وکیل آنلاین

آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح مواد ۱ تا ۵۰

ایین-نامه انضباطی

آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح مواد ۱ تا ۵۰

جهت دسترسی به فهرست کامل قوانین نیروهای مسلح کلیک کنید

فصل اول

تعاریف و کلیات

ماده ۱

نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران :

به ستاد فرماندهی کل قوا ، ارتش ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی و وزارت دفاع و سازمان های وابسته اطلاق می گردد . برای درخواست وکیل کلیک کنید.

ماده ۲ : فرمان 

تدابیر، دستورات و مصوبات شفاهی و کتبی مقام معظم فرماندهی کل قوا که در رابطه با نیرو های مسلح ابلاغ می گردد .

ماده ۳ : دستورات
کلیه تدابیر ، ابلاغیه ها خط مشی و روش جاری و دستوراتی که در رابطه با اداره امور یگان و سازمان در انجام ماموریت های محوله از طرف سلسله مراتب فرماندهی در نیرو های مسلح صادر می گردد .

برای مشاوره حقوقی تلفنی کلیک کنید .

ماده ۴ : فرماندهی

فرماندهی اختیاری است که یک فرد در خدمت به سبب شغل یا درجه و مسئولیتی که دارد در راستای انجام ماموریت های محوله به کار می برد ، فرمانده مسئول اداره پرسنل واحد خود بوده و تنها مقامی است که در قبال اعمالی که واحد او انجام و یا از انجام آن بازمانده است ، مسئولیت دارد .

ماده ۵ : سرباز 

کلیه اتباع ذکور دولت جمهوری اسلامی ایران که مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات قانون می باشند از بدو ورود به خدمت سرباز نامیده می شوند .

تبصره

عنوان افتخاری سرباز چنانکه مرسوم است برای کلیه پرسنل نیرو های مسلح در هر درجه و مقامی که باشد به کار می رود .

ماده ۶ : انضباط در نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران

التزام عملی به ولایت فقیه ، آداب و سنن و احکام اسلامی و تبعیت از فرامین مقام معظم فرماندهی کل قوا ، قوانین و مقررات و دستورات سلسله مراتب فرماندهان و روسا و مدیران .

تبصره۱ : دستور فرمانده
از ملزم ساختم افراد جمعی یگان به انجام و یا خودداری از انجام کلیه فعالیت هایی که برای وصول به هدف های تعیین شده یگان ضروری تشخیص داده می شود .

تبصره ۲

دستورات باید صریح ف روشن ، و قابل اجراء بوده و در حدود اختیارات و با رعایت قوانین و مقررات صادر گردد .

تبصره ۳

دستوری که دارای تمام یا یکی از جنبه های زیر باشد خیانت است و دستور دهنده و مجری آن خائن محسوب می شود .

(۱)دستور جاسوسی به نفع دشمن و یا دولت های بیگانه و یا گروه های داخلی و یا خارجی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران .

(۲)دستور حمله به موسسات و اجتماعات مجاز و هر گونه تشکیلات ملی ، دولتی و نیرو های مسلح و یا دستور خرابکاری در آنها .

(۳)دستور حمله به مراکز و تاسیسات و ادارات رهبری .

تبصره ۴

هرگاه دستوری که صادر می گردد خلاف شرع مقدس اسلام و فرامین مقام معظم فرماندهی کل قوا باشد قابل اجرا نبوده و دستور دهنده مسئول و قابل پیگرد است ضمن آنکه عدم اجرای این قبیل دستورات بازخواست نداشته و مصون از تعقیب خواهد بود .

ماده ۷

انضباط دارای دو جنبه است :

الف ) جنبه معنوی

ب) جنبه ظاهری

ماده ۸ : جنبه معنوی انضباط

جنبه معنوی انضباط در اثر ایمان و اعتقاد به خدا و مبانی دین مبین اسلام و انجام فرائض دینی و پایبند بودن به احکام و ارزش های اخلاق اسلامی ، احساس مسئولیت معنوی در قبال نظام حکومت اسلامی ، میهن و ملت ایثارگر ایران ، قانون و وظایف محوله ، اعتقاد به منطقی و عادلانه بودن مقررات و اعتقاد به فرماندهان ، روسا و مدیران و همکاران در پرسنل به وجود می آید . به طوری که اگر تمام نظارت ها  برداشته شود جنبه معنوی انضباط همچنان پا برجا و برقرار می ماند  جنبه معنوی انضباط ، پایه و اساس تربیت نیرو های مسلح مکتبی ، فداکار و وظیفه شناس را تشکیل می دهد .

ماده ۹ : انضباط ظاهری

جنبه ظاهری انضباط با حفظ احترامات و آراستگی ظاهری ، دقت در اجرای قوانین مقررات و دستورات تحقق می یابد .

ماده ۱۰

فرماندهان ، روسا و مدیران ، مسئول برقراری انضباط بوده و کلیه پرسنل تابعه موظفند برابر قوانین و مقررات آنان در برقراری انضباط یاری نمایند .

ماده ۱۱

به منظور ایجاد انضباط موثر ، ملاحظات زیر در نیرو های مسلح لازم الاجراء است .:

الف ) از هر گونه رفتار و گفتار توهین آمیز بایستی جلوگیری شود .

ب) دستور فرماندهان ، روسا و مدیران مربوط به وظایف نظامی و امور خدمتی می باشد باید به موقع از طرف مرئوسین به مورد اجرا گذارده شود .

پ) در زمان جنگ و شرایط عملیاتی که پرسنل ملزم به اجرای دستورات فرماندهان هستند ، هر آیینه مرئوس تشخیص دهد که دستورات صادره مغایر با دستورات مسلم شرع، فرامین مقام معظم فرماندهی کل قوا ، حاکمیت نظام و قوانین جمهوری اسلامی ایران از جمله قوانین و مقررات نظامی است می بایستی بلافاصله پس از ابلاغ با استدلال نظر خود را مبنی بر مغایرت دستورات صادره با موارد مذکور کتباً گزارش نماید . چنانچه فرمانده ، رئیس یا مدیر مجدداً دستورات خود را کتباً ابلاغ نمود ، مرئوس موظف به اجرای آن و همزمان گزارش موضوع به فرماندهان بالاتر و مراجع ذیربط (عقیدتی ، سیاسی و حفاظت اطلاعات بر حسب مورد ) خواهد بود ، در این صورت فرمانده ، رئیس یا مدیر جوابگوی مسئولیت های ناشی از عواقب ابلاغ دستور خود می باشد .

ماده ۱۲

اختیارات فرماندهان ، روسا و مدیران ناشی از مسئولیت  و وظایف محوله به آنان می باشد که قوانین مربوط و آیین نامه ها و دستور العمل ها حدود آن را تعیین می نماید . پرسنلی که مسئولیت و وظایف مقام بالاتر از درجه یا رتبه خود را به عنوان شغل سازمانی و یا ماموریت انجام می دهد از اختیارات مقام مزبور استفاده می نماید .

ماده ۱۳

قوام و صلاح نیروهای مسلح ایجاب می نماید که کلیه پرسنل در رعایت و تحقق اصول انضباط از طریق تذکر شفاهی و گزارش تخلفات به رده بالاتر تلاش پیگیر نموده و مسئولیت داشته باشد .

فصل دوم

اصول شرافت سربازی

ماده ۱۴

پرسنل نیروهای مسلح از هر درجه و رتبه ای که باشد مفتخر به عنوان سرباز ولی امر بوده و باید همواره اصول زیر را رعایت کنند ، رعایت این اصول اساس و پایه انضباط را پی ریزی نموده و اصول شرافت سربازی نامیده می شود و از زبان یک سرباز مسلمان و ایرانی به شرح زیر بیان می شود :

الف ) من یک سرباز ایرانی هستم که در اطاعت از خدا و رسول و ولایت فقیه به منظور حفظ نظام ، استقلال ، تمامیت ارضی کشور جمهوری اسلامی ایران و پاسداری از اسلام و دست آورد های انقلاب اسلامی و حمایت از مظلومین و مستضعفین جهان ( غیر معارض با اسلام ) تحت فرمان مقام معظم رهبری خدمت می کنم .

ب) من شهادت در راه خدا را فوز عظیم می دانم و آماده ام جان خود را در راه دفاع و حراست از اسلام ، نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران فدا کنم .

ج) من دستور فرماندهان ، روسا و مدیران خود را اطاعت می کنم .

د) من حفظ حیثیت و شرافت سربازی و اخلاق اسلامی را سر لوحه زنگی خود قرار می دهم .

ه) من اصول و مقررات حفاظتی را مد نظر داشته و در حفظ اسرار نظامی و دولتی کوشش می کنم .

و ) من از انجام هرگونه فعالیت سیاسی ممنوعه و وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی خودداری می نمایم .

ز)اموال و وسائل و اسنادی را که به من سپرده شده با نهایت دلسوزی و دقت نگه داری و حفظ خواهم نمود .

ح) من وظایف خود را با جدیت و صداقت انجام می دهم .

ط) در جنگ هیچگاه تسلیم دشمن نخواهم شد و تا قدرت جنگیدن باقی باشد به مقاومت ادامه خواهم داد .

ی) اگر دشمن اسیرم نماید با تمام توان به مقاومت خود ادامه خواهم داد ، هنگام اسارت به هر وسیله ای برای گریختن از دست دشمن و پیوستن به نیرو های خودی متوسل خواهم شد و به فرار دیگران که جز نیرو های خودی هستند کمک خواهم کرد .

ک) اگر دشمن اسیرم نماید هنگام بازپرسی توسط دشمن فقط نام – نام خانوادگی – درجه یا رتبه – شماره پرسنلی – و تاریخ تولد خود را خواهم گفت ، از پاسخ به هر سوال دیگری خودداری خواهم کرد و هیچگونه اظهاری (کتبی یا شفاهی ) علیه نظام اسلامی ، کشور ، ملت و نیرو های مسلح خود نخواهم نمود .

ل) در دوران اسارت نسبت به نظام اسلامی ، ملت ، میهن و نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همه همرزمان خود وفادار خواهم ماند ، هیچ گونه اطلاعی که به ضرر نظام ، کشور ، میهن باشد به دشمن نداده و در هیچ عملی علیه آنان شرکت نخواهم کرد . اگر نسبت به همکارانم که اسیر شده اند ارشدیت داشته باشم فرماندهی آنان را بر عهده می گیرم و اگر کسی یا کسانی دیگر ارشد باشند دستورات آنها را اطاعت نموده و با کلیه امکانات از آنان پشتیبانی  خواهم نمود .

م) من همواره نسبت به همکاران و همرزمان و عموم مسلمین صمیمی و مهربان بوده و نسبت به دشمنان اسلام و ستمگران سختگیر و سازش ناپذیر خواهم بود .

فصل سوم

اصول فرماندهی و سلسله مراتب

ماده ۱۵

فرماندهی کل نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران با مقام معظم رهبری (ولایت فقیه ) است فرماندهان ، روسا و مدیران در تمام سلسله مراتب در حدود اختیارات مصوب سازمانی از طرف معظم له ، فرماندهی ، ریاست و یا مدیریت خواهند شد .

ماده ۱۶

چنانچه مقام معظم فرماندهی کل قوا تمام و یا قسمتی از اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض فرمایند ، دستورات آن شخص در حدود اختیارات تفویض شده لازم الاجراء خواهد بود .

ماده ۱۷

ستاد فرماندهی کل قوا در طول ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ستاد نیروی انتظامی و در رده بالاتر از آنها است و بر حسب ماموریت و فرامین و تدابیر ابلاغی مقام معظم فرماندهی کل قوا انجام وظیفه می نماید .

ماده ۱۸

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران تابع قوانین و مقررات نیروهای مسلح بوده و بخشی از دولت است که مسئولیت پشتیبانی نیرو های مسلح را در قالب قوانین و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا بر عهده دارد .

ماده ۱۹

نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران از ستاد فرماندهی کل قوا ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و سازمان های وابسته تشکیل گردیده است ، عناصر و ترکیبات متشکله آن به شرح زیر می باشد :

الف ) ستاد فرماندهی کل قوا :

به مجموعه سازمان فرماندهی کل قوا و سازمان ها و دفاتر پیوسته و وابسته و قسمت هایی که بنا بر امور فرماندهی معظم کل قوا پشتیبانی آنها به ستاد فرماندهی کل قوا محول شده است اطلاق می گردد .

ب) ارتش جمهوری اسلامی ایران :

به مجموعه ستاد مشترک ، نیروی زمینی ، نیروی هوایی ، نیروی دریایی و سازمان وابسته به آنها اطلاق می گردد .

ج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی :

به مجموعه فرماندهی کل ، ستاد کل سپاه ، نیروی زمینی ، نیروی هوایی ، نیروی دریایی ، نیروی مقاومت بسیج و نیروی قدس و سازمان های وابسته به آنها اطلاق می گردد .

د)نیروی انتظامی :

به مجموعه شهربانی ، ژاندارمری ، و کمیته انقلاب اسلامی اطلاق می گردد .

ه) وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح :

به مجموعه وزارت دفاع و کلیه موسسات ، سازمان ها و شرکت های تابع آن اطلاق می گردد .

تبصره

دفتر عقیدتی  سیاسی فرماندهی کل قوا ، دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی کل قوا ، سازمان های عقیدتی سیاسی و حفاظت و اطلاعات ارتش ، نمایندگی ولی فقیه و حفاظت و اطلاعات در سپاه ، عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات در نیروی انتظامی و زارت دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح به عنوان بخشی از ستاد فرماندهی کل قوا، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می باشد که با سلسله مراتب مستقل و متمرکز مستقیماً تحت امر مقام معظم رهبری و در کنار نیروهای مسلح انجام وظیفه می نمایند .

ماده ۲۰

نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران از بالاترین مقام تا پایین ترین رده به وسیله فرماندهان ، روسا یا مدیران که از طرف مقام معظم فرماندهی کل قوا ، فرماندهی یا ریاست یا مدیریت دارند مانند حلقه های زنجیر بهم پیوسته بوده که در اصطلاح آن را سلسله مراتب گویند .

ماده ۲۱

ستاد فرماندهی کل قوا ، ستاد فرماندهی معظم کل قوا در نیرو های مسلح بوده و معظم له را در اداره امور نیروهای مسلح یاری می نماید.

ماده ۲۲

سلسله مراتب در ارتش ، سپاه و نیروی انتظامی که هر یک بخشی از نیرو های مسلح را تشکیل می دهند به شرح زیر می باشد :

ردیف ارتش جمهوری اسلامی ایران

۱ نیروی زمینی نیروی هوایی نیروی دریایی

۲ فرمانده نیرو فرمانده نیرو فرمانده نیرو

۳ فرمانده لشگر فرمانده منطقه و پایگاه فرمانده ناوگان و منطقه

۴ فرمانده تیپ فرمانده گروه و تیپ فرمانده ناو تیپ

۵ فرمانده گردان فرمانده گردان فرمانده ناو گروه

۶ فرمانده گروهان فرمانده گروهان فرمانده ناو

۷ فرمانده دسته فرمانده دسته

ردیف نیروی انتظامی

۱ ژاندارمری  شهربانی  کمیته انقلاب اسلامی

۲ فرمانده ژاجا  رئیس شهربانی  فرمانده کل کمیته

۳ فرمانده ناحیه  رئیس شهربانی استان  —
۴ فرمانده هنگ  رئیس شهربانی شهرستان  —
۵ فرمانده گردان  رئیس کلانتری  —
۶ فرمانده گروهان  — —
۷ فرمانده پایگاه  — —

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

ردیف  فرمانده کل قوا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۱ نیروی زمینی نیروی هوایی  نیروی دریایی  نیروی مقاومت بسیج  نیروی قدس

۲ فرمانده نیرو  فرمانده نیرو  فرمانده نیرو  فرمانده نیرو  فرمانده نیرو

۳ فرمانده سپاه  فرمانده  فرمانده منطقه  فرمانده منطقه  —

۴ فرمانده لشگر  فرمانده  فرمانده ناحیه  فرمانده ناحیه  —

۵ فرمانده تیپ  فرمانده گردان  فرمانده پایگاه  فرمانده پایگاه  —

۶ فرمانده گردان  فرمانده  — فرمانده در رده مقاومت  —

۷ فرمانده گردان  فرمانده  — — —

۸ فرمانده دسته  — — — —

تبصره

سلسله مراتب تشکیل دهنده نیروی انتظامی از جمله کمیته انقلاب اسلامی و سایر یگانها و سازمان های تابعه آن اساس ترکیبات سازمانی نیروی خواهد بود و همچنین سلسله مراتب عناصر تشکیل دهنده نیروی قدس طبق ترکیبات سازمانی خواهد بود .

ماده ۲۳

مسیر اعمال فرماندهی در یگانهایی که فاقد ستاد می باشند مستقیم و بدون واسطه بوده ، لیکن در یگانهایی که دارای ستاد هستند فرمانده ، از طریق ستاد مربوطه با یگان های تابعه ارتباط برقرار می سازد . بنابراین ستادها در سلسله مراتب فرماندهی نمیباشند ولی اجرای امور فرماندهی را تسهیل می نمایند . بدیعی است که هیچ یک از ستادها چه نسبت به نیروها و چه نسبت به یکدیگر در سلسله مراتب فرماندهی قرار ندارند .

ماده ۲۴

فرماندهان ، روسا و مدیران مسئول نظارت مداوم بر اجرای مقررات در سلسله مراتب رده مربوطه می باشند .

ماده ۲۵

فرماندهان ، روسا و مدیران باید با توجه به مقررات و آیین نامه ها و وضعیت یگان یا قسمت مربوط خط مشی خود را با صدور دستور العمل های تکمیلی و روش های جاری تعیین نموده و دانش پرسنل جمعی را ارتقاء داده و آنان را به اجرای صحیح مقررات و انجام وظایف محوله آشنا سازند .

ماده ۲۶ : دستورات هماهنگی

تکالیف ثابت و یا وظایف مشابه و یا دستوراتی که اجرای آنها مستلزم مشارکت و هماهنگی چندین فرمانده ، رئیس یا مدیر باشد و بایستی به وسیله یگانها یا عناصر تحت امر آنان به طور هماهنگ به مرحله اجرا درآید به نام دستورات هماهنگی نامیده شده ، بایستی از طرف مقامی که بر همه آنها سمت فرماندهی یا ریاست یا مدیریت دارد صادر شود و وظایف و حدود مسئولیت های هر یک در آن مشخص گردد .

ماده ۲۷

دستورات باید ساده ، صریح و روشن ، قابل اجرا و منطبق با دستورات مسلم شرع و فرامین مقام معظم فرماندهی کل قوا و قوانین و مقررات مصوب بوده و در حدود اختیارات و با رعایت مقررات صادر گردد .

ماده ۲۸

دستورات صادره برای رده های بالا کلی و در مورد دره های پایین تر بایستی به نسبت پایین بودن رده دستور گیرنده ، مشروح باشد .

ماده ۲۹

فرمانده ، رئیس یا مدیر دستورات را به طور ساده و روشن راساً صادر نموده و اختیارات انتخاب راه کار را در حدود مقدورات جهت اجرای دستورات به پرسنل خود محول می کند . به هر حال این امر مانع نظارت فرمانده ، رئیس یا مدیر نخواهد بود .

ماده ۳۰

در سلسله مراتب فرماندهی ، هر کس موظف است در چارچوب مسئولیتی که به عهده دارد ابتکار خود را برای حسن انجام ماموریت به کار اندازد .

ماده ۳۱

برای آنکه ابتکار در هر رده به صورت صحیح اعمال شود لازم است حدود اختیارات هر کس به طور روشن مشخص گردد .

ماده ۳۲

نظارت فرماندهان ، روسا مدیران به کار پرسنل جمعی نباید طوری باشد که قدرت ابتکار زیر دست را از بین ببرد ، و به نام اینکه تمام مسئولیت ها متوجه فرماندهان ، روسا و مدیران می باشد در جزئیات کارها دخالت نموده و برای انجام دستورات صادره شخصاً راه کار تهیه و تعیین نماید ، بلکه باید ضمن نظارت چنانچه تشخیص دادند که راه کار پرسنل جمعی درست نمی باشد ، آنها را هدایت و رهبری کنند .

فصل چهارم

ترتیب درجات، رتبه ها ، ارشدیت ، فرماندهی ریاست و مدیریت

ماده ۳۳

شغل نظامی ، کارمندی و شغل مشترک عبارت است از مجموعه وظایف مشخصی که در جداول سازمان برای یک شغل پیش بینی شده است . مشاغل فرماندهی در نیروهای مسلح از مشاغل نظامی است و مشاغل مدیریت در کلیه رده ها از مشاغل مشترک می باشد .

ماده ۳۴- ترتیب درجات پرسنل نظامی در نیرو های مسلح به شرح زیر است :

 ارتش جمهوری اسلامی ایران  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
 
نیروی زمینی و نیروی هوایی 

نیروی دریایی  نیروی زمینی ، نیروی هوایی ، نیروی دریایی ، مقاومت و نیروی قدس 

نیروی دریایی

۱ سرباز ناوی سرباز ناوی

۲ سرباز دوم ناوی دوم سرباز دوم ناوی دوم

۳ سرباز یکم ناوی یکم سرباز یکم ناوی یکم

۴ سرجوقه سر ناوی رزم یار ناوی رزم یار

۵ گروهبان سوم مهناوی سوم رزم آور سوم ناویار سوم

۶ گروهبان دوم مهناوی دوم رزم آور دوم ناویار دوم

۷ گروهبان یکم مهناوی یکم رزم آور یکم ناویار یکم

۸ استوار دوم ناو استوار دوم رزم دار دوم ناودار دوم

۹ استوار یکم ناو استوار یکم رزم دار یکم ناودار یکم

۱۰ ستوان سوم ناوبان سوم ستوان سوم پاسدار ناوبان سوم پاسدار

۱۱ ستوان دوم ناوبان دوم ستوان دوم پاسدار ناوبان دوم پاسدار

۱۲ ستوان یکم ناوبان یکم ستوان یکم پاسدار ناوبان یکم پاسدار

۱۳ سروان ناو سروان سروان پاسدار ناو سروان پاسدار

۱۴ سرگرد ناخدا سوم سرگرد پاسدار ناخدا سوم پاسدار

۱۵ سرهنگ دوم ناخدا دوم سرهنگ ۲ پاسدار ناخدا دوم پاسدار

۱۶ سرهنگ ناخدا یکم سرهنگ پاسدار ناخدا یکم پاسدار

۱۷ سرتیپ دوم دریادار دوم سرتیپ ۲ پاسدار دریادار دوم پاسدار

۱۸ سرتیپ دریادار سرتیپ پاسدار دریادار

۱۹ سرلشگر دریابان سرلشگر پاسدار دریابان پاسدار

۲۰ سپهبد دریا سالار سپهبد پاسدار دریاسالار پاسدار

۲۱ ارتشبد دریا بد ارتشبد پاسدار دریابد پاسدار

تبصره ۱

ترتیب درجات پرسنل نیروی انتظامی (ژاندارمری ، شهربانی برابر درجات نیروی زمینی ارتش و پرسنل کمیته انقلاب اسلامی طبق درجات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد . )

تبصره ۲

عناوین درجات بسیج برابر درجات مصوبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد . با این تفاوت که به جای کلمه پاسدار کلمه بسیجی قرار می گیرد .

تبصره ۳

عناوین درجات مذکور در بند های ۵ و ۶ و ۷ نیروی زمینی ارتش در شهربانی به ترتیب عبارت است از : سرپاسبان سوم ، سرپاسبان دوم ، سرپاسبان یکم .

ماده ۳۵

ترتیب رتبه های خدمتی کارمندان ستاد فرماندهی کل قوا، ارتش، سپاه ، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح و سازمان های وابسته به آنها به شرح زیر است :

(۲)کارمند رتبه ۲      (۱۲) کارمند رتبه ۱۲

(۳) کارمند رتبه ۳      (۱۳) کارمند رتبه ۱۳

(۴) کارمند رتبه ۴     (۱۴)کارمند رتبه ۱۴

(۵) کارمند رتبه ۵      (۱۵) کارمند رتبه ۱۵

(۶) کارمند رتبه ۶      (۱۶) کارمند رتبه ۱۶

(۷) کارمند رتبه ۷)     (۱۷) کارمند رتبه ۱۷

(۸) کارمند رتبه ۸     (۱۸) کارمند رتبه ۱۸

(۹) کارمند رتبه ۹      (۱۹) کارمند رتبه ۱۹

(۱۰) کارمند رتبه ۱۰     (۲۰)کارمند رتبه ۲۰

به منظور روشن شدن ارشدیت بین پرسنل ستاد فرماندهی کل قوا، ارتش ، سپاه ، نیروی انتظامی و  وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در برخورد ها و روابط سازمانی و یا در دست گیری فرماندهی ، ریاست یا مدیریت هنگام بروز بحران و یا در تجمعات نظامی که بر اساس سلسله مراتب (تابعیت ) تشکیل نشده باشد ، قواعد و مقررات ارشدیتی باید وجود داشته باشد که ترتیب آن به شرح زیر است :

الف : نظامیان :

(۱) بین دو نظامی ، ارشد کسی است که دارای درجه بالاتر باشد .

(۲)  بین نظامیان هم درجه ارشد کسی است که درجه شغل سازمانی وی بالاتر باشد .

(۳) در صورت تساوی درجه و شغل سازمانی ، دارنده درجه ثابت نسبت به دارنده درجه موقت ارشدیت دارد .

(۴) در صورت تساوی درجه و درجه شغل سازمانی ، ارشد کسی است که خدمت وی در درجه فعلی بیشتر باشد ، مگر در مورد سلسله مراتب فرماندهی یا ریاست یا مدیریت که در این صورت فرماندهی یا مدیریت نسبت به مرئوس خود ارشد است .

(۵) در صورت تساوی شرایط بالا ارشد کسی است که قدمت خدمت وی در درجه قبلی بیشتر باشد و به همین ترتیب به درجات قبل از آن .

(۶) در صورت تساوی کلیه شرایط بالا پرسنل کادر ثابت نسبت به پرسنل پیمانی و وظیفه ارشد خواهد بود .
(۷) در صورت تساوی کلیه شرایط بالا ، ارشد کسی است که نشان جنگی در درجه بالاتر داشته باشد .
(۸) در صورت تساوی کلیه شرایط بالا ، ارشد کسی است که طبق دستور مقام بالاتر سمت فرماندهی یا ریاست یا مدیریت را عهده دار باشد .

(۹) در صورت تساوی کلیه شرایط بالا پرسنل رسته های رزمی نسبت به پرسنل رسته های پشتیبانی رزمی و خدمات رزمی ارشدیت دارند .

(۱۰) در صورت تساوی کلیه شرایط بالا اگر منظور از تعیین ارشد، عهده دار شدن فرماندهی در یک وضعیت بحرانی باشد ، ارشدیت و در نتیجه فرماندهی با پرسنلی است که در آن محل و وضعیت ابواب جمعی بیشتری داشته باشد .

ب)بین کارمندان :

ارشد بین کارمندان با توجه به رتبه های خدمتی آنان طبق مقررات مذکور در بند الف این ماده می باشد .

پ) بین نظامیان و کارمندان :

ارشد بین نظامیان و کارمندان در مشاغل مشترک با توجه به ترتیب همطرازی درجات نظامی و رتبه های کارمندان مذکور در مواد ۳۴ و ۳۵ مقررات بند الف این ماده بوده و صرف نظامی یا کارمند بودن موجب ارشدیت پرسنل بر یکدیگر نخواهد بود .

تبصره : با توجه به اینکه ارتقاء نظامیان از درجه سرتیپی به بالا در چارچوب نیاز های محدود سازمانی و با صدور فرمان مقام فرماندهی کل قوا تحقق مییابد و با نگرش به اینکه ارتقاء رتبه کارمندان دارای چنین امتیازی نمی باشد به منظور حفظ نظام فرماندهی و شیرازه تشکیلاتی نیرو های مسلح ، نظامیانی که به درجات سرتیپی به بالا ارتقاء یافته و یا در مشاغل درجات اخیر الذکر انتصاب می یابند به کلیه کارمندان رتبه های ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ که در مشاغل درجات فوق الاشاره قرار دارند ارشدیت خواهند داشت .

ماده ۳۷

ارشد ترین مقام در هر یک از بخش های نیرو های مسلح :

الف : رئیس ستاد فرماندهی معظم کل قوا ارشد ترین مقام در نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد .

ج) فرماندهی کل سپاه ارشدترین مقام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد .

د) فرماندهی نیروی انتظامی ارشد ترین مقام در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

تبصره

در صورتی که برای ارتش فرمانده تعیین شود فرمانده کل ارتش ارشد ترین مقام ارتش بوده و جای ب و ج تعویض می شود ، یعنی فرمانده کل ارتش در ردیف دوم و فرماندهی کل سپاه  در ردیف سوم قرار می گیرد .

ماده ۳۸

فرماندهان ناو یا هواپیما ، هلی کوپتر نه تنها بر کلیه پرسنل مربوط فرماندهی دارند بلکه کلیه کسانی که با این وسیله مسافرت می نمایند در تمام مدتی که در وسیله سوار هستند از هر درجه یا رتبه که باشند مکلف به اجرای مقررات داخلی ناو یا هواپیما بوده و از دستور فرمانده ناو یا هواپیما در این مورد باید تبعیت کنند .

ماده ۳۹

در غیاب فرماندهی یا رئیس ، فرماندهی یا ریاست از سوی شخصی که به عنوان جانشین جهت تصدی مسئولیت های محوله مورد تصویب مقام ذیصلاح واقع گردیده اعمال می گردد و در صورت عدم حضور جانشین ، ارشد پرسنل عهده دار مسئولیت فرماندهی خواهد بود .

ماده ۴۰

فرمانده ، رئیس یا مدیر می تواند ، قسمتی از اختیارات خود را به مرئوس بلافصل خود تفویض  نماید . اینکار باعث سلب مسئولیت و همچنین باعث سلب همان اختیارات از تفویض کننده اختیارات نخواهد بود .

ماده ۴۱

هرگاه یگانی در موقعیتی و یا در مقابل واقعه ای قرار بگیرد ، به طوریکه فرمانده یگان دسترسی فوری به فرمانده بالاتر و سلسله مراتب بعدی نداشته و طبیعت واقعه نیز موجودیت یگان را تهدید و یا بیم ایراد لطمه و خسارت به ماموریت های محوله و اموال یا تاسیسات ذیربط برود ، فرمانده واحد ملزم است به ابتکار خود و به اقتضای وضعیت بدون فوت وقت تصمیمات لازم را اتخاذ و با سریع ترین وسیله ، فرمانده خود را از وضعیت مطلع و ادله خود را در اسرع وقت گزارش نماید .

فصل پنجم

مسئولیت و وظایف پرسنل نیرو های مسلح

ماده ۴۲

هر یک پرسنل نیرو های مسلح باید با ایمان و اعتقاد راسخ و علاقه در حفظ اسلام ، ولایت فقیه ، انقلاب و دست آورد های آن ، نظام جمهوری اسلامی ، استقلال و تمامیت ارضی کشور اسلامی ایران ، دفاع از مسلمین و مستضعفین غیر معارض و در انجام وظیفه محوله کوشا باشد و در اجرای فرامین مقام معظم فرماندهی کل قوا، فرماندهان ، روسا و مدیران و نزی  تعهدات سربازی خود با ایثار و جانبازی وفادار باشد .

ماده ۴۳

هر یک از پرسنل نیرو های مسلح باید با تقوا ، متعهد ، ایثارگر ، با انضباط ، شجاع و تابع قوانین و مقررات بوده و در راه انجام وظیفه محوله از فدا کردن جان خویش دریغ ننماید .
ماده ۴۴

هر یک از پرسنل نیرو های مسلح بایستی وظیفه خود را خوب بشناسد و آیین نامه ها و مقررات مربوطه را به طور کامل و با نهایت علاقه فرا بگیرد و آنها را با دقت به مرحله اجرا درآورد .

ماده ۴۵

هر یک از پرسنل نیرو های مسلح بایستی برای بالا بردن دانش تخصص شغلی خود تلاش نماید ، در شناسایی و نگه داری جنگ افزار خود حداکثر کوشش را به کار برد ، ساز و برگ و سایر اموال دولتی را که در اختیار اوست خوب بشناسد و با دقت از آنها محافظت نماید .

ماده ۴۶

مسئولیت سربازی ، ایجاب می نماید هر یک از پرسنل نیرو های مسلح دشواری های خدمتی را با ابتکار و علاقه مندی و با ابراز توانایی و رشادت حل کند و هرگز ترس و سستی به خود راه ندهد و در هیچ مورد از یاری صمیمانه همکاران و سایر هم رزمان و هم میهنان خود دریغ نورزد .

ماده ی۴۷

هر یک از پرسنل نیرو های مسلح باید ، احترام لباس مقدس سربازی را همواره حفظ نموده و ارتکاب اعمال خلاف شئون اسلامی و خدمتی پرهیز نماید .

ماده ۴۸

هر یک از پرسنل نیرو های مسلح بایستی همواره با هوشیاری و رعایت اصول و مقررات حفاظتی در حفظ اسراری که در اختیار اوست کوشا باشد و حتی در شرایط بحرانی با نهایت فداکاری از افشای آن جلوگیری نماید و در برخورد با موارد مشکوک از قبیل ( براندازی ، جاسوسی ، خرابکاری ، موارد ایجاد نارضایتی ) مراتب را بلافاصله به مقام مافوق مسئول گزارش نماید .

ماده ۴۹

پرسنل نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران از عضویت یا وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی ممنوع بوده و حق فعالیت در جهت برنامه ها و تبلیغات آنان را ندارد .

ماده ۵۰

هر فرد نیرو های مسلح باید نسبت به همکاران و همرزمان و عموم مسلمین صمیمی و مهربان بوده و نسبت به دشمنان اسلام و ستمگران سختگیر و سازش ناپذیر باشد .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لینک کانال ایتا

لینک کانال سروش

لینک صفحه اینستاگرام

دانلود اپلیکیشن اندروید دادورزیار

پست های مرتبط

کارشناس حقوقی سایت

افزودن یک دیدگاه

سایت ساز