وکیل آنلاین

دو کلید عبور از بحران ها

سوال-و-استیضاح

دو کلید عبور از بحران ها

 

استیضاح، سوال، گرچه حق قانونی نمایندگان مجلس به شمار می رود اما زمان سنجی آن نیز از موضوعات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد، کارشناسان براین نکته تاکید دارند که در شرایط حساس کنونی چنین اقداماتی راهگشای چالش ها نخواهد بود.

 

به گزارش گروه دانشگاه جلسه سوال از دکتر«حسن روحانی» رییس جمهوری در مجلس با طرح پنج پرسش ششم شهریور ماه برگزار شد. وضعیت قاچاق ارز و کالا، تحریم های بانکی، کاهش اشتغال و بیکاری مزمن، رکود و نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی از جمله محورهای مورد سوال نمایندگان مجلس بود که نمایندگان از پاسخ های رئیس جمهوری به این پرسش ها قانع نشدند.

قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ های روحانی در کنار استیضاح وزیران دولت در حالی از سوی نمایندگان مجلس دهم مورد پیگیری قرار گرفت که به اذعان مسئولان کشور از نظر اقتصادی و سیاسی در شرایط ویژه ای قرار گرفته است.

عهدشکنی و خروج ایالات متحده آمریکا از توافقنامه برجام، تحریم ها علیه ایران و تلاش دشمنان داخلی و خارجی کشور برای بی ثبات نشان دادن وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور وضعیتی است که به باور تحلیلگران، زمان مناسبی برای سوال از رئیس جمهوری در مجلس نبود.

خبرنگار گروه دانشگاه با هدف آگاهی از پیامدهای سوال از رئیس جمهوری و نقش وحدت و همدلی درگذر از پیچ تحریم ها با آیت الله «محسن غرویان» استاد حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین «محمدتقی فاضل میبدی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت وگو کرد.

این کارشناسان اگرچه بر حق نمایندگان مجلس در سوال از رئیس جمهوری به عنوان یک حق قانونی صحه گذاشتند اما معتقدند چنین اقدامی با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی کشور به صلاح نبود.

** پشت پرده سوال
آیت الله غرویان معتقد است: شواهد فراوانی از سیاسی بودن انگیزه های طرح و اجرای سوال از رئیس جمهوری حکایت می کند که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ویژه کشور، چنین اقدامی چندان به صلاح نبود.

وی در تحلیل خود از اقدام نمایندگان مجلس گفت: بنابر پیش بینی تحلیلگران سیاسی، نشانه های زیادی مبنی بر وجود برخی انگیزه های سیاسی در سوال از رئیس جمهوری وجود داشت که از مدت ها پیش سناریو و پروژه آن آغاز شده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به تحریم های غرب علیه ایران عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور بهتر بود در این تصمیم ملاحظاتی صورت می گرفت. به عبارت دیگر فشارهای بین المللی و مواضع ضد ایرانی و ضد نظام ایالات متحده آمریکا، کشور را در شرایط ویژه ای قرار داده است که بیش از هر چیز نیازمند آرامش و اتحاد است.

وی در ادامه به برخورداری نمایندگان مجلس از حق قانونی سوال از رئیس جمهوری اشاره و عنوان کرد: امکان قانونی نمایندگان ملت در سوال از رئیس جمهوری و استیضاح وزیران نشان دهنده آزادی و دموکراسی در جمهوری اسلامی است که بسیار مطلوب تلقی می شود.

آیت الله غرویان با اشاره به لزوم ایستادگی در برابر فشارها عنوان کرد که در چنین شرایطی سوال از رئیس جمهوری و پیامدهای آن به صلاح نبود و نباید رخ می داد.

این استاد حوزه ضمن اشاره به اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم حمایت از دولت تا پایان دوره گفت: خواسته یا ناخواسته دولت کنونی، دولتی قانونی با رای مردم و تنفیذ و تاکید مقام معظم رهبری بر سر کار است.

وی افزود: هیچ راهکار قانونی روشن تر از راهکارهای دولتی نداریم بنابراین همه مردم و مسئولان، نخبگان سیاسی و قوای دیگر نیز باید دولت را همانگونه که رهبری حمایت فرمودند، حمایت کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به رغم همه کاستی های موجود، بهترین و حکیمانه ترین راه برای برون رفت از مشکلات پشتیانی از دولت است تا دولت بتواند راه و کار خود را ادامه دهد.

** وفاق ملی، رمز عبور
حجت الاسلام فاضل میبدی نیز با اشاره به برخی چالش های اقتصادی کشور، از حق قانونی نمایندگان مجلس برای پرسش از رئیس جمهوری دفاع و عنوان کرد: سوال از رئیس جمهوری یا به تعبیر دیگر این نوع از اعتراض مدنی حقی است که افراد در برابر مسئولان خود از برخوردارند.

وی با اشاره به آرامش رئیس جمهوری در پاسخگویی به پرسش ها عنوان کرد: وجود برخی چالش های اقتصادی و سیاسی در کشور باعث شد شماری از نمایندگان به این شرایط معترض شده و تصمیم به سوال از رئیس جمهوری بگیرند که آقای روحانی در آرامش و با طمانینه به پرسش ها پاسخ دادند اگرچه برای برخی نمایندگان قانع کننده نبود.

** بهره گیری از ظرفیت نخبگان دانشگاه
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه، استفاده از ظرفیت های نخبگان و دانشگاه در حل مشکلات اقتصادی را پیشنهاد کرد و گفت: دولت می تواند در تصمیم گیری های اقتصادی از نظرات و راهکارهای تحلیلگران سیاسی و اقتصادی برجسته کشور که در دولت های قبلی به دلایلی از مسند تصمیم گیری ها کنار گذاشته شدند، استفاده و مشکلات را حل کند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی با اشاره به بهره گیری از احزاب، فعالان سیاسی و اقتصاددانان در تصمیم گیری، برنامه ریزی و سیاست گذاری های کشور گفت: برمسند نشستن مسئولان شرایطی را ایجاد می کند که آنان برخی مشکلات موجود در جامعه را یا ندیده یا فرصتی برای رسیدگی نداشته باشند بنابراین در چنین مواقعی احزاب، منتقدان، نخبگان و چهره های علمی و دانشگاهی در بیرون از فضای دولت باید حضور فعال داشته و با نقد منصفانه و کارآمد، وضعیت موجود را بررسی و به مسئولان در بهبود آن مشورت دهند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بحران و چالش ها زمانی خطرساز خواهد بود که در مسائل داخلی دچار اختلاف نظر و سلیقه باشیم. بنابراین دولت باید با یاری گرفتن از افراد خبره اختلافات را به کمترین میزان رساند.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی تصریح کرد: باید سر سفره همدلی اختلافات به کمترین میزان برسد چرا که در صورت داشتن وفاق ملی تحریم ها کمترین تاثیر را بر حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و روانی جامعه خواهد داشت.

بهره گیری از ظرفیت های نخبگان و بدنه دانشگاهی کشور در کنار تلاش برای برقراری وحدت و همدلی همواره دو اولویت مورد اشاره مسئولان ارشد دولت در ماه های گذشته بوده است. اکنون که سایه سنگین تحریم ها بار دیگر بر کشور سایه گسترده است، پیشه گرفتن چنین راهکارهایی برای عبور از موانع و مشکلات، از راهکارهای پیشنهادی بسیاری از فعالان دانشگاهی و تحلیلگران سیاسی است.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز