وکیل آنلاین

شرط استخدام داشتن داشتن سوءپیشینه است

سوءپیشینه

شرط استخدام داشتن داشتن سوءپیشینه است

کار خیر برای زندانیان این بار متفاوت تر از گذشته و در قالب اشتغالزایی برای این افراد در مجموعه کارخانجات تولید محصولات خوراکی رقم خورده است تا بسیاری از مجرمان در زمان حبس یا پس از آزادی امیدی برای ادامه روند عادی زندگی و حفظ خانواده داشته باشند.

چندسالی است که دست های خیر برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد به شکل های گوناگون درهم گره خورده و افراد و انجمن های خیریه مختلف مشغول جمع آوری کمک های مردمی برای اقدام بسیار نیکو و خیرخواهانه آزادی زندانیان و بازگشت پدران و همسران به آغوش خانواده هستند.

بازگشت زندانیان به جامعه کار بسیار نیکویی است اما بسیاری از این افراد پس از آزادی از زندان به دلیل نگاه های اجتماعی و تفکرات محتاطانه دریافتن شغلی مناسب و ورود به بازار کار ناامید می شوند؛ مساله ای که علاوه بر معیشت خانوار مسائل روحی روانی عدیده ای به دنبال دارد تا حدی که بسیاری از آنان به خاطر بیکاری و نبود درآمدزایی و توان اقتصادی و تبعات آن دوباره به دنیای جرم بازمی گردند.

در این میان گروهی تولیدی در گوشه ای از شهر مقدس مشهد دست به ابتکاری زده اند و داشتن سوءپیشینه را برای استخدام در کارخانجات خود را شرط الزامی قرار داده اند.

علیرضا نبی مدیر این کارخانجات  گفت: افراد با جرم های متفاوت عمد و غیرعمد برای ما فرقی نمی کنند چه در حال گذراندن محکومیت باشند، چه محکومیت آنها تمام شده باشد، در این کارخانجات استخدام می شوند.

وی افزود: مساله مهم و متفاوت برای ما این است که فرد توبه کرده و بازگشته باشد؛ زندانی داوطلب کار می شود و سازمان زندان ها او را به ما معرفی می کند.

نبی گفت: زندانی پس از قرارگرفتن در محیط کار در شرایط و سالن ایزوله قرار می گیرد؛ به طوری که به مدت 6 ماه روزی 12 ساعت بدون تعطیلی کار می کند، این شرایط مشخص می کند که فرد تا چه حد علاقه به بازگشت و کار دارد و در صورت موفقیت از سوله ایزوله به سوله های دیگر منتقل می شود.

مدیر این کارخانجات افزود: این فرایندی است که تمام رسوبات ذهنی را از بین می برد.

وی به پرداخت حقوق و حق بیمه برای کارگران اشاره کرد و گفت: زندانیان در حال سپری کردن دوران محکومیت نیز تحت عنوان «زندان بازها» در این کارخانجات مشغول به کار می شوند و ساعت هفت و 30 دقیقه وارد محل کار شده و ساعت 20 و 30 دقیقه خود را به زندان معرفی می کنند.

مدیر این کارخانجات افزود: مجرمان به ارتکاب جرایم عمد از جمله قتل، نزاع دسته جمعی، سرقت مسلحانه، خفت گیری، محارب و شرارت و جرایم غیرعمد شامل مهریه، چک برگشتی و حوادث و تصادفات از جمله گروه هدف این کارخانجات برای اشتغال هستند.
نبی گفت: زنان سرپرست خانواده نیز بهترین همکاران این کارخانجات هستند، زنانی که حکم همسرانشان حبس ابد، اعدام یا بالای 30 سال حبس است و به تنهایی بار زندگی را به دوش می کشند، بدون اینکه جرمی انجام داده باشند و فقط به جرم اینکه مادرند و برای متلاشی نشدن زندگی، تلاش می کنند.

وی افزود: گروه چهارم تحت پوشش ما معتادان بهبود یافته اند که پاک هستند و اگر پاک هم نباشند در مجاورت انسان های بزرگواری قرار می گیرند که پاک می شوند و این مساله به افراد فرصت دوباره ای برای بازگشت و امیدواری می دهد.

این نیکوکار مشهدی اظهار داشت: طی 15 سال و با شروع از 15 نفر، امروز دو شرکت در مشهد و یک کارخانه در مینودشت گلستان فعال است و در حال حاضر هزار نفر زیرمجموعه بنیاد خیریه این گروه تولیدی مشغول به کار هستند و کمک می گیرند.

نبی افزود: هرجا آسیبی مشاده می شود، حضور پیدا کرده و با کار افراد را درمان می کنیم و همچنین در حال حاضر کار را به 152 خانه ای برده ایم که زنان این خانوارها به دلیل اینکه یا همسرانشان را به خاطر اعتیاد از دست داده اند، یا افاغنه هستند که بچه دار شده اند یا زندانی اعدامی هستند و نمی توانند در محل کار حضور پیدا کنند.

وی به همکاری خیرین بسیاری با این کارخانجات و کارگران آن اشاره کرد و گفت: خیرین مقدمات ازدواج بسیاری از این افراد را فراهم کرده و در تهیه جهیزیه یا امورات مالی به آنها کمک می کنند.

نبی افزود: ایرانی های خارج از کشور نیز در راستای کمک به هموطنان خود به ما کمک کرده و صادرات ما را انجام می دهند و حتی در فروشگاه های خارج از کشور، خودشان شخصا محصولات تولیدی را پخش می کنند.

وی تاکید کرد: کمک های مالی به این کارخانجات کارگشا نیست و مردم در صورت مایل بودن به حمایت از این زندانیان باید محصولات آنها را خریداری کنند.

این استاد اقتصاد انگیزه خود را فعالیت خیرخواهانه عنوان کرد و گفت: یکی از اساتید در زمان فعالیت دانشگاهی گفت «جوری زندگی کن که اسمت با جسمت زیر خاک نرود» و این جمله انگیزه من برای ورود به کار خیر بود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز