز با دستگاه هایی موسوم به جی سی/ام اس GC/MS افزایش خواهد یافت.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو اظهار داشت: 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، همدان، ارومیه، تبریز، کرمانشاه، مناطق آزاد قشم و چابهار توانایی آنالیز پیشرفته باقیمانده سموم تا بیش از 200 آفت کش را دارند.

دارایی افزود: آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو نیز می تواند بیش از 520 آفت کش را با دستگاه هایی موسوم GC/ECD-MS, GC/MS-MSو LC/MS-MS به طور همزمان آزمون کند‌.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تا سه هزار نوع آلاینده و باقیمانده مختلف در مواد غذایی اندازه گیری می شود، تاکید کرد: به سرعت در حال افزایش توانایی های اندازه گیری سموم و آلاینده های مختلف در مواد غذایی و محصولات کشاورزی هستیم.

به گفته مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، ایران نیز جزو کشورهای با توانایی خوب و مطلوب در پایش و اندازه‌گیری همزمان باقیمانده سموم و آفت کش ها در مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.

دارایی خاطرنشان کرد: ایران می تواند بیش از 58 نوع آنتی‌بیوتیک، 28 نوع هورمون و آزمون 12 نوع مایکوتوکسین و دیگر آلاینده ها مانند فلزات سنگین، نیتریت، نیترات و مواد شیمیایی خطرناک را با استفاده از روش های پیشرفته و روش های سریع شناسایی و اندازه گیری کند و در آینده نزدیک نیز می تواند به اندازه گیری هزار باقیمانده و آلاینده مختلف موادغذایی دست یابد.

وی در درباره میزان باقیمانده سموم روی میوه ها و صیفی جات مانند سیب و خیار نیز گفت: در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد و مردم می توانند با اطمینان این محصولات را مصرف کنند اما به طورکلی مصرف سم در هر دو مورد خیار بوته ای و گلخانه ای بالا است و لازم است میزان باقیمانده آن به ویژه قارچ کش ها کنترل شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه