وکیل آنلاین

ایران عضو شورای بین المللی یکسان سازی الزامات ثبت دارو شد

ایران-عضو-شورای-بین-المللی

ایران عضو شورای بین المللی یکسان سازی الزامات ثبت دارو شد

 ایران به عنوان اولین عضو شورای بین المللی یکسان سازی الزامات فنی ثبت فرآورده های دارویی انسانی (ICH) در منطقه پذیرفته شد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه اعلام کرد که الحاق به این سازمان راه را برای صادرات دارو به دیگر کشورها تسهیل می کند.

بر اساس این گزارش، شورای بین المللی یکسان سازی الزامات فنی ثبت فرآورده‌های دارویی انسانی (ICH) با هدف یکسان سازی استانداردهای مربوط به کیفیت، اثربخشی، ایمنی و دیگر موارد مرتبط با ثبت داروها در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

این نهاد از سال 1990 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر دارای 16 عضو دائم و 28 عضو ناظر از بین کشورهای متعدد است. الحاق به شورای بین المللی یکسان سازی الزامات فنی ثبت فرآورده های دارویی انسانی و اعمال استانداردهای آن در فرآیندهای مختلف ثبت دارو، چه در بخش های نظارتی و چه در صنایع دارویی، موجب ارتقای کیفیت داروهای تولیدی در کشور شده و به ویژه راه را برای صادرات دارو به دیگر کشورها تسهیل می کند.

این گزارش می افزاید: الحاق به شورای بین المللی یکسان سازی الزامات فنی ثبت فرآورده های دارویی انسانی موجب تعامل موثرتر با دیگر نهادها و سازمان های نظارتی در سطح بین المللی می شود. همچنین الحاق به این شورای بین المللی، یکی از برنامه‌های مطالعات بالینی و مراقبت های دارویی (اداره کل دارو) است که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده حوزه دارویی ایران باید تا سال 1400 به عضویت این نهاد در آید.

به همین منظور و به دنبال برنامه ریزی ها و فعالیت های انجام شده از سال 95 کمیته الحاق به این مجمع در دستور کار قرار گرفته و در اوایل سال 97 در اداره کل دارو تشکیل شد.

به طور همزمان با تشکیل کمیته شورای بین المللی یکسان سازی الزامات فنی ثبت فرآورده های دارویی انسانی در سازمان غذا و دارو، تکمیل فرم های عضویت و ارتباط با دبیرخانه بسیج از سوی فوکال پوینت برنامه (دکتر محمود آل بویه) انجام و پیگیری شد و نمایندگان سازمان غذا و دارو به جلسه مجمع سالانه که در نوامبر 2018 در کشور آمریکا به منظور بررسی درخواست عضویت ایران برگزار شد، دعوت شدند.

بنابر این گزارش، اگر چه امکان حضور نمایندگان این کمیته در جلسه مجمع شورای بین المللی یکسان سازی الزامات فنی ثبت فرآورده های دارویی انسانی ایجاد نشد، اما درخواست عضویت ایران به عنوان عضو ناظر در جلسه مجمع این شورا مطرح و مورد تایید قرار گرفت.

بدون شک پذیرش ایران به عنوان عضو ناظر شورای بین المللی یکسان سازی الزامات فنی ثبت فرآورده های دارویی انسانی آغاز فعالیت های جدید درون بخشی و برون بخشی در حوزه دارویی کشور است و حمایت نهادهای دولتی، مجلس شورای اسلامی، شرکت ها، تولیدکنندگان دارو و انجمن‌های مرتبط تضمین کننده موفقیت این برنامه مهم خواهند بود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

منبع خبر : ایرنا

افزودن یک دیدگاه