وکیل آنلاین

تعداد زندانیان مهریه در تهران کاهش یافت

زندانیان-مهریه

تعداد زندانیان مهریه در تهران کاهش یافت

رئیس کل دادگستری استان تهران، از کاهش تعداد زندانیان مهریه در پایتخت طی یک تا دو ماه گذشته خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی درباره آخرین وضعیت زندانیان مهریه در استان تهران با توجه به افزایش قیمت سکه در سال جاری اظهار داشت: در 6 ماهه ابتدایی امسال، تعداد زندانیان مهریه تاحدودی افزایش یافت اما بعد از بخشنامه اخیرالصدور رئیس قوه قضاییه و اقدامات متعددی که در این راستا انجام شد، در یک تا دو ماه اخیر تعداد این زندانیان سیر نزولی داشته است. 

این مقام عالی قضایی در دادگستری استان تهران، پذیرش اعسار مجدد محکومان مهریه، تعدیل اقساط مهریه متناسب با افزایش قیمت سکه و تذکر به دادگاه ها در نحوه اتخاذ تصمیم در خصوص زندانیان مهریه را از جمله اقدامات صورت گرفته در ماه های اخیر عنوان کرد. 

اسماعیلی تاکید کرد: پیگیری جدی زندانیان مهریه در ابعاد مختلف، کماکان در دستورکار واحدهای قضایی دادگستری استان تهران قرار دارد و پیش بینی می کنیم در ماه های آینده هم با کاهش این دسته از زندانیان (زندانیان مهریه) مواجه شویم. 

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه 24 مهر امسال به دنبال افزایش قیمت سکه و رشد تعداد زندانیان مهریه، طی بخشنامه ای به روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ کرد درخواست‌های تعدیل مهریه خارج از نوبت رسیدگی شود و مهلت تادیه سکه در پرداخت مهریه افزایش یابد.

در متن بخشنامه رئیس دستگاه قضا آمده است: نظر به برخی گزارش‌های واصله، تعدادی از محکومان تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین شده، به علت افزایش غیرمتعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین علت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند.

در این بخشنامه تاکید شده است: به این وسیله مقرر می دارد ترتیبی اتخاذ شود تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی، نسبت به درخواست تعدیل پرداخت مهریه که از سوی زوج تقدیم می‌شود رسیدگی و مهلت‌های تادیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌علیه افزایش داده تا به این ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری شود. 

عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران هم چهارم آبان امسال در نشستی با اشاره به بررسی‌ پرونده محکومان زندانی مهریه در تهران پیرو دستور ریاست قوه قضاییه اظهار داشت: طی هفته گذشته قضات ناظر زندان دادسرا با همه محکومان مهریه ملاقات و وضعیت تقدیم دادخواست اعسار و تعدیل اقساط مهریه توسط محکومان زندانی بررسی شد که از مجموع محکومان زندانی مهریه، تعداد زندانیانی که درخواست اعسار داده‌اند 68،5 درصد و کسانی که درخواست اعسار نداده‌ اند 11 درصد ‌و تعداد زندانیانی که درخواست اعسار آنها در حال اقدام است 20 درصد است.

دادستان تهران در رابطه با اظهارات زندانیان در خصوص توان پرداخت اقساط ماهانه، تصریح کرد: 86 درصد ‌توانایی پرداخت اقساط تا سقف 500 هزار تومان در ماه، ‌از 500 تا یک میلیون تومان 12،5 درصد‌ و از یک میلیون به بالا نیم درصد عنوان شد و در واقع محکومان زندانی حداکثر پولی که می‌توانند پرداخت کنند، یک میلیون تومان است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره اظهارات زندانیان در مورد توانایی پرداخت پیش قسط مهریه گفت: 16 درصد زندانیان مهریه توانایی پرداخت پیش قسط از یک تا 20 سکه و 3 درصد هم از 2 تا 10 سکه را دارند و 81 درصد زندانیان نیز توانایی پرداخت پیش قسط ندارند. 

دادستان تهران تاکید کرد: 94،5 درصد محکومان زندانی توان پرداخت مهریه را ندارند. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز